12 032 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Fönster - Renovera eller byta?
Gamla fönster med handblåst glas att plocka isär som reservdelsfönster finns väl i varenda gammal ladugård eller uthus.
Ofta är karmdelarna ganska lika och då kan man plocka en sida som är kärnfrisk och sätta som nederkant på en annan båge detta är ganska enkelt att sammanfoga med såg ,borr,hyvel och plugg detta har jag gjort på flera fönster,det syns inte om profilen på fräsningen skiljer litegrann.
Jag har inte haft några bekymmer att få tag på glas, men det kanske är värre att få tag på gamla fönster i storstadstrakter.
Det tråkiga är att det går åt mycket glas när man skär.......
Ofta är karmdelarna ganska lika och då kan man plocka en sida som är kärnfrisk och sätta som nederkant på en annan båge detta är ganska enkelt att sammanfoga med såg ,borr,hyvel och plugg detta har jag gjort på flera fönster,det syns inte om profilen på fräsningen skiljer litegrann.
Jag har inte haft några bekymmer att få tag på glas, men det kanske är värre att få tag på gamla fönster i storstadstrakter.
Det tråkiga är att det går åt mycket glas när man skär.......
Ja vi får klart ha koll på begagnade bågar med gamla blåsta glas i.. (med tillräckligt stora glas)
Svar till Mr Handyman ang bågarna. Våra innerbågar har en bredare spröjs upptill för att matcha den liggande delen i korset på själva karmen.. Ytterbågarna är två små upptill och två högre nertill med en spröjs.
Svar till Mr Handyman ang bågarna. Våra innerbågar har en bredare spröjs upptill för att matcha den liggande delen i korset på själva karmen.. Ytterbågarna är två små upptill och två högre nertill med en spröjs.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ok, jag fattar, trodde det var både inner- och ytterbågarna. Så är det som sagt på landet hos mig på lillstugan. En lustig detalj är man har delat av en båge och gjort ett vädringsfönster som är en enda fyrkantig ruta, precis som de innerbågar du talar om.
Klicka här för att svara