2 858 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
isolering av timmervägg
Hej!
Jag har ett timmerhus på 240 kvm med hundra år på nacken och vill ha en riktigt bra isolering. Men det estetiska är viktigt varför jag vill isolera både utvändigt och invändigt. 70 mm innanför och 70 mm utanför timmret (6 tum). Det diskuteras mycket om fuktvandring och jag vet att rekomendationen är att endast isolera utvändigt för att ha ett varmt timmer. Då cellulosaisolering har samma egenskaper som timmer, dvs andas. funderar jag på att isolera med ekofiber invändigt och mineralull (som jag har hemma) utvändigt. Blir det en bestämd kondenspunkt eller kan den flytta sig vid olika temperaturskillnader? Slipper jag fuktspärra?
Nybörjare...
Jag har ett timmerhus på 240 kvm med hundra år på nacken och vill ha en riktigt bra isolering. Men det estetiska är viktigt varför jag vill isolera både utvändigt och invändigt. 70 mm innanför och 70 mm utanför timmret (6 tum). Det diskuteras mycket om fuktvandring och jag vet att rekomendationen är att endast isolera utvändigt för att ha ett varmt timmer. Då cellulosaisolering har samma egenskaper som timmer, dvs andas. funderar jag på att isolera med ekofiber invändigt och mineralull (som jag har hemma) utvändigt. Blir det en bestämd kondenspunkt eller kan den flytta sig vid olika temperaturskillnader? Slipper jag fuktspärra?
Nybörjare...
Jag tycker inte att det finns någon anledning till att isolera på insidan om du isolerar på utsidan, men du gör dom du vill.
Angående kondenspunkt osv så är jag osäker, men även om ekofiber har samma egenskaper som timmer så har det ju inte samma massa, dvs att fibern kommer snabbt att kylas ned på kvällen men inte timret innanför.
Så ser jag på saken och lämnar därmed över till nån som vet med säkerhet.
Angående kondenspunkt osv så är jag osäker, men även om ekofiber har samma egenskaper som timmer så har det ju inte samma massa, dvs att fibern kommer snabbt att kylas ned på kvällen men inte timret innanför.
Så ser jag på saken och lämnar därmed över till nån som vet med säkerhet.
Det finns hur många trådar som helst om detta. Jag har själv skrivit ett par inlägg under ämnet isolering, om hur vi gjort med vårt timmerhus.
Glöm bara inte att ändra inställningen när du söker, så att du inte bara söker på senaste veckan!
Glöm bara inte att ändra inställningen när du söker, så att du inte bara söker på senaste veckan!
Klicka här för att svara