5 740 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Färga mässingsventil?
Hej,
Vi har nu en helt nybyggd rörspis som står och väntar på att börja eldas i. Från början planerade vi att ha mässingsluckor och ventil men har nu kommit fram till at det blir snyggare med svarta järnluckor därför har vi beställt sådana. Men, ventilen i mässing hade vi redan hunnit skaffa, och nu är frågan om någon vet ett sätt att få den att bli mörkare, så att den passar bättre ihop med de nya luckorna. Jag vet ju att man kan använda linolja och värme på vissa material, men funkar det på mässing? Någon med erfarenhet?
Vi har nu en helt nybyggd rörspis som står och väntar på att börja eldas i. Från början planerade vi att ha mässingsluckor och ventil men har nu kommit fram till at det blir snyggare med svarta järnluckor därför har vi beställt sådana. Men, ventilen i mässing hade vi redan hunnit skaffa, och nu är frågan om någon vet ett sätt att få den att bli mörkare, så att den passar bättre ihop med de nya luckorna. Jag vet ju att man kan använda linolja och värme på vissa material, men funkar det på mässing? Någon med erfarenhet?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Okej, jag letade runt lite på nätet och såg att man kan använda svavellever för att patinera mässing med. Någon som har provat? Annars får jag väl låta tiden ha sin gilla gång och vänta till den patinerar sig själv.......
Svavellever är inte lätt att få fatt i numera, men kan enkelt göras själv; finkrossa musselskal, blanda med svavelpulver och värm. Luktar apa, var utomhus.
Annars kan mässning patineras med naturliga metoder, gräv ner den i gödselstacken nån månad. Eller pinka i en burk och låt prylen ligga där under lock tills önskad nyans erhållits. Ammoniak lär också funka. Svartbränning med linolja funkar nog bäst på järn.
Annars kan mässning patineras med naturliga metoder, gräv ner den i gödselstacken nån månad. Eller pinka i en burk och låt prylen ligga där under lock tills önskad nyans erhållits. Ammoniak lär också funka. Svartbränning med linolja funkar nog bäst på järn.
Pissa i en burk verkar ju som ett jättebra förslag, och billigt. Ser den äldre ut om man låter någon gammal gubbe pissa i den...?
Men det låter som att det inte är något problem att få den att se äldre ut.
/Niklas
Men det låter som att det inte är något problem att få den att se äldre ut.
/Niklas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden