Hejsan på er!
Jag håller på montera en järnspis i våran lilla sommarstuga. Den läckte dock som ett såll när jag proveldade den ute.
Jag har nu plockat isär den för tätning, men det är en liten bit som har suttit mellan spisbotten och ugnsbotten. Det verkar som att den går att vinkla höger resp. vänster i fästerna som finns för den (små gjutna "ploppar")
Ngn som vet vad denna plåt är bra till, och hur den ska sitta?
Bifogar foto och hoppas ni förstår nått av min beskrivning.
Tackar på förhand
Jag håller på montera en järnspis i våran lilla sommarstuga. Den läckte dock som ett såll när jag proveldade den ute.
Jag har nu plockat isär den för tätning, men det är en liten bit som har suttit mellan spisbotten och ugnsbotten. Det verkar som att den går att vinkla höger resp. vänster i fästerna som finns för den (små gjutna "ploppar")
Ngn som vet vad denna plåt är bra till, och hur den ska sitta?
Bifogar foto och hoppas ni förstår nått av min beskrivning.
Tackar på förhand
Tack för svaret
Misstänkte att det var nått sånt, jämnare värme i ugnen. Lite trist när bitar ramlar lös utanför att man sett vart dom satt. Ska kolla upp det i helgen, har stugan i Överkalix, är väl en 12 mil dit.
Urtagen blir då alltså mot spisbotten?
Misstänkte att det var nått sånt, jämnare värme i ugnen. Lite trist när bitar ramlar lös utanför att man sett vart dom satt. Ska kolla upp det i helgen, har stugan i Överkalix, är väl en 12 mil dit.
Urtagen blir då alltså mot spisbotten?
Fick detta mailsvar från: http://www.hustillhus.se
Rökjärnet skall stå inkilat mellan spisbotten och ugnsbotten. Jag brukar sätta fast det i lite pannkitt. Nu ligger din spis upp och ner vilket innebär att de två urtagen i järnet skall peka uppåt och passa in i fästena i bottenstycket. Det står stadigare åt andra hållet
Det skall stå aningen snett, du ser på piggarna som håller det på plats hur det skall stå. Järnets funktion är att leda röken över ugnsbotten för att få ut maximal värme.
Lägger in dessa svar, så finns dom här om ngn annan skulle stöta på problemet.
Rökjärnet skall stå inkilat mellan spisbotten och ugnsbotten. Jag brukar sätta fast det i lite pannkitt. Nu ligger din spis upp och ner vilket innebär att de två urtagen i järnet skall peka uppåt och passa in i fästena i bottenstycket. Det står stadigare åt andra hållet
Det skall stå aningen snett, du ser på piggarna som håller det på plats hur det skall stå. Järnets funktion är att leda röken över ugnsbotten för att få ut maximal värme.
Lägger in dessa svar, så finns dom här om ngn annan skulle stöta på problemet.
Klicka här för att svara

