Vi har en "orginal" kakelugn i vårt hus från 30-talet. Jag tycker det är den ultimata eldstaden. Man ska inte alls "underhållselda" den utan tända en brasa morgon och kväll så är den varm hela dygnet!
Felformulerat, man ska elda kakelugnen regelbundet, varje morgon och kväll.

Jag hävdar fortfarande att man ska vara morronpigg, inte ha bråttom till dagis eller jobb på morgonen för att hålla ugnen varm hela tiden.

Inte behöver man det! Med torr ved och ett ilägg på morgonen tar ungefär 40-60 minuter innan du kan stänga luckorna. Att tända brasan tar 2-3 minuter. Sen kan man göra dubbla inlägg på kvällen.

Men till ämnet: JA, det ÄR värt att skaffa en tung eldstad. Värmen är ljuvlig, och inte så intensiv som från en kamin, och som någon skrev, känslan att värma händerna på den är åtminsånde värt flera tjugor om dagen för oss! :-)

spocks_beard skrev:
Felformulerat, man ska elda kakelugnen regelbundet, varje morgon och kväll.

Jag hävdar fortfarande att man ska vara morronpigg, inte ha bråttom till dagis eller jobb på morgonen för att hålla ugnen varm hela tiden.
Visst all vedeldning kräver en viss arbetsinsats så på det sättet är det ju dumt att värma med ved överhuvudtaget om man vet med sig att inte orka gå upp på morgonen. Men som sagt jag lämnar tre barn på dagis/skola reser en och en halv timme till jobbet varenda morgon och hinner ändå! En brasa på morgonen och en på kvällen är mnog för att hålla kakelugnen varm hela dagen.Vår öppna spis med insats däremot (eller järnspisen iköket) eldar jag ju däremot inte i på morgonen!den blir ju varm i en timmeeller två men kallnar sedan och då vämer den ju i princip bara jycken! Men som sagt kakelugnen är varm när jag kommer hem på kvällen.

TorpSara skrev:
känslan att värma händerna på den är åtminsånde värt flera tjugor om dagen för oss! :-)
Klokt inlägg! Ett bestående barndomsminne är hur det känns att luta ryggen mot, eller helt krama om, mammas och pappas runda kakelugn... mmm...

gaia skrev:
Ja, du kan stöddvärma huset med en elradiator i många år för ca 40 000kr.
gaia
Att jämföra stödvärme med en radiator med en regelbundet eldad kakelugn eller rörspis blir lite snett. Kanske om man ställer in en byggfläkt kommer vi i närheten. Jag bor i Umeå och det är liiite fler minusgrader här på vintrarna än i Skåne. Sedan kanske eldning inte enbart är en fråga om sparade kWh.

Jag ber om ursäkt att jag inte läst alla inlägg men svarar iaf.

Vi funderade på att gå kurs hos en man som ger kurser i att sättt upp rörspisar själv

Kurser i uppsättning av rörspisar i Rönninge och Hudiksvall

men tänker nog satsa mer istället på en 30 år gammal variant av rörspis som man kan elda mer intensivt i och som ger snabb värme förutom lagringen

wasamain

Mycket dyrare men kanske värt det? Är det någon här som har en?

En spännande idé till: Kakelugnspannan

Kakelugnar vattenmantlad kakelugn vedpanna din kakelugnstillverkare Kakel

värmer vatten förutom luften (mer av en panna men utseendemässigt en kakelugn. Det vattnet kan man värma element med.

Vad gäller element har vi nu fått reda på värmevägg som är samma teknik som i golv - med varmvatttenslinga i väggen på ca 40 grader. Gärna lerklinad vägg runt. Sättes tex under fönstret där kallraset är störst. Ska bli spännande att prova.

Vi satte in en rund plåtugn som vi har målat vit. I Finland kallas de i dagligt tal oftast för kakelugnar. Vet inte om plåtugnarna är lika vanliga i Sverige. Kostnaden blev runt 500 euro inklusive allt, alltså ca 5000 sek. Vi är väldigt nöjda och njuter av värmen och elden!

Var hittade ni en så billig plåtugn?!? De jag har kollat på kostar runt 3000eur inkl mur-jobb (Pohjanmaan Tiilirakenne). Jag skall dock be om offerter av lokala murare (västnyland) att mura upp en med gamla plåtar. Det är nästa steg. De svenskar som är intresserade att veta vad vi talar om kan googla på Pohjanmaan Tiilirakenne. Där finns riktigt roliga filmer på när gubbarna murar plåtugn.

Precis som någon sagt tidigare är det inte alls tidskrävande att hålla värme i en kakelugn. 1-2 brasor på morgonen och detsamma på kvällen så håller den värmen dygnet runt!
Däremot är det skillnad på kakelugnsjobbare/murare och kakelugnsmakare. Det finns bara några riktiga "byggnadsvårds-kakelugnsmakare" kvar i Sverige. Dessa har ofta lager av gamla kakelugnar som man kan köpa. De ugnar de gör har en helt annan kvalitet och egenskaper!Inte behöver det bli dyrare heller, då de ofta arbetar av kulturintresse utöver det rena vinstintresset...

Skeppars5: Själva plåtringarna till ugnen kostade 25€ från en köp- och säljaffär som har lite allt möjligt märkligt. De var lite skamfilade så vi fick klappa ut en del bucklor. Tegel hade vi delvis gamla och köpte delvis nya, den pensionerade muraren i byn gjorde arbetet med assistans av oss.

Ylva_P: Har du namn, kontaktuppgifter eller bra boktips gällande "riktiga" kakelugnsmakare?

Vi har två kakelungnar och en vedspis i vårt hus (1903).
Den stora kakelungnen i vardagsrummet tar tid att elda varm.
Vi ser ej vedeldningen som den primära uppvärmningen utan ett komplement när
tid och behov finnes.
Jag håller med de som är tveksamma för en investering av rent ekonomiska skäl till en kakelungnsinstallation om man har brottom till jobbet på morgonen och kommer hem sent på kvällen men en vanlig kamin ger ej heller någon hållbar värmelösning. Vedkamin/spis blir ju jättevarm på en gång men kall snabbt.
Kakelungnar är jättebra och trevliga men kräver sin tid. Jag skulle inte villa ha något annat.
Har ej den erfarenheten att 4-5 vedklabbar på morgonen håller kakelungnen varm hela dagen men allt beror ju på husets storlek, isolering mm.

Saxpy skrev:
Hejsan,

vi hade iofs redan kakelugnar i vårt hus från sekelskiftet, dock icke fungerande. Vi kostade på oss omsättning av två stycken och renovering av ett antal kanaler i skorstenarna. Visst, det kostar en del och det går inte att räkna hem rationellt men vad spelar det för roll? :-) Man blir ju så glad varje kväll när man sitter i värmen och man kan inte hålla sig från att gå fram och lägga handen på kakelugnen.

Som sagt, om du har en slant över så tycker jag att du ska skaffa en kakelugn tror inte du kommer att bli missnöjd.

-Jonas
vi har oxå 2 st som vi måste plocka ner ch sätta upp igen. jag måste fråga vad dt gick på?

Rörspis. En 1700-talsprodukt, svensk, egensatt, vacker, kolla Jannes (Saarinen) och Bills (Hagen), på www.isander.se. Kan det bli vackrare?!

Valter

Sara! Kan vara klokt att investera i något som ger besparingar. Det är SÅ industrin tänker - pengarna tillbaka snarast (PAYOFF), eller räntabilitet. Rörspis är svårt att slå då, bara materialkostnad, om man gör det själv. Kakelugn ok, lite svårare. WWW.ISANDER.SE, men jag har ingen payoffkalkyl, men den kommer här:

Ved 5 kg x 4 kWh/kg x 80% x 2 brasor/dygn x 180 dagar/år= 5760 kr värme per rörspis/år.
På 10 år har du minskat elräkningen med 57.000 kr. Klok investering eller hur?

Mvh
Valter Pettersson Isander
Kakelugnar och rörspisar
(ingen försäljning)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.