Jag har precis köpt en Jötul I 150 som jag skall ha i köket i bänkskivehöjd. Jag skall mura upp en helt ny skorsten i massivt tegel. Stilen skall gå i lantköksstil och jag vill gärna ha förslag eller helst länkar till sajter med bilder på en snygg passande design.
Vill gärna göra någon slags kåpa över insatsen som längre upp skall smälta samman med skorstenen och som skall gå i "gammal" stil som sedan skall putsas. :-?
Huset är byggt 1850 och genomgår just nu en helrenovering
Vill gärna göra någon slags kåpa över insatsen som längre upp skall smälta samman med skorstenen och som skall gå i "gammal" stil som sedan skall putsas. :-?
Huset är byggt 1850 och genomgår just nu en helrenovering
Hej!
Ska du ha någon häll jämte din jötul? Mina svärföräldrar har en vedspis och häll jämte varann och har typ murat ihop dom och med en putsad kåpa som går över båda (med fläkt i till hällen) kan fixa bilder om du vill se exempel...?
Ska du ha någon häll jämte din jötul? Mina svärföräldrar har en vedspis och häll jämte varann och har typ murat ihop dom och med en putsad kåpa som går över båda (med fläkt i till hällen) kan fixa bilder om du vill se exempel...?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej på er!
Tack för alla fina bilder och svar. Dessvärre har jag nog uttryckt mig lite otydligt om vad jag är ute efter.
Min Jötul I 150 är en så kallad kasett. Normalt brukar man ju ställa in dessa i befintliga öppna spisar. Men eftersom detta ej finns ännu så vill jag gärna bygga något liknande (typ öppen spis) som går i gammal stil. Eventuellt kanske jag monterar en vedspis vid sidan om som kanske i så fall kan komma att se ut något som Fru Wahlström beskriver. Är mina önskemål oklara så påpeka gärna.
Tack för alla fina bilder och svar. Dessvärre har jag nog uttryckt mig lite otydligt om vad jag är ute efter.
Min Jötul I 150 är en så kallad kasett. Normalt brukar man ju ställa in dessa i befintliga öppna spisar. Men eftersom detta ej finns ännu så vill jag gärna bygga något liknande (typ öppen spis) som går i gammal stil. Eventuellt kanske jag monterar en vedspis vid sidan om som kanske i så fall kan komma att se ut något som Fru Wahlström beskriver. Är mina önskemål oklara så påpeka gärna.
Sara_B! De fina köksbilderna som Fredrik.e publicerar är hämtade från Åraslövs kök. De gör väldigt fina och exklusiva kök. Här får du länken till dem!
http://www.araslovssnickeri.se/bildgalleri.html
http://www.araslovssnickeri.se/bildgalleri.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
