Går detta huset att rädda?!
Jag som inte är mycket av hantverkare vill försöka skapa mig en bild om hur risigt skick detta huset är i och vad som krävs för att göra om det till ett beboeligt hem.
Till vilken gräns kan man renovera ett hus? Det är ett hus som har stått obebott i ca 20-30 år. Vattenledningar, avloppsledningar och ritningar från nybyggnad går att få fram från 1930. Så jag antar att huset är ifrån 1930 då?
Grundförstärkning gjord 1951 och fasadbeklädnad med sidi-plattor gjort 1952. Sedan dess är inget gjort på huset eller trädgården. Ett fönster saknas.
Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Jag som inte är mycket av hantverkare vill försöka skapa mig en bild om hur risigt skick detta huset är i och vad som krävs för att göra om det till ett beboeligt hem.
Till vilken gräns kan man renovera ett hus? Det är ett hus som har stått obebott i ca 20-30 år. Vattenledningar, avloppsledningar och ritningar från nybyggnad går att få fram från 1930. Så jag antar att huset är ifrån 1930 då?
Grundförstärkning gjord 1951 och fasadbeklädnad med sidi-plattor gjort 1952. Sedan dess är inget gjort på huset eller trädgården. Ett fönster saknas.
Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Det viktiga är att stommen är i bra skick. Är den det och du har ork och framförallt tid så kör på.V Vadskamanheta skrev:Går detta huset att rädda?!
Ta en besiktningsman till hjälp eller en byggmästare.
Men allt kommer ju behöva renoveras, ser ut att kunna bli en fin kåk.
Vi har totalrenoverat här hemma. ca 6000 timmar totalt (2 pers)har vi lagt ner på 2 år. I stort sett varje dag och varenda helg har vi hållit på
Tack för svar, kul!
Hur vet man vad som behövs bytas ut innan man startar? Jag menar vart börjar man och vart slutar man? Jag antar att mycket hinner ändras längs med resans gång men vad är viktigt att tänka på innan man köper kåken?
Hur vet man vad som behövs bytas ut innan man startar? Jag menar vart börjar man och vart slutar man? Jag antar att mycket hinner ändras längs med resans gång men vad är viktigt att tänka på innan man köper kåken?
Är väl inte direkt något fint hus, förstår inte värdet att renovera det. Om det är läget du är ute efter så skulle jag rekommendera att riva och bygga nytt.
Du kommer få slita ont med de huset plus lägga extremt mycket pengar på renovering plus extra boende under tiden.
Bara att dränera, byta fasad och tak så ligger du nog på en miljon inklusive alla dolda saker som gömmer sig.
Men ta in någon kunnig som kan ge dig en uppskattning.
Du kommer få slita ont med de huset plus lägga extremt mycket pengar på renovering plus extra boende under tiden.
Bara att dränera, byta fasad och tak så ligger du nog på en miljon inklusive alla dolda saker som gömmer sig.
Men ta in någon kunnig som kan ge dig en uppskattning.
Om det vore jag så skulle jag lagt upp det på följande sätt.V Vadskamanheta skrev:Tack för svar, kul!
Riv ut allt som behöver rivas ut. VVS, el, väggbeklädnad, innertak mm
Sen hade jag bytt tak, fasad och fönster. Då vet du att allt är tätt och kan köra på invändigt.
Räkna med att du behöver regla upp nya innerväggar, tilläggsisolera, ny el, värme mm mm.
Edit. Om du räknar med att ta in extern hjälp till renoveringen så kommer det bli alldeles för dyrt men om du tänker göra allting själv och har tid, ork så kör på.
Tak, fasad och dränering behöver inte vara så dyrt. Så länge man gör allt själv
Tack för svar,
Huset och tomten ligger ute för 4 000 000 SEK men inga budgivare än, har legat ute ganska länge.
Toppfräscha och nyrenoverade hus i området går för ca 9 800 000.
Huset och tomten ligger ute för 4 000 000 SEK men inga budgivare än, har legat ute ganska länge.
Toppfräscha och nyrenoverade hus i området går för ca 9 800 000.
Du måste ha väldigt goda hantverkskunskaper inom det mesta för att över huvud taget klara det. Ska du ta in folk drar det iväg mer än vad ett nytt hus kostar. Det kommer ta år att fixa det om du inte lägger varje dag på det. Ledsen men en önskedröm att få ordning på detta tyvärr.
Tack! Det uppskattas med ärliga svar. Vad skulle du tippa att extern hjälp skulle kosta att ta in mellan tummen och pekfingret?
Är tomten jättestor och ligger på ett riktigt bra läge?
Har du varit inne i huset och tittat?
Om det inte varit uppvärmt på 20-30 år så kan man nog räkna med att du kan riva nästintill alls innanför väggarna.
Med tanke på 4 mille så känns det som att det ligger på ett sjukt bra läge.
Har du varit inne i huset och tittat?
Om det inte varit uppvärmt på 20-30 år så kan man nog räkna med att du kan riva nästintill alls innanför väggarna.
Med tanke på 4 mille så känns det som att det ligger på ett sjukt bra läge.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Mycket hänger även på din familjära situation. Inte så få äktenskap har brustit över sådana projekt.
Räkna med att allt behöver bytas förutom kanske stomme och bjälklag.
Räkna med att allt behöver bytas förutom kanske stomme och bjälklag.