Som varje år vid den här tidpunkten börjar man fundera över vilka förändringar man skulle behöva göra hemma innan årets vintersäsong börjar....

Senaste dagarna har jag funderat på det här med köksspisen. Vi eldar flitigt både morgon och kväll i vår gamla vitemaljerade Husqvarna (50-tal?) och det funkar ju ganska bra, men det vore samtidigt ännu bättre med en spis som höll värmen längre... allra helst hela natten!

Är det någon på det här forumet som har en spis i köket som bibehåller värmen länge, och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Både gamla och nya modeller tänker jag på - vi kan väl börja att diskutera värmeegenskaperna först, så kan vi ta det här med utseende sen.
 
När elden har gott ut skall man stänga alla luftspjäll för att inte kyla spisen och vädra hela huset med skorstensdrag.... en användbar tips för alla spisar och kaminer ;).

om du har en tegelskorsten utan överdriven isolering utanpå i bodelen så är det murstocken som brukar lagra och avge en del av värmen. En murstock med påbyggda gipsskivor med luftspalt emellan ger mindre värme.

Annars gäller det att ju tyngre spis/kamin destå större värmelagringsförmåga.
gaia
 
Jag har lagt in en stor och tung täljsten i ugnen på våran köksspis. Den värmer väldigt länge spisen är varm följande morgon. En ide´kanske?
 
gaia skrev:
om du har en tegelskorsten utan överdriven isolering utanpå i bodelen så är det murstocken som brukar lagra och avge en del av värmen.
En fråga där, vi har en tegelskorsten som går "oisolerad" genom hela kåken, men den blir aldrig varm hur mycket vi än eldar, hur mycket ska man elda egentligen för att den ska avge värme ?
( när jag tänker efter så kanske vi har ett rör inut i skorstenen ...)
 
Jo, det där med täljsten skulle nog kunna vara något. Vi kör just nu med några tegelstenar i ugnen, och det blir ju lite bättre, men inte jättebra.

Var fö hos kaminexperten häromdagen, och han föreslog en nyrenoverad gammal gjutjärnsspis, med täljstensskivor/block i ugnen och - om man vill - även täljstensskivor under och runt spisen. Det kanske får bli det. Att Yabas spis fortfarande är varm på morgonen låter ju lovande...
 
Lohberger säljer en del köksspisar, och har ganska många modeller, en del har centralvärmeinsats och en del pelletsinsats. Sen finns det visst någon form av värmevägg, tror man bygger om skorstenen eller murar på utanpå den.

Lohberger: http://www.lohberger.se
Värmevägg: http://www.lohberger.se/produkter/varmevagg.html
Info om pelletsinsatsen (tyvärr på tyska): http://www.oeko-energie.de/Prospekte/Lohberger Pelletsmodul.pdf

Lohbergers spisar ser faktiskt lite gammeldags ut, fast de är gjorda i plåt, åtminstone den de kallar för Salzburg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.