13 261 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Hur ser en fönsterbänk ut?
Aha! Det låter väl inte helt otroligt.
Att det inte finns ett spår i vårt hus var inte riktigt sant. Ute i uthuset, i en gammal tvättstuga, sitter ett originalfönster kvar - utan fönsterbänk, bara en ganska bred smyg som inte går utanför fodret. Men jag fick för mig att det kanske var en enklare variant av det man brukade ha i boningshuset.
Blir det stilfel måntro om vi bygger ut smygen med en bräda rundad i hörnen utanpå fodren?
Att det inte finns ett spår i vårt hus var inte riktigt sant. Ute i uthuset, i en gammal tvättstuga, sitter ett originalfönster kvar - utan fönsterbänk, bara en ganska bred smyg som inte går utanför fodret. Men jag fick för mig att det kanske var en enklare variant av det man brukade ha i boningshuset.
Blir det stilfel måntro om vi bygger ut smygen med en bräda rundad i hörnen utanpå fodren?
Vi flyttade ut våra fönster i vårt hus så de kom i höjd med fasaden vilket de inte brydde sig om när det tilläggsisolerades på 70-talet.
Då tog vi möjligheten och gjorde nya fönsterbrädor, dock utan någon speciell profil men med rundade hörn och som sticker ut ungefär 8 cm. Det känns helt rätt.
//Anders
Då tog vi möjligheten och gjorde nya fönsterbrädor, dock utan någon speciell profil men med rundade hörn och som sticker ut ungefär 8 cm. Det känns helt rätt.
//Anders
Hittade denna tråd och tänkte blåsa liv i den genom att fråga - hur har ni gjort med era blommor?
Själv har jag inga blommor i fönstren ännu. Krukorna får helt enkelt inte plats.
Istället har jag blombord, men det blir rörigt att ha det så i alla rum.
Själv har jag inga blommor i fönstren ännu. Krukorna får helt enkelt inte plats.
Istället har jag blombord, men det blir rörigt att ha det så i alla rum.
Harrieth,
Om inte krukorna får plats så får du ställa dom på bord, det är väl inte så konstigt.
Sedan så är det generalstilfel att bygga stora fönsterbrädor i gamla hus från sekelskiftet och äldre.
Om inte krukorna får plats så får du ställa dom på bord, det är väl inte så konstigt.
Sedan så är det generalstilfel att bygga stora fönsterbrädor i gamla hus från sekelskiftet och äldre.
Jag tycker inte att vi måste ha blommor i alla fönster, så vi samlar ihop dem till ett par mindre bord som får stå i varsina rum.
Fast på ett ställe tänker jag fixa en annan variant, och bara lägga en hyvlad bräda med profilerad kant i själva fönstersmygen o fästa med ett par små skuvar, bara så att det blir lite, lite djupare. Det blir ett enkelt tillägg, som är lätt att ta bort sen om man vill.
P.S: Fast detta är i vårt hus med fönster som väl är 150 år i alla fall. Lösa innanfönster, så det blir inte många cm kvar.
Fast på ett ställe tänker jag fixa en annan variant, och bara lägga en hyvlad bräda med profilerad kant i själva fönstersmygen o fästa med ett par små skuvar, bara så att det blir lite, lite djupare. Det blir ett enkelt tillägg, som är lätt att ta bort sen om man vill.
P.S: Fast detta är i vårt hus med fönster som väl är 150 år i alla fall. Lösa innanfönster, så det blir inte många cm kvar.
Våra fönster ser ut som bilden ovan. Vi ska nu snart sätta in våra innerfönster och då blir det inte många cm kvar att använda.
Det är väl så att man förr i tiden inte hade så många krukväxter som vi har idag.
Då hade man kanske bara några få växter som rymdes i ett blombord eller på pidestaler.
Jag har hittat ett par fina blombord och en pidestal i jugend-stil som jag tänker fixa till. Till övriga växter får jag väl använda vanliga bord och hyllor....det är ju några stycken
Det är väl så att man förr i tiden inte hade så många krukväxter som vi har idag.
Då hade man kanske bara några få växter som rymdes i ett blombord eller på pidestaler.
Jag har hittat ett par fina blombord och en pidestal i jugend-stil som jag tänker fixa till. Till övriga växter får jag väl använda vanliga bord och hyllor....det är ju några stycken
Man kan ju ha fina amplar hängandes från taket också.
Jag har kommit till den slutsatsen att hemma hos oss (där vi bor nu och inte på bygget) så har vi alldeles för mycket blommor...de liksom kommer över en och det är fullproppat i alla fönster...det är inte snyggt...så i vårt nya hem blir antalet betydligt mer begränsat - även om vi har kopplade fönster (men i gammal stil) så det nu faktiskt blir lite fönsterbräda över.
Jag har kommit till den slutsatsen att hemma hos oss (där vi bor nu och inte på bygget) så har vi alldeles för mycket blommor...de liksom kommer över en och det är fullproppat i alla fönster...det är inte snyggt...så i vårt nya hem blir antalet betydligt mer begränsat - även om vi har kopplade fönster (men i gammal stil) så det nu faktiskt blir lite fönsterbräda över.
Klicka här för att svara
