Hej!
Vi har ett tidstypiskt sextiotalshus som vi renoverar på och försöker ta tillbaka lite tidstypiska detaljer som tagits bort under tidigare ägares renoveringar. Nu ska vi göra om trädgården och belysningen. Har letat mig blå men inte hittat exempel på utebelysning från 1968-1970, både till fasad och trädgård. Någon som har tips eller förslag? Tack på förhand
Vi har ett tidstypiskt sextiotalshus som vi renoverar på och försöker ta tillbaka lite tidstypiska detaljer som tagits bort under tidigare ägares renoveringar. Nu ska vi göra om trädgården och belysningen. Har letat mig blå men inte hittat exempel på utebelysning från 1968-1970, både till fasad och trädgård. Någon som har tips eller förslag? Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
PÅ den tiden var ingen så tokig att belysa trädgården som tur är.
”Bubbliga” klotlampor med armatur av koppar. Typ Harry Westal 399. Finns som väggarmaturer, pollare och lyktstolpe. Ser riktigt fina ut
https://www.google.se/search?q=harr...7ssfvAhVPlosKHW--CEgQ_AUIFCgB&biw=375&bih=553
https://www.google.se/search?q=harr...7ssfvAhVPlosKHW--CEgQ_AUIFCgB&biw=375&bih=553
Var det sextiotal? Trodde det var mer 70 ? Men vi var kanske på den tiden lite "efter" uppe i lappland Tack !S stefansamuel skrev:
S stefansamuel skrev:
Tror nog att bubblorna började komma på 60-talet. Lite osäker på om det var färgat glad då eller inte. Men Tratten formgavs i alla fall på 60-talet. Den säljs fortfarande. Formgivare Hans Agne Jakobsson. Han har även formgivit "bubblor".
Jag minns dessutom att det var vanligt med olika varianter av lyktor, men det var nog inte några designmedvetna personer som hade dem
I ett hus jag bodde i som barn fanns en lykta i koppar med färgade glas, gula, vill jag minnas. Den måste ha kommit upp någon gång runt 60-70-talet.
Jag minns dessutom att det var vanligt med olika varianter av lyktor, men det var nog inte några designmedvetna personer som hade dem
I ett hus jag bodde i som barn fanns en lykta i koppar med färgade glas, gula, vill jag minnas. Den måste ha kommit upp någon gång runt 60-70-talet.
Tänkte bara klistra in ett par bilder på vår utebelysning. Det är ju lite tidigare men ett hus byggt 1960.
Vid ytterdörr (liknande till altandörren):
Utanför källardörren:
Vid ytterdörr (liknande till altandörren):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanför källardörren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Vi har ett 60 tals hus med utomhusbelysning som vi ska sälja. se medskickade bilder Är du ännu intresserad?C Crazycatlady skrev:Hej!
Klicka här för att svara