Hammare&Spik
Hammare&Spik: [citat] Haha ja den har stått vakt sitt sista år. Den och alla dennes vänner kommer bytas ut till våren :)
4 svar · 1,1k läst
·
N
norfre: Hur ska plåten se ut om man vill använda spåret i aluminiumet istället för att nita? Finner inga bilder på nätet som visar detta. Och hur fäster man dessa? Kan man limma i aluminiumspåret istället för att krångla med låsbleck? Plåtslagaren menar att han alltid nitar, medans Elitfönster säger att spåret ska användas. Ingen kan förklara närmare hur eller varför...
5 svar · 2,7k läst
·
M
MayaP: [citat] [bild]
14 svar · 7,6k läst
·
M
J
jonas wiman: [citat] Det bör nog sitta en lucka i hålet vänster. Jag har sett bilder med en mindre järnlucka där. På min bakugn är det en separat öppning som kommer ut vid sidan och en bit upp på muren ovanför den stora ugnsluckan. Vid öppningen finns en infälld hylla i muren som är lite bredare. Där ligger en sten som kan dras för eller åt sidan. Själva stenen är formad så den har ett
13 svar · 7,8k läst
·
A
AndreEriksson: [citat] Tack så mycket! Huset är besiktigat. Vet att taket är gjort 2013 och att det är OK. Huset är som sagt dränerat med nyare matta så det kan ju vara 10-20 år gammalt. Förstår din tanke med att vänta med altanen, men vi planerar att göra sn fristående som ej är förankrad med huset så man i framtiden kan flytta den. Elen är som du skriver viktigt att den är säker och
3 svar · 2,1k läst
Stefan H
Stefan H: Denna fråga låg i ämnet Grund & Markarbeten förut där Oldboy svarat. Men har lyfts hit för bättre sortering. Gamla tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-grundmurens-block-fara.429681/#post-4401057
1 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan1972: Det svarta på råsponten ser ju mer ut som det har brunnit nån gång......... Sen sprider sig inte mögel på det viset. Det växer där det finns förutsättningar, dvs där det är fuktigt. åtgärdar du läckaget och byter det fula på undertaket så behöver man inte göra nåt åt sponten i sig.
5 svar · 6,7k läst
·
S
Surkam: Hej! Hur ska jag laga och få fast luckan på ett bra sätt på kekelugnen? Eller bör jag ta in ett proffs? Någon som har förslag?
0 svar · 2,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har du lösa innanfönster som tas bort över sommaren så är det valfritt. Fästs de i fönsterkarmen så syns de när fönstren är borta. Sätts de på fönsterbågarna så syns de inte oavsett om fönstren är på plats eller inte.
1 svar · 1,5k läst
Oldboy
Oldboy: Det lämpligaste borde vara att fortsätta använda vassmatta. Gissningsvis bör det vara kalkbruk som ska användas. Misstänker att putsning i snedtak inte är helt lätt...
1 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: Gick tillbaka och kollade på play, och de ser ut att ha målat "frisen" i en mörkare nyans än resten av golvet. Så det kanske var medvetet(?) [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
Norrtull
Norrtull: Eller så forsätter jag och har det som ved till spisen :D Så tråkigt att allt är söndersågat dock. Går knappt köpa sånt golv längre (jag har inte råd helt enkelt).
6 svar · 1,7k läst
PeterFalun
PeterFalun: min granne la masonit på 70-talet, fungerar fortfarande
8 svar · 5,2k läst
·
Norrtull
Norrtull: Har samma lika problem, det är en blandad lappning och lagning med kalkbruk men förkommer även cement, resultatet är sprickor och delar av naturstenssockeln är lite lös. Har även fått ett hål stort som en knytnäve där en mindre sten suttit. Helst skulle jag vilja hinna åtgärda detta för minusgrader, tror gnagarna hittar denna varma mysig plats snabbt. Men får trycka in hönsnät
7 svar · 11,3k läst
·
T
Tanya Beck: [citat] Det är En bra fråga ,, vet inte faktiskt det bara en fundering[/QUOTE][/QUOTE]
8 svar · 3,0k läst
·
P
papayagirl: [citat] En tanke väcktes om att kanske byta hela ventilen. Så svårt att se var det läcker. Oavsett vad behöver jag väl tappa ur systemet och sänka trycket… har stängt av cirkpump nu i alla fall…
11 svar · 1,6k läst
·
L
Anonymiserad 135652: Mailbevakning på Blocket
7 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Natursten, liksom en hel del annat gammalt gediget byggmaterial är inte helt lätt att hitta på nätet. Tror dock att det finns, men att det kanske inte läggs ut till försäljning. Kan vara värt att pröva att sätta ut en köpes-annons. Då kanske ngn tycker det kan vara värt att höra av sig om sådant som de har men inte förväntar sig att ngn vill köpa, eller att det är värt
79 svar · 17,9k läst
·
Å
ÅsaFalk: Å, tack för utförligt svar! Då får den nog helt sonika vara kvar, så tar vi och sätter upp papp alt målar med kalkfärg för att få ett finare utseende. Tusen tack
7 svar · 1,5k läst
P
PerOF: Hej Forum! Nån som har gamla handblåsta fönster över? Typ rivningskåk. I Sörmland eller Uppland. Mvh, PerOF
0 svar · 647 läst
A
aweste00: Tack för svaren, det blev en från Falu Emaljskyltar!
5 svar · 2,0k läst
·
C
cpalm: Håller på med lite större reparationer på en putsad timmerstomme och behöver fixa en större mängd trekantslist för att ersätta putsbäraren/spräckpanelen där det skall putsas i. Trekantslisten i handeln är på tok för dålig för att låta sig spikas mot timret på lämpligt sätt utan att spricka. Tänkte såga list från plank/timmer som jag har liggande, men det är ju lite
0 svar · 997 läst
Torpkarin
Torpkarin: [citat] Hej, vi fick alla ugnar godkända vid sotning så vedspisen är kvar. Vi använder rummet som sovrum så då blev det bäst att ha kvar den
59 svar · 10,4k läst
·
Jiji
Jiji: Stuprör var nog vanligen i samma (liknande) kulör som huset. Så att de inte blev så markerade. I alla fall har det varit så på de byggnader jag känner till.
7 svar · 20,9k läst
·
R
Anonymiserad 282191: Förmodligen vitmögel. https://www.lfs-web.se/vitmogel.htm
1 svar · 2,2k läst
·
harry73
harry73: Du kommer inte få svar från ts eftersom tråden är så gammal. Men vill du veta mer om torvtak kan detta hjälps [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
3 svar · 6,9k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Ja där har du nog problemet.. Ett hus från -29 var antagligen konstruerat så att det skulle ventileras friskt under huset. Om man då sätter igen grunden så blir det naturligtvis fukt med röta som följd. Skulle tro att det bästa du kan göra om du vill modernisera är att riva upp golven och gjuta en platta. Alternativt ta bort betongen som tillkommit på -60, -70tal och byt ut
6 svar · 4,5k läst
Viktor.J
Viktor.J: Någon som har tips eller rekomendationer på konsoler som skulle passa. Söker med ljus och lykta men hitar inget. Några av konsolerna har en "t-profil" men profilen är ca 150x130 och det hittar jag inte i dagsläget. All hjälp mottages tacksamt !
33 svar · 9,5k läst
·
G
granskogen: [citat] Hej! Jag har tyvärr inget svar på din fråga, jag fogade med vanlig övermålningsbar fog och målade med riktig målarfärg. Dock kul att du bumpade tråden! Håller just nu på för fullt med renoveringen av ladugården. Ena sidan är klar, den var såpass bra att jag la plåten direkt på läkten som är spikad igenom spånet. Andra sidan blir att riva ner till takstolarna och regla
4 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.