Hej!
Vi ska tapetsera med lumppapp för att sedan måla den med äggoljetempera. Köpte till synes två olika typer av lumppapp/golvpapp från jem&fix respektive ByggMax. Den gråare är lite mer "filtig" och den beigea är mer "kartongig".
Hur skiljer dem sig åt och vilken bör vi använda oss av för att uppnå ett så bra och traditionellt resultat som möjligt?
Bifogar bilder för jämförelse.
Tack på förhand.
Vi ska tapetsera med lumppapp för att sedan måla den med äggoljetempera. Köpte till synes två olika typer av lumppapp/golvpapp från jem&fix respektive ByggMax. Den gråare är lite mer "filtig" och den beigea är mer "kartongig".
Hur skiljer dem sig åt och vilken bör vi använda oss av för att uppnå ett så bra och traditionellt resultat som möjligt?
Bifogar bilder för jämförelse.
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det ska vara grålumppapp om det ska vara som det var för 200 år sen: https://www.gysinge.com/article/1099/grålumppapp
https://www.byggahus.se/forum/threads/gralumppapp.86325/
https://www.byggahus.se/forum/threads/gralumppapp.86325/
Det går bra att köpa lumppapp på byggvaruhus och riva själv om man vill ha ett traditionellt utseende, gysinge.com rekommenderar rektangulära rutor på 50x60cm men jag tycker kvadratiska ca 60x60cm eller vad pappens mått tillåter blir både snyggare och enklare.
Klistrar man hela våder blir väggen 'slät' och underlaget lämpar sej väl för tapetsering i gamla hus.
Klistrar man hela våder blir väggen 'slät' och underlaget lämpar sej väl för tapetsering i gamla hus.
Klicka här för att svara