Ja, det är möjligt att kornstorleken är tillräckligt fin hos vissa pigment, men som jag har förstått det så är rivningen inte bara till för att minska kornstorleken. Om man ska använda pigmentet till linoljefärg så ska det först rivas till rätt storlek i tex vatten (förhoppningsvis är det köpta torrpigmentet tillräckligt välrivet) och sedan i olja. I olja för att varje korn ska omslutas. Blandar man bara i pigment i olja kommer oljan att omsluta pigmentet klumpvis, även om man upplever den färdigblandade färgen som slät.aliback skrev:
Marmor är fö en mjuk sten, så jag tror att man ska leta efter hårdare material till sin rivsten.
aliback skrev:
Nej du behöver inte grunda med vit färg inna. jag brukar grunda med samma färg som jag ska ha sen...bara mer utspädd. Fast där vi målar med väldigt ljusa kulörer brukar vi grunda med gysinges utomhusgrund som ska vara hämmande mot alger och mögel i färgen. Vet inte om det gör någon skillnad men vi har använt den försäkerhetsskull så att säga. Man kan bryta den oxå i samma färg som övriga lager men vi har inte brytt oss om det.
Angående att blanda egen färg så blandar jag alltid med färdiga linoljefärger i varandra. har inte testat torrpigment för det verkar krångligare tycker jag. Men konstnärsfärg fungerar ju utmärkt om man bara blandar lite precis som Karakorum skriver. Jag har köpt på mig av Gysinges provburkar så jag har de flesta nu. Då är det lätt att bryta fram egen färg...och till det som ska var mycket köper jag bara de större burkarna.
Ja färgval kan man fundera sig sjuk över...tur att det åtminstone går att måla över om man väljer helt fel!! 
Vitt funkar ju alltid men jag förtod din undran som om du trodde att man var tvungen att ha vitt...och det måste man ju inte. Men det är ju aldrig fel såklart. Jag har läst diskussionen om den blå dörren men har inga råd att ge...vi hållre ju själv på att fundera kring färgsättning och det är samma dilemma nästan jämt. Nåt som jag dock lärde mig i vårt förra hus var att det sällan blir bra om man fegar. Vi valde mycket ljusa färger på lister och snickerier där och vågade aldrig gå hela vägen som vi kanske först tänkte. Det kommer vi att göra nu. Det blir mycket mer "pigment" i detta huset. Mest högre procentsats av pigmentet då alltså...
Vitt funkar ju alltid men jag förtod din undran som om du trodde att man var tvungen att ha vitt...och det måste man ju inte. Men det är ju aldrig fel såklart. Jag har läst diskussionen om den blå dörren men har inga råd att ge...vi hållre ju själv på att fundera kring färgsättning och det är samma dilemma nästan jämt. Nåt som jag dock lärde mig i vårt förra hus var att det sällan blir bra om man fegar. Vi valde mycket ljusa färger på lister och snickerier där och vågade aldrig gå hela vägen som vi kanske först tänkte. Det kommer vi att göra nu. Det blir mycket mer "pigment" i detta huset. Mest högre procentsats av pigmentet då alltså...
Jag funderar på ljus ockra på fönsterbågarna men frågan är då om det går ihop med en blå dörr? Tveksamt, man skulle kanske ge upp den där dörren fast en umbra kanske hade passat på bågarna.
Jag tänker inte fega med färg det blir mycket jordfärger här.
Jag tänker inte fega med färg det blir mycket jordfärger här.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden