Kan man blanda till puts av vanlig torrsläckt kalk? Typ låta den ligga i vatten nån vecka tills den blir typ våtsläckt.
Anledningen är att jag behöver en mindre mängd spritputs för att lappa i fasaden. Spritputs är samma sak som slätputs, men man byter en del av sanden mot grus. Och nej, det finns inte att köpa färdigt det jag vill ha i butiken, så det kan vi strunta i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen är att jag behöver en mindre mängd spritputs för att lappa i fasaden. Spritputs är samma sak som slätputs, men man byter en del av sanden mot grus. Och nej, det finns inte att köpa färdigt det jag vill ha i butiken, så det kan vi strunta i.
Nja.
Det går att blanda kalkpasta på släckt murkalk E och vatten med visp. Och du har rätt, den blir bättre (smetigare) när den lagras under plast några dagar-veckor. Jag tror inte den når våtsläckt kvalitet men vet faktiskt inte. Har aldrig jämfört sida vid sida.
Jag har använt sådan här kalksmet för att blanda bruk med sand för inomhusanvändning med framgång.
Det går att blanda kalkpasta på släckt murkalk E och vatten med visp. Och du har rätt, den blir bättre (smetigare) när den lagras under plast några dagar-veckor. Jag tror inte den når våtsläckt kvalitet men vet faktiskt inte. Har aldrig jämfört sida vid sida.
Jag har använt sådan här kalksmet för att blanda bruk med sand för inomhusanvändning med framgång.
Läs mer om kalkbruk, våtsläckt som torrsläckt här: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:704013/FULLTEXT01.pdf
Bra, då är det bara att köra på.Claes Sörmland skrev:
Nja.
P.S. Jag har försökt köpa spritputs, men det enda jag hittat med runda gruskorn var från Målarkalk och dom är rätt dryga att ha att göra med, bara beställa via återförsäljare, 1000 kr i frakt oavsett mängd osv osv. Men helt vanligt akvariegrus eller pärlsingel, sand och torrsläckt kalk är inte så svårt att få tag i. D.S.
Klicka här för att svara