Hej!

Jag har fönsterbänkar i lägenheten (20-tal), dessa är i sten/granit men tyvärr har man noggrant
klistrat på plastfilm på samtliga bänkar som efterliknar marmor. Kan tänka mig att man gjorde
det på 60-talet eller motsvarande. Nu har i alla fall filmen lossat på flera ställen och jag vill ta
bort allt.

Har ni några tips? Jag har prövat med varm ånga (tapetborttagare) och det gick inte bra.

Finns det några kemikalier? Det verkar svårt att skrapa bort den.

Prova med industrirakblad. Det finns en typ med en plåtkant på ena långsidan och skär på andra sidan bladet. De passar till s.k. klickskrapor. Du kanske inte får bort riktigt allt lim, men det borde vara en bra början. Reservbladen till Stanley fönsterskrapa på Jula har Artnr:052347. De är nästan bättre utan skrapan faktiskt.

När du gjort vad du kan med dem får du väl prova dig fram med kemikalier på kvarvarande lik, först helst på ett osynligt ställe. Typ av kemikalier: T-röd, aceton (utan olja), dilutin, standardförtunning och lacknafta. Någon borde funka men det finns fler.

Värmepistol, hårtork?

Multimaster med skrapa?

/A

Tack för alla förslag, jag tror jag börja med förslaget om rakblad + lite medel. Det känns som varmluftspistol och stenskiva kan vara riskfyllt? Jag prövade med tapetborttagare vilket blir ganska varmt så hårtork borde ge samma resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.