putsa om murstock

13k läst  5 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om detta hamnar under rätt kategori men jag prövar.:) Vi håller på att knacka bort gammal puts på murstocken i det rummet vi renoverar för tillfället. Hur går det sen till när vi ska ha på ny puts? Ska man ha två olika grovlekar, det verkar som det varit uppbyggt så tidigare iallafall? Är det något särskilt vi behöver tänka på eller har ni några tips? Finns det någon rekommenderad tjocklek på putsen ifrån själva stenarna eller kan man ha på så mycket man själv vill? Många frågor...:)

2. K
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle ha använt murbruk C, lagt på högst 10 mm av detta. Spacklat finish med sandspackel.

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Kalkbruk skulle jag använda, iom att våran stock är putsad med det.
    Känns mer "rätt" för mig.
    Blir inte lika hårt som cementbaserat bruk och tål lite rörelser utan att spricka.
    Men det går säkert lika bra med det som föreslogs tidigare.

Oavsett mtrl-val så hittade jag en .pdf som kan vara bra att läsa.

http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/putsa.pdf

Lycka till

4. T
    Medlem Nivå 3
  5. C
    Medlem Nivå 8
    Jag har använt mig av c-bruk men tycker att ytan blir så porös. Vad kan detta bero på??

6. M
    Medlem Nivå 6
    Kan vara för lite förvattning. Jag fick en liknande "sandig" yta när murstocken sög i sig allt vatten bruket innan det hunnit brinna. Förvattna - mycket och efter vattna kanske till och med med "blomspruta" // Micke

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: