9 440 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
ny innervägg - hur slipper man en platt livlös vägg?
vi satte lumppappen kant i kant och spacklade i princip inget över den.
Men jag hade tretex under som var skadad så vi spacklade innan pappen.
Jag tycker det blev bra och iallafall ,jag vill inte ha stora knölar och gropar under en dyr tapet.
Gipsväggar blir väldigt döda om dom inte har fem lager tapet på sig och dom håller inte för någonting. Tretex är inte sämre än gips
Men jag hade tretex under som var skadad så vi spacklade innan pappen.
Jag tycker det blev bra och iallafall ,jag vill inte ha stora knölar och gropar under en dyr tapet.
Gipsväggar blir väldigt döda om dom inte har fem lager tapet på sig och dom håller inte för någonting. Tretex är inte sämre än gips
Ja det här var svårt, eller så är jag lite knäpp och för noggrann... :-/ Vi har inte riktigt bestämt oss än, men har iaf kommit en bit på vägen.
inte bara gipsväggar - för livlöst, för känsligt och går inte att hänga saker i
råspont istället för skiva, nästan samma pris per kvm
Sen till ytbeklädnaden...
vävspänna/putsa/lerklina väggarna är vackert och ger den känsla man är ute efter, men där går man över gränsen till vad till som sedan är praktiskt, känsligt för skador, smular, går inte att hänga upp saker på väggarna som man vill, eldfängt etc.
det lutar åt renoveringsgips på råsponten - ytan blir förhoppningsvis lite bulig med den tunna gipsskivan, dessutom bra ur brandsynpunkt
därefter lumppapp överlappande om man målar, annars kant i kant om man tapetserar
Vad tror ni om renoveringsgipset, är det följsamt så det blir lite bulor? Någon som har erfarenhet?
inte bara gipsväggar - för livlöst, för känsligt och går inte att hänga saker i
råspont istället för skiva, nästan samma pris per kvm
Sen till ytbeklädnaden...
vävspänna/putsa/lerklina väggarna är vackert och ger den känsla man är ute efter, men där går man över gränsen till vad till som sedan är praktiskt, känsligt för skador, smular, går inte att hänga upp saker på väggarna som man vill, eldfängt etc.
det lutar åt renoveringsgips på råsponten - ytan blir förhoppningsvis lite bulig med den tunna gipsskivan, dessutom bra ur brandsynpunkt
därefter lumppapp överlappande om man målar, annars kant i kant om man tapetserar
Vad tror ni om renoveringsgipset, är det följsamt så det blir lite bulor? Någon som har erfarenhet?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hmmm, om du kommer att sätta detta på befintligt regelverk så kan jag tänka mig att slutreslutatet ändå inte blir särskilt levande ändå. Däremot ROT-gips mer eller mindre direkt på en timmerstomme kan fungera. Visst kan du få lite lutning, men några omfattande "bullar" blir det ju inte med automatik utan då måste du vålda och bända med råsponten så att den blir rejält skev.Dr_Jerkyll skrev:• det lutar åt renoveringsgips på råsponten - ytan blir förhoppningsvis lite bulig med den tunna gipsskivan, dessutom bra ur brandsynpunkt
• därefter lumppapp överlappande om man målar, annars kant i kant om man tapetserar
Råspont känns kanske korrekt, men du kommer inte märka någon skillnad om du skruvar upp OSB. De är ju som gjorda för att fästa saker i.
Jag tror att det är antigen eller som gäller för din del. Antingen accepterar du skivornas brister eller så skippar du dem helt.
Är en målad trä-panel helt otänkbar i rummet?
Man får göra det så bra det går, hoppas att det blir lite buligt och inte vara så jäkla noggrann när man reglar upp (fast det är skitsvårt att låta bli!). Du har helt rätt, man försöker ju göra skivorna till nått de inte är, får nog helt enkelt acceptera skivornas brister.norrbottenstorpet skrev:Hmmm, om du kommer att sätta detta på befintligt regelverk så kan jag tänka mig att slutreslutatet ändå inte blir särskilt levande ändå. Däremot ROT-gips mer eller mindre direkt på en timmerstomme kan fungera. Visst kan du få lite lutning, men några omfattande "bullar" blir det ju inte med automatik utan då måste du vålda och bända med råsponten så att den blir rejält skev.
Råspont känns kanske korrekt, men du kommer inte märka någon skillnad om du skruvar upp OSB. De är ju som gjorda för att fästa saker i.
Jag tror att det är antigen eller som gäller för din del. Antingen accepterar du skivornas brister eller så skippar du dem helt.
Är en målad trä-panel helt otänkbar i rummet?
Är OSB verkligen lika bra och fästa i? Jag menar, den är ju i alla fall 1 cm tunnare...
Nä det är inte helt uteslutet med träpanel, vilken typ menar du?
Här har tidigare nämnts ROT-gips. Vi har använt det till stora delar av huset just för att slippa den smäckiga gipsplattekänslan. Vi har tagit ett par cm tjockt lager för att få ett bulligt och mjukt utseende. De ger en känsla av solid sten/putsad vägg som är vacker i vårt hundraåriga tegelhus. Byggnadsvård kanske man inte kan kalla det dock, man föredrog säkert tapeter när huset byggdes.
mvh
mvh
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
1 299 kr inkl moms
1 545 kr
Läs mer
Oj då kanske jag skrev fel. När jag skrev ROT-gips så menar jag gipsputs. På påsen står det ROTBAND och märket är Knauf. Vi köper det på vår Lantmännenbutik. Finja har också gipsputs, men har då grövre korn i, tror det är sand de blandar i gipsen för att få grövre struktur. Vi föredrar alltså Rotband för att vi kan få den slätare på ytan. Sorry om jag blandat ihop begreppen
.
Jag vet faktiskt inte, borde vara en öppen yta tycker man, den är ganska porös. Kanske det finns info på Finjas hemsida.
Problemet kan vara sedan att få målarfärg att fästa. Jag har primat innan jag har målat, så färgen sitter bra, men det är föga ekologiskt samt att jag har gjort väggen helt tät, så det var en miss. Jag har talat m Allbäcks i Ystad och de menar att deras "Linus" fäster på gipsputs, jag ska försöka med det framöver.
Man kan berarbeta smeten på allehanda vis. Den kan glättas och bli helt slät, nästan blank. Sen kan man få den väldigt grov. Jag vet de som lägger i grus för att få den riktigt grovkornig. Jag har en slät yta men mjuka runda ojämnheter. Den har väl kommit till för att man på enkelt sätt ska efterlikna riktig mur/puts.
Obs. Det är ett fruktansvärt slabbigt jobb. Blir ganska dyrt också om man ska ha tjocka lager.
mvh
Problemet kan vara sedan att få målarfärg att fästa. Jag har primat innan jag har målat, så färgen sitter bra, men det är föga ekologiskt samt att jag har gjort väggen helt tät, så det var en miss. Jag har talat m Allbäcks i Ystad och de menar att deras "Linus" fäster på gipsputs, jag ska försöka med det framöver.
Man kan berarbeta smeten på allehanda vis. Den kan glättas och bli helt slät, nästan blank. Sen kan man få den väldigt grov. Jag vet de som lägger i grus för att få den riktigt grovkornig. Jag har en slät yta men mjuka runda ojämnheter. Den har väl kommit till för att man på enkelt sätt ska efterlikna riktig mur/puts.
Obs. Det är ett fruktansvärt slabbigt jobb. Blir ganska dyrt också om man ska ha tjocka lager.
mvh
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Nya innerväggar - isolering
Byggmaterial & Byggteknik -
Kostnad att för att riva innervägg och bygga ny - med hjälp av hantverkare i
Ny innervägg utan på gammal - vad hade du gjort