Man kan inte påstå att färgprakt har varit på tapeten i det rum jag jobbar med nu.
Sex lager fann jag, vad tror ni om årtal per tapet?
Sex lager fann jag, vad tror ni om årtal per tapet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert och tänkte bara killgissa lite, men det var svårt.
1. Känns väldigt 70-tal för mig.
2. Hade jag gissat på 40-tal
3. Var väldigt svår i sig, kändes 20- till 40-tal. Blev ännu svårare i förhållande till 2 och 4 och hur jag tyckte de kändes. Hur ofta tapetserade man om förr?
4. Kändes 30-tal
Är dom i ordning från nyast till äldst? I så fall kanske tvåan är 50-tal, trean tidigt 40-tal och fyran runt 1930?
Bild 5-6 är ju också knepiga. Ser ut som strukturtapeter det med, vilket också känns 30- och 40-tal för mig, men de kan ju inte ha tapetserat om var annat år back then, eller?
Är säkert helt ute och cyklar.
1. Känns väldigt 70-tal för mig.
2. Hade jag gissat på 40-tal
3. Var väldigt svår i sig, kändes 20- till 40-tal. Blev ännu svårare i förhållande till 2 och 4 och hur jag tyckte de kändes. Hur ofta tapetserade man om förr?
4. Kändes 30-tal
Är dom i ordning från nyast till äldst? I så fall kanske tvåan är 50-tal, trean tidigt 40-tal och fyran runt 1930?
Bild 5-6 är ju också knepiga. Ser ut som strukturtapeter det med, vilket också känns 30- och 40-tal för mig, men de kan ju inte ha tapetserat om var annat år back then, eller?
Är säkert helt ute och cyklar.
Nä, vet du vad. Tvåan har nog lite väl mycket färg i blommorna för 40-tal. Det kan nog vara sent 50-tal till tidigt 60-tal.
Glömde också nämna att muntern, nej, men ändå några snygga tapeter. Hade jag fått hade jag gärna haft en fondvägg i en hall eller liknande med något liknande tapet nummer 3.
Och blommorna i nummer 2 är ju fina. Men visst, många hade nog idag föredragit en uppdaterad version av ett sånt mönster med lite klarare färger på blommorna och en bakgrund som antingen var ljusare (typ gräddigt vit) eller hade en lite gladare färg i sig.
Glömde också nämna att muntern, nej, men ändå några snygga tapeter. Hade jag fått hade jag gärna haft en fondvägg i en hall eller liknande med något liknande tapet nummer 3.
Och blommorna i nummer 2 är ju fina. Men visst, många hade nog idag föredragit en uppdaterad version av ett sånt mönster med lite klarare färger på blommorna och en bakgrund som antingen var ljusare (typ gräddigt vit) eller hade en lite gladare färg i sig.
Tyvärr kom dom in i fel ordning och jag tycks inte kunna redigera det?
Men inifrån och ut så är det 4, 6, 2, 5, 1, 3
Intressant är ju när den första tapeten kom upp, den var nog lite roligare som ny med en ljusbrun/beige botten och vita krumelurer/bladstänk typ..
Men inifrån och ut så är det 4, 6, 2, 5, 1, 3
Intressant är ju när den första tapeten kom upp, den var nog lite roligare som ny med en ljusbrun/beige botten och vita krumelurer/bladstänk typ..
Då var jag nog helt ute och cyklade på flera tapeter.TorpAnders skrev:
Men om vi går utifrån och gör ett nytt försök
3: Denna trodde jag var äldre, men då är det kanske en tapet från 70- eller 80-tal efter äldre mönster. Det fanns ju en trend med nytryck av äldre mönster från 1800-talet fram till tidigt 1900-tal under den tiden.
På Tapetorama, som säljer gamla vintage-tapeter från alla 1900-talets årtioenden står det att det på 80-talet "...fanns en bakåtblickande tendens, mot hemtrevnad från tidigt 1800-tal med vertikala ränder på vit botten" bredvid det som då sågs som modernt. Det låter ju lite som din tapet.
1: Kan ju fortfarande bara vara 70-tal tänker jag.
5: Är nog en så kallad byggtapet, typisk i miljonprogramshus och från den eran generellt. Så sent 50-tal eller 60-tal, gissar jag.
2: Då är jag tillbaka på att denna ändå kan vara 40-tal, eller kanske tidigt 50-tal.
6: Ser fortfarande ut som strukturtapet på bilden, skulle tro att det är vad man kallade för gröttapet. Så får hålla mig till 30-talet eller möjligtvis 40-talet.
4: Tycker jag ändå ser funkis ut den med, så får säga 30-tal.
Kan det vara rimliga gissningar? Vad är det för typ av hus, och när är det byggt?
Kan rekommendera att bläddra bland Tapetoramas vintage-tapeter om du är nyfiken. Det är därifrån jag har den fått den lilla killgissningskunskap som jag besitter.
Men det är kul att bläddra där. Och även om kanske bara de mer inbitna byggnadsvårdarna skulle slänga iväg en beställning på en tapet som ser ut som inrökt gröt, så får man en bra känsla för trenderna för det årtionde ens hus är ifrån. Sen får man hitta sin egen balans mellan byggnadsvårdsmässigt och någorlunda modernt - tapeter är enkla att byta ut.
Fast man borde kanske inte köpa en äkta vintage-tapet om man bara ska bo kvar några år.
Klicka här för att svara