Hej!
Har precis köpt ett torp i Närke från 1870. På ena kortsidan måste den tvärsgående plankan
längst ner bytas ut, den som sitter precis ovanför grunden. Den är 14,5 cm bred. Även den mindre tvärsgående plankan som fungerar som vattenavvisare måste bytas ut.
Vilket virke bör man använda? Vill att det ska vara rätt typ av virke i förhållande till övriga huset. Ska det behandlas på ngt sätt? Är det bara att måla med
Falu rödfärg efter att plankan är på plats? Vill använda tidstypisk spik också. Var hittar man det?
Sen måste jag använda bruk för att repa.för att fylla i grunden på kortsidan. Hur fungerar det, vilket bruk ska man använda?
Många frågor som sagt, och fler lär det väl bli antar. Tacksam för svar....
Martin
Har precis köpt ett torp i Närke från 1870. På ena kortsidan måste den tvärsgående plankan
längst ner bytas ut, den som sitter precis ovanför grunden. Den är 14,5 cm bred. Även den mindre tvärsgående plankan som fungerar som vattenavvisare måste bytas ut.
Vilket virke bör man använda? Vill att det ska vara rätt typ av virke i förhållande till övriga huset. Ska det behandlas på ngt sätt? Är det bara att måla med
Falu rödfärg efter att plankan är på plats? Vill använda tidstypisk spik också. Var hittar man det?
Sen måste jag använda bruk för att repa.för att fylla i grunden på kortsidan. Hur fungerar det, vilket bruk ska man använda?
Många frågor som sagt, och fler lär det väl bli antar. Tacksam för svar....
Martin
Hej Martin74 !
välkommen till byggahus forumet
du har kommit rätt
härligt torp.
vattbrädan eller fotbrädan som du menar ska vara tätvuxen kådrik furu, kan vara svårt att hitta på brädgården, men leta och fråga runt lite, kolla även med grannar och liknande om det är någon som har hemsågat, då kan det finnas med lite blandat senvuxet virke
spik finns bla på gysinge.nu klippspik eller handsmidd spik
behandling kan vara vanlig äkta falu röd eller roslagsmahogny ( 1/3 tjära 1/3 kokt linolja 1/3 terpentin)
kolla hur husen runt omkring ser ut (dom som är gamla)
Lycka till
Mvh Jonas
välkommen till byggahus forumet
du har kommit rätt
härligt torp.
vattbrädan eller fotbrädan som du menar ska vara tätvuxen kådrik furu, kan vara svårt att hitta på brädgården, men leta och fråga runt lite, kolla även med grannar och liknande om det är någon som har hemsågat, då kan det finnas med lite blandat senvuxet virke
spik finns bla på gysinge.nu klippspik eller handsmidd spik
behandling kan vara vanlig äkta falu röd eller roslagsmahogny ( 1/3 tjära 1/3 kokt linolja 1/3 terpentin)
kolla hur husen runt omkring ser ut (dom som är gamla)
Lycka till
Mvh Jonas
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
missade bruket
du ska använda något kalkbruk som tål att det rör sig lite, cementbruk blir för stumt så det spricker och faller av..
du ska använda något kalkbruk som tål att det rör sig lite, cementbruk blir för stumt så det spricker och faller av..
Tack för infon......mkt användbart..
Idag är stocken frilagd med ett visst lokalt rötangrepp. Är det panik att få dit fotbrädan eller är det bra om
den är frilagd och torkar ur? Kan man göra ngt åt det lokala rötangreppet på stocken eller är det bara att
sätta dit brädan och byta hela stocken om ett antal år.......
Martin
Idag är stocken frilagd med ett visst lokalt rötangrepp. Är det panik att få dit fotbrädan eller är det bra om
den är frilagd och torkar ur? Kan man göra ngt åt det lokala rötangreppet på stocken eller är det bara att
sätta dit brädan och byta hela stocken om ett antal år.......
Martin
Du kan yxa/såga med motorsåg bort det angripna och ersätta med nytt. Är det bara ytligt angrepp så kan du stryka på lite lerputs efter du yxat bort angreppet.
Det borde inte vara någon fara med att få dit fotbrädan så länge timmret har möjlighet att torka ut, vi har ju inte alltid haft panel på våra hus och det har ju gott (hyffsat
) bra.
Det borde inte vara någon fara med att få dit fotbrädan så länge timmret har möjlighet att torka ut, vi har ju inte alltid haft panel på våra hus och det har ju gott (hyffsat
Jag skulle försöka ta bort det som är dåligt om det går och fälla in nytt, men det kanske inte går.
Eftersom du inte ska ta bort stocken så är nog det enda att försöka hålla vatten borta från grunden så den inte
suger vattnet och syllen "dricker" det s.a.a.
Har du gräsmatta närmast grunden skulle jag ta bort den och kanske lite jord, ersätta med grus.
Då är det mindre massa som håller fukten närmast grundmuren.
En till variant är att lägga en platon under marknivå mot grundmuren så den tillåtes torka ur lite
och förhindra (åtminstone lokalt) att grundmuren suger vatten.
Eller pensla på tjära/kallasfalt på muren.
Tips från en amatör
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
