Hej!
Vi har ett tidstypiskt sextiotalshus som vi renoverar på och försöker ta tillbaka lite tidstypiska detaljer som tagits bort under tidigare ägares renoveringar. Nu ska vi göra om trädgården och belysningen. Har letat mig blå men inte hittat exempel på utebelysning från 1968-1970, både till fasad och trädgård. Någon som har tips eller förslag? Tack på förhand

• Gilla
Svent och 1 till
  • Laddar…
PÅ den tiden var ingen så tokig att belysa trädgården som tur är.

• Gilla
Svent och 4 till
  • Laddar…
S stefansamuel skrev:
”Bubbliga” klotlampor med armatur av koppar. Typ Harry Westal 399. Finns som väggarmaturer, pollare och lyktstolpe. Ser riktigt fina ut

[länk]
Var det sextiotal? Trodde det var mer 70 ? Men vi var kanske på den tiden lite "efter" uppe i lappland Tack !
S stefansamuel skrev:
”Bubbliga” klotlampor med armatur av koppar. Typ Harry Westal 399. Finns som väggarmaturer, pollare och lyktstolpe. Ser riktigt fina ut

[länk]

Tror nog att bubblorna började komma på 60-talet. Lite osäker på om det var färgat glad då eller inte. Men Tratten formgavs i alla fall på 60-talet. Den säljs fortfarande. Formgivare Hans Agne Jakobsson. Han har även formgivit "bubblor".

Jag minns dessutom att det var vanligt med olika varianter av lyktor, men det var nog inte några designmedvetna personer som hade dem :D
I ett hus jag bodde i som barn fanns en lykta i koppar med färgade glas, gula, vill jag minnas. Den måste ha kommit upp någon gång runt 60-70-talet.

Tänkte bara klistra in ett par bilder på vår utebelysning. Det är ju lite tidigare men ett hus byggt 1960.

Vid ytterdörr (liknande till altandörren):
Gammaldags utomhuslampa av metall med guldfärgat glas monterad på tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utanför källardörren:
Gammal vit utebelysningsarmatur på en husfasad från 1960-talet vid en trädörr.
Skapa konto

• Gilla
Crazycatlady
  • Laddar…
från ett hus byggt 1970 har fyra stycken sådana armaturer.
koppar och gul/brunt glas var vanligt

Två vintage glasarmaturer med kopparfärgade detaljer och gul/brunt glas, typiskt för 1970-talet.
Skapa konto
Vintage takarmatur i koppar med gul/brunt glas från 1970-talet.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
C Crazycatlady skrev:
Hej!
Vi har ett tidstypiskt sextiotalshus som vi renoverar på och försöker ta tillbaka lite tidstypiska detaljer som tagits bort under tidigare ägares renoveringar. Nu ska vi göra om trädgården och belysningen. Har letat mig blå men inte hittat exempel på utebelysning från 1968-1970, både till fasad och trädgård. Någon som har tips eller förslag? Tack på förhand
Hej. Vi har ett 60 tals hus med utomhusbelysning som vi ska sälja. se medskickade bilder Är du ännu intresserad?

• Gammaldags utomhuslampa från 60-talet framför hus, till salu.
  • Vintage utomhuslampa från 60-talet på stolpe på en grön gräsmatta med vit staketbakgrund.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.