hittade detta bakom en golvlist, (satt fast på baksidan av listen) när jag höll på att måla om lite... samma grejer fanns i garaget på en del panel i väggarna... ser ut som trådar 5-6cm långa ca 4mm tjocka... är det nån sorts svamp? farlig?

• ms.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som de bon som spindlar spinner runt sina äggsamlingar, någon insekt har gjort dem iallafall inte svamp.

mvh plexi

Jag har också hitta massor av sådana kokonger eller vad det är i i mitt hus som är byggt 1912 och snustorrt så jag tror inte det är svamp som ju behöver fukt för att trivas, men det vore ju intressant att veta vilket djur/insekt det är som skapar dem är det spindlar kankse som pleximaster säger ?

Har också massor lite varstans, det är inte mögel. Spindel har jag fått höra, äckligt och ibland rätt svårt att få loss. :o

Japp, äckligt är det.
hittade en spikkartong som "vuxit fast" i pärlsponten, i ett hörn i snickarboa.
Samt ganska mycket på kallvinden på stugan, oftast mellan brädor som legat länge.
Jag tror att det är nåt som äter trä, har sett spår där jag fått bort det.
Men jag är inte säker.
Vore kul att veta vad det är.

Hej!
Vi hittade likadana kokonger när vi rev vårat timmerhus, sega som bara den att dra bort.
Hos oss var det humlemott, en liten nattfjärilssort, som oftast lägger sina larver inkapslade i sega avlånga kokonger i gamla humlebon. Därav namnet. Helt ofarliga och dom gör ingen skada.
EE

• Gilla
Anonymiserad 492966
  • Laddar…
gott, blev lite orolig där ett tag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.