Jag har precis köpt en Jötul I 150 som jag skall ha i köket i bänkskivehöjd. Jag skall mura upp en helt ny skorsten i massivt tegel. Stilen skall gå i lantköksstil och jag vill gärna ha förslag eller helst länkar till sajter med bilder på en snygg passande design.
Vill gärna göra någon slags kåpa över insatsen som längre upp skall smälta samman med skorstenen och som skall gå i "gammal" stil som sedan skall putsas. :-?

Huset är byggt 1850 och genomgår just nu en helrenovering

Så här ser kåpan ut i vårat kök, den är av nån slags plåt, och vitmålad, hörnmodell. Vi har en liknande lite större i köket på övervånigen som är rak och sitter mitt på en vägg.

• PICT49961.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ska du ha någon häll jämte din jötul? Mina svärföräldrar har en vedspis och häll jämte varann och har typ murat ihop dom och med en putsad kåpa som går över båda (med fläkt i till hällen) kan fixa bilder om du vill se exempel...?

Hej på er!

Tack för alla fina bilder och svar. Dessvärre har jag nog uttryckt mig lite otydligt om vad jag är ute efter.
Min Jötul I 150 är en så kallad kasett. Normalt brukar man ju ställa in dessa i befintliga öppna spisar. Men eftersom detta ej finns ännu så vill jag gärna bygga något liknande (typ öppen spis) som går i gammal stil. Eventuellt kanske jag monterar en vedspis vid sidan om som kanske i så fall kan komma att se ut något som Fru Wahlström beskriver. Är mina önskemål oklara så påpeka gärna.

Fredrik e: den översta köksinredningen var häftig (särskilt om man tänker sig den målad)! Vilka fina detaljer!

Var kommer den ifrån?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.