Hej!
Vi ska tapetsera med lumppapp för att sedan måla den med äggoljetempera. Köpte till synes två olika typer av lumppapp/golvpapp från jem&fix respektive ByggMax. Den gråare är lite mer "filtig" och den beigea är mer "kartongig".

Hur skiljer dem sig åt och vilken bör vi använda oss av för att uppnå ett så bra och traditionellt resultat som möjligt?

Bifogar bilder för jämförelse.

Tack på förhand.

Två rullar byggtillbehör hålls i handen, en brun och en grå, på en gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rullar golvpapp på gräs, den ena märkt "GOLVPAPP" och den andra "GRÄLUMPAPP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS BirgitS skrev:
Det ska vara grålumppapp om det ska vara som det var för 200 år sen: [länk]
[länk]
Jag förstår. Tack för tipset!
Hur kommer det sig att vissa sidor rekommenderar golvpapp till just tapetsering, exempelvis den gråa papp jag tagit bild på?

BirgitS
Det beror kanske på vilket resultat du vill ha. Använder man papp som är som kartong så sätter man väl upp hela våder och försöker få ytan slät. Men så gjorde man ju inte förr i tiden.

• Gilla
Daliu
  • Laddar…
Det går bra att köpa lumppapp på byggvaruhus och riva själv om man vill ha ett traditionellt utseende, gysinge.com rekommenderar rektangulära rutor på 50x60cm men jag tycker kvadratiska ca 60x60cm eller vad pappens mått tillåter blir både snyggare och enklare.
Klistrar man hela våder blir väggen 'slät' och underlaget lämpar sej väl för tapetsering i gamla hus.

• Gilla
Daliu
  • Laddar…
Tack för era svar!
Vi ska experimentera lite mer den gråare av dem och se hur det går

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.