Byggnadsvård
TheJesper: Nu har det stått till sig i ett år och så smått börjat gråna till sig så nu är den nog redo att målas. På sågen sa de dock att den redan legat länge och kanske kunde målats direkt om man hade önskat men det beror ju på vilken batch man får... Det kommer bli i en av husets kulörer, samma som fönsterfoder, lite ljusare än fasaden. Hantverkarna löste borrningen, så vet inte
plåtrickard: [citat] Ser ut som vanlig plastbelagd plåt som plåtslagaren har..
Arne999: Jag satte bara nya mot de gamla efter att jag huggit/hyvlat bort det dåliga. Det va väldigt mycket golvbjälkar kvar förövrigt De nya är bara skruvade mot de gamla och fästes aldrig i golvet
VLJ: [citat] Det är på landet så oklart om det är ett undergolv eller inte, men masoniten sitter som du säger med spik. Men grunden, och det utrymmet som sagt verkar vara oventilerat, är väl den stora osäkerheten oavsett vilket alternativ vi väljer.
Carl Johansson: Knacka bort allt löst, gå över med stålborste. Fukta dom skadade ytorna. Nu blandar du en välling av ren cement som du ska använda som primer på dom trasiga ytorna, samt till slutgiltig målning. Blanda bruk och fyll i skadorna du precis har primat med cement. Ta en fuktig svamp eller lämpligt redskap och arbeta bruket till fin yta. När allt har torkat, fukta ytan och måla med
Jiji: Gipsbruk kan man i alla falla sätta upp gipskivor med. Det kanske är det de menar är "gipslim"?
Ivar1816: Vi tittar på ett missionshus som är byggt 1921. Nu är det större träskivor på väggar och tak med tydliga skarvar mellan. Undrar om det kan finnas planktak under. Kan träskivorna vara original eller kom tunna träskivor senare?
Beornc: [citat] Tack, borde ju ha sökt innan jag postade. Att justera karmen känns mest lockande i nuläget.
Roffe_k: Kanske sent svar, men vi brukar rekommendera våra kunder / smeder, att göra ett hål genom trappsteget, fylla hålet med epoxy och sedan trycka ner räckesdelarna. Så den platta / bas som man ser på bilden som lutar mot steget, är troligen inte där fyrkantsstången slutar, utan den fortsätter en bit ner i steget för att ge stabilitet åt konstruktionen. Basen är till för att dölja
Skodin: Du kan lägga mackadam 10cm, isolera med cellplast och gjuta platta med golvvärme inuti grunden. Du bör ha koll på om ytterväggen står på en syllstock och om den isåfall är i riskzonen för fuktskador. Alltså : Betong med golvvärme Cellplast Mackadam
Fredric Berling: [citat] Tack för svaret. ja det finns en liten fråga som döljer sig i frågan. Jag har även en ide att fästa 50mm leca skivor på vissa sektioner och vad jag förstår så kan man inte göra detta med kalkbruk. Eller det kanske går?
Sheppan: [citat] Hej! Är i precis samma sits som dig. En vägg med kalkbruk, kcbruk, och kanske ytterligare något mer bruk. Ovanpå detta var målat med diverse typer av färger. Vi har slipat bort i princip all färg med betongslip och ett multiverktyg med en clips som används för att ta bort bruk som kakelplattor ligger på. Nu tänkte vi använda kalkbruk på allt. Dock oklart om det fungerar. Och
Drburr: Saltsyra brukar man använda, lär dock vara hälsovådligt att använda i ett stängt rum. Reagerar med kalken och bildar nån gas, vilken får någon annan svara på. Hade gjort det innan om det gäller kalkbruk. Testa med varmvatten och rotborste först istället, syra är det sista i verktygslådan man använder. Dra i bruket med en fogslev, sen kan man pinna det med skaftet på fogsleven
Yoshimel: Vad fint och ärligt du skriver, det gör mig så lugn speciellt nu när jag är gravid och endast har katastroftankar! ❤️
klaskarlsson: [citat] Rent generellt om stugan är ouppvärmd långa perioder så skulle jag absolut skippa plast Risken är annars att man "vänder" på kondenseringen tex en vårdag, och få kondens inuti isoleringen på plasten, som egetnligen skall hindra varm inneluft från att kondesera i isoleringen. Bar ventilation och inte alltför rjock isolering så tror jag det går mycket bättre utan plast. Jag
Düsseldorff: Jolla plattorna med jollysåg? Då är de inte rakskurna längre.
Oldboy: Om den nya delen är byggd på nytt/modernt sätt så behövs plasten. Generellt kan man säga att ju tjockare och mer välisolerade väggar/tak är desto viktigare är det med en rejäl ångdämpare alt ångspärr. Gäller även för gamla hus som isoleras upp till nybyggnadsstd/krav.
Utsliten och utdömd: Fyll på med träfiber, finns i lös form och skivor. Är det mycket som sjunkit så rekommenderar jag skivor för det är lite lättare att hålla på med.
Solvide: [citat] Med anledning av dina småländska släktforsknings- och tegelbrukskunskaper så undrar jag om du kan säga mig vilket tegelbruk mitt taktegel troligast kom ifrån. Ett större hus i Lessebo samhälle med brutet tak, byggt 1937. Alla tips mottages tacksamt då jag letar reservpannor. Kan du även tala om för mig om sadeltaket på garaget byggt 1942 kan ha kommit från samma så är jag
jishi: [citat] Nä, tyvärr, jag har mest ägnat mig åt research kring hur man fixar puts än så länge :)
jishi: [citat] Vad är problemet med att flytta timmer? Hur gör man annars då? Reglar upp och fyller med nån form av isolering?
mackisho: [citat] [citat] De finns de nu, de lämnades blottade så att man skulle komma åt ordentligt för den utvändiga lagningen.
jishi: Tycker det ser ut som rötskador på de mörka delarna av plankorna, känn med en morakniv eller dylikt om det är mjukt. Vem är det som stoppat isolering i hålet? Det gör nog mer skada än nytta då ev fukt stannar kvar istället för att torka upp. Det är väl egentligen inget större problem om du har glipor i råsponten (enligt mig), takpappen är det som håller det tätt, så frågan
tergo: kanske funkar att dra i ett par 4" skruvar med stor huvud underifrån upp i karmsidan
Åsa Lund: Hej! Jag ska renovera fönster på mitt Torp i sommar och då behöver jag en kittlampa. Lånar, hyr eller köper gärna din, om du har en. Torpet ligger nära Falköping och jag bor i Lund. Ser gärna om du finns nånstans i det området så att man slipper använda Postnord. Mvh Åsa Bild från nätet [bild]