Byggnadsvård
Jäven: Tack för svaren! Det känns dock som alternativen till handgjort av duktiga plåtslagare är ganska få. Och vilken av alla legeringar, Alu-zink, zink-magnesium etc ska man egentligen gå på…
BTH: Huset är byggt 1976 har aldrig haft fuktproblem jag har ventiler i varje rum. Har bytt fönster treglasfönster för 3 årsedan, dom är fuktiga på utsidan. Och nu har jag fått svartmögel runt ventilen i ett rum. Vad är orsaken ?Är fönster för täta? Vad skall jag göra?
Fangorn: jag är också intresserad, vill själv göra taklyft och öka takhöjd på nedervåning (även om vi har 2,40 där nere). Min gissning är att det inte gick, billigare att riva och bygga nytt hus?
Oldboy: Och hur vet ni att er lösning fungerar? :) (10 år är inte så lång tid för fuktrelaterade problem att manifestera sig.)
thogre: Hej! Vi håller på att renovera en lägenhet från tidigt sekelskifte. En vägg som består av två lager brädor, sedan vassrån och sedan ett lager puts var i väldigt illa skick med sprickor och väldigt porös puts. Vi valde därför att riva ner hela putsen från väggen och då följde även vassen med. Ni kan se på bilderna ungefär hur det ser ut. Nu funderar vi på hur vi på bäst
Norrtull: Låter som det får lösas tillfälligt till våren.
jonaserik: Eftersom den släppt på mitten så är det nog bara att kanske borra några hål utifrån i mellan utstående delar och hoppas på att det är trä bakom. Spruta in mycket trälim i hålen, hålen kan lagas med plastiskt trä och oljas över. detta är ett sommarjobb då dörren måste vara öppen och reglar med tvingar ( flera stycken ) som håller in det
1977bjorn: Jag och några kompisar bröt oss in i kompisens stuga för något år sedan. Han hade glömt nycklarna och det var långt hem. Efter lite vin och jordnötter blev vi kreativa och började leka inbrottstjuvar. Vi var inte särskilt bra på det för det tog en himla tid, grannarna undrade vad vi sysslade med osv. Det var ett liknande lås i alla fall. I vårt fall fick vi till det med en böjd
heimlaga: Det finns alltid undantag. Det har alltid funnits byggare och husägare som har gått mot strömmen. Till exempel personer som bygger med självdragsventilation i nutid. Din huvudingång är ett sådant fall.
heimlaga: Jag brukar binda björkriskvastar för eget bruk fast jag binder med ståltråd. Det gamla sättet att binda med björkvidja fick jag aldrig lära mig. Jag har faktiskt funderat på om det skulle vara lönsamt att sätta upp en pärthyvel. Själv föredrar jag plåttak på alla byggnader från fågelholkar och uppåt men somliga vill ju ha pärtor.
olotor: Det är enkelt om man är noggrann och följer installationsanvisningarna.
Norrtull: Har en tvådelad lösning, en mullbänk och en modernare krypgrund. Det är den nyare tillbyggnaden som fått krypgrund, båda står med väldigt lika förhållanden till berg och vegetationen utanför. Nu kommer det lustiga, båda mår väldigt bra. Trots två olika tekniker, mullbänken helt oventilerad och torpargrunden väl ventilerad. På mullbänkssidan av huset känner man kyla kommer upp
heimlaga: Reparerar man med cementbruk så stänger man in fukt så hela muren fryser sönder och spricker. kalkbruket släpper ut fukten. Å andra sidan har kalkbruk ganska dålig hållfasthet men hellre det än att hela muren fryser sönder och faller isär. Jag ser ingen akut kalvningsrisk på dina bilder bara normala rörelser i grunden.
Unikt namn: Är den gamla haken helt bortom räddning eller skulle det gå att löda ihop den igen? Det kanske är enklare att hitta någon som arbetar med mässing än en ny fönsterhake med udda mått.
Alfredo: [citat] Ja, jag har svårt att se någon annan förklaring. Brukar ni skura golvet? Gå med blöta skor?
Avemo: Nu gick det gamla låset sönder igen och det blev lite akut med att byta. [bild] De felplacerade och för stora hålen är igenlimmade. [bild] Här är det planat på utsidan. [bild] Nya låset på plats. [bild] Och här är det nya handtaget och den gamla nyckelskylten monterade. [bild] Målningen får nog vänta till en varmare årstid. Då skall jag plugga igen hålet efter det övre låset
Sommartorparn: Vänd dig till en riktig fönsterhantverkare och be om en bedömning och kostnadsförslag.
BjörnKarl: Hej. Kolla Byggfabrikens ledstångsbeslag. Ledstångskrok M10 förnicklad - Byggfabriken – modern byggnadsvård /B
Plätt Fia: [citat] Oj :surprised: Jag är imponerad!! Vilket slit med borsten. :D Då var du nog ganska trött i armarna kan jag tro. ;)
Zeke_Varg: [citat] satt på huset vi nyligen köpt.
Wagner: Bor i hus från samma period och tror inte vårt hus haft fönsterbrädor från början. De som sitter här nu liknar de på useless bild i modellen, men man ser att de är ett senare tillägg, de har betydligt tunnare färg än listerna runtom fönstren, och i något rum är de omålade, och så ser de lite för tjocka och enkla ut jämfört med originallisterna. Förmodligen kom de dit runt
Jiji: En speedheater cobra och några bra skrapor så får du lätt bort färgen. Sedan slipa med sandpapper och lacka, så har du 60-talet tillbaka. Det är inte svårt att skrapa färg och man värmer färgen först.
Jehu: [citat] Sidan ligger nere men jag sparade videon från hur man gick till väga https://photos.app.goo.gl/yhg1pzYqKq3kZsvm7
Åsa Lund: Läs på om hur mycket såpa du ska ha i vattnet, kan inte det utantill
KKJ: [citat] Se där, jag förstod inte att det var muttrar. Tack! Såhär såg det ut inuti; [bild]
V.Karlsson: Hej! Med huset vi köpte kom denna murade kaminen med världens böle till ”tv-bänk”. Nu har vi rivit själva bänken och blev lämnade med detta hål. Vad tusan ska vi göra? insatsen (kaminen) är inte centrerad heller som ni ser så lagar vi håller så är den fortfarande sne, kanske skulle det va ok eftersom vi kommer ha tvn där. men kan man flytta den lite till höger hade det ju