20 804 läst ·
9 svar
21k läst
9 svar
Ta bort överflödig linolja?
Vi håller på att renovera fönster och eftersom de var torrare än en sommardag i Sahara började vi med att olja in dem. Vi fick rådet att dränka dem i oljebad och testade med ett fönster, men det var nog inget vidare råd för fönstret är riktigt kladdigt och det verkar inte bli torrare heller. Om jag har förstått det rätt kan det här göra att färgen inte fäster och att färgen börjar krypa när solen tittar fram. Så nu undrar vi om det finns något sätt att ta bort den överflödiga oljan?
. Vi har letat efter info om det här på nätet, men har inte hittat något.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har ni använt kokt eller rå linolja? Kokt linolja oxiderar (torkar) efter ett tag.
Om du inte redan har tagit det beslutet skulle jag definitivt råda dig att måla med linoljefärg, och då gör det inte så mycket om det är mycket olja på bågen nu. Lacknafta och terpentin löser linolja så om det är riktigt kris kan du ju pröva att tvätta dem med det. Ett annat tips kan vara att pudra in dem i krita (som tillsammans med linolja är beståndsdelarna i äkta kitt) som kommer att suga åt sig oljan. Om du har tillräckligt mycket krita så är det nog bara att borsta av sedan.
Men som sagt, ta linoljefärg nu så blir det bra.
Om du inte redan har tagit det beslutet skulle jag definitivt råda dig att måla med linoljefärg, och då gör det inte så mycket om det är mycket olja på bågen nu. Lacknafta och terpentin löser linolja så om det är riktigt kris kan du ju pröva att tvätta dem med det. Ett annat tips kan vara att pudra in dem i krita (som tillsammans med linolja är beståndsdelarna i äkta kitt) som kommer att suga åt sig oljan. Om du har tillräckligt mycket krita så är det nog bara att borsta av sedan.
Men som sagt, ta linoljefärg nu så blir det bra.
Ett bra sätt som fungerar finfint är att använda fin rå kallpressad linolja som värms till ca 60 grader innan det penslas på. Alternativt använder du en blåslampa för att få in oljan i trät. Det är härligt och se hur trät slurpar i sig.
Vi använde denna teknik 3ggr innan vi gick på med linoljefärgen.
Vi använde denna teknik 3ggr innan vi gick på med linoljefärgen.
Överbliven olja kan sicklas bort, sickel kan du köpa på ex CO. Jag ger mina gamla bågar 50% rå linolja, 35 % zinkvit linoljefärg, och vad blir det 15% terpentin. Kärnvirket kan se rätt trött ut men behöver inte så mycket olja som man tror, det är egentligen bara ändträt i kanterna som brukar suga några större mängder är min uppfattning.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar! Vi har använt Gysinges kokta linolja, och bågen har legat i ca 3 veckor nu och är ändå klibbig på flera håll. Så något behöver vi nog göra. Och jo, vi ska absolut använda linoljefärg och har börjat med de fönstrena som inte är kladdiga. Jag älskar färgen! Vi trodde det skulle vara svårt, men det svåra verkar mest bestå i att man inte ska använda den på samma sätt som man är van att använda modern färg. Det blir helt klart finare än med "vanlig" plastfärg - det ser liksom mer gediget ut och man ser att det faktiskt tränger in och inte bara lägger sig som en hinna. Sen luktar det så gott också (ok det kanske är en petitess...).
Gamla Björnhyttan: Blåslampa? Jag har ingen aning om hur man använder en blåslampa men jag ser framför mig hur jag eldar upp både fönster och mig själv
. Antar att det inte riktigt är det du menar... Vi har en Speedheater, skulle den gå att använda?
Vi ska testa era förslag under helgen, sen återkommer jag med rapport eller fler frågor.
Gamla Björnhyttan: Blåslampa? Jag har ingen aning om hur man använder en blåslampa men jag ser framför mig hur jag eldar upp både fönster och mig själv
Vi ska testa era förslag under helgen, sen återkommer jag med rapport eller fler frågor.
Rätt metod att impregnera bågarna är RÅ linolja och skall värmas in runt 60 grader i bågen eller annat virke. Då är oljan som tunnas enligt Allbäck. Bågarna skall inte bada i olja utan sunt förnuft gäller. Färgen är tillräkligt fet. Är virket nytt och av hög fet kvalitetsfuru skall man vara snål med oljan.Risk för dåligt grepp när färdigfärgen skall på.
Lagavulin
Lagavulin
Ett tips är att köpa en billig fritös, värm linoljan till den når cirka 60 grader, pensla på. Torka bort överflöd efter några minuter, kitta och låt linoljekittet torka minst ett par dagar innan målning, följ färgtillverkarens spädning på första o andra strykning o måla tredje outspätt.. Vänta minst 3 dagar mellan varje strykning och gärna någon vecka , det blir bara bättre slutresultat då..
Coco, Det va nog varmluftspistol jag menade.
(svårt med orden i hjärnan att bli samma på tangentbordet ibland). Tydligen ska det funka med hårfön också men har inte provat. Själv kör jag en BlackDecker från Jula. Fungerar utmärkt. Gott luktar det som vanligt också.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag har följt råd från antikvarie vad gäller fönsterrenoveringen.
En blandning av linolja och balsamterpentin som stryks på i omgångar till dess att träet är mättat. Det tar lite tid, men fördelen är att man inte övermättar träet.
En blandning av linolja och balsamterpentin som stryks på i omgångar till dess att träet är mättat. Det tar lite tid, men fördelen är att man inte övermättar träet.
Klicka här för att svara