Jag har börjat plocka ur fönster för att ge dem lite omsorg och nu när man synar lite mer så funderar jag på om de som sitter på vinden (ett på andra sidan också) kan vara de som suttit nere från början?
De verkar äldre, tunnare spröjs, hela fönstret känns smäckrare på något vis. De är omålade på insidan.
Någon fönsterspecialist därute som kan upplysa mig om ev. ålder på dem också?
De verkar äldre, tunnare spröjs, hela fönstret känns smäckrare på något vis. De är omålade på insidan.
Någon fönsterspecialist därute som kan upplysa mig om ev. ålder på dem också?
Jag tror inte att fönstren flyttats upp från undervåningen, då skulle de säkerligen varit målade på insidan. Vindsfönster brukar däremot ofta vara omålade. Däremot kanske fönstren på övervåningen är äldre än de på undervåningen, antingen på grund av att man inte brydde sig om att byta dem när man bytte på undervåningen, eller så är de återanvända från ett äldre hus.
Jag är ingen fönsterspecialist, men jag tror att det behövs lite närbilder på profiler och ev. beslag för att kunna datera dem.
Jag är ingen fönsterspecialist, men jag tror att det behövs lite närbilder på profiler och ev. beslag för att kunna datera dem.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ett sätt att se om de var med vid timringen är att kolla om de har inhuggna karmar som håller timret i lod. De brukar vara fästa på ett sånt sätt att man måste göra det när timringen skett senast. Är det så har du en fingervisning om när fönstren kom dit.
Det finns ett annat ord för det jag kallar karmar här, men kommer inte ihåg det just nu.
Det finns ett annat ord för det jag kallar karmar här, men kommer inte ihåg det just nu.
Om ett fönster från början varit avsett för sitt nuvarande ställe i just ditt hus är oftast svårt att avgöra i lite äldre byggnader. Det är lättare att avgöra ålder på byggnaden och byggnadsdelarna var för sig. När ni lyfter ut fönsterbågarna ska ni noga syna annars osynliga ytor. Ofta har hantverkarna skrivit sina signaturer på sådana ställen och daterat när de monterat fönstren.
Ditt hus är inte grundlagt efter första världskriget. Är fönstret kopplat är det alltså inte monterat i huset från början. Byggnaden är uppförd av liggande timmer med takåsar. Timret på vindsväggen tycks inte vara maskinellt hanterat, utan format för hand med yxa. Det borde alltså vara fällt för sitt ändamål senast någon gång innan orten fick sågverk, viket brukar sammanfalla med ortens första järnvägsförbindelse. En mer exakt datering av själva huset kan du få fram genom att studera anteckningar om fastigheten hos lantmäteri och inskrivningsmyndighet.
Vindsfönstrets typ av snickeri skulle mycket väl kunnat vara ursprungligt monterade i bottenvåning när huset var nytt. Men då endast om byggnaden är uppförd i 1800-talets första halva. Knappast varken tidigare eller senare.
Formen på fönstren i bottenvåningen är inte samma som vindsfönstrets. Alltså måste en fönsterflytt ha sammanfallit med en ganska omfattande ombyggnad av bottenvåningen, troligtvis under 1800-talets andra halva. Ofta höjde man under denna tid rummen i gamla stugor med ett par varv nysågat timmer överst under taket, samtidigt som man lade sågad panel på stugan.
Om din stuga varit föremål för ett sådant ingrepp är den sannolikt inte timrad efter 1700-talet. Och i såfall bör de ursprungligt använda fönstren på bottenvåningen ha varit ännu mindre än det du har på vinden. Men jag tror således att huset är lite yngre och vindsfönstret ännu senare har flyttats över från någon annan, utrangerad byggnad.
Ditt hus är inte grundlagt efter första världskriget. Är fönstret kopplat är det alltså inte monterat i huset från början. Byggnaden är uppförd av liggande timmer med takåsar. Timret på vindsväggen tycks inte vara maskinellt hanterat, utan format för hand med yxa. Det borde alltså vara fällt för sitt ändamål senast någon gång innan orten fick sågverk, viket brukar sammanfalla med ortens första järnvägsförbindelse. En mer exakt datering av själva huset kan du få fram genom att studera anteckningar om fastigheten hos lantmäteri och inskrivningsmyndighet.
Vindsfönstrets typ av snickeri skulle mycket väl kunnat vara ursprungligt monterade i bottenvåning när huset var nytt. Men då endast om byggnaden är uppförd i 1800-talets första halva. Knappast varken tidigare eller senare.
Formen på fönstren i bottenvåningen är inte samma som vindsfönstrets. Alltså måste en fönsterflytt ha sammanfallit med en ganska omfattande ombyggnad av bottenvåningen, troligtvis under 1800-talets andra halva. Ofta höjde man under denna tid rummen i gamla stugor med ett par varv nysågat timmer överst under taket, samtidigt som man lade sågad panel på stugan.
Om din stuga varit föremål för ett sådant ingrepp är den sannolikt inte timrad efter 1700-talet. Och i såfall bör de ursprungligt använda fönstren på bottenvåningen ha varit ännu mindre än det du har på vinden. Men jag tror således att huset är lite yngre och vindsfönstret ännu senare har flyttats över från någon annan, utrangerad byggnad.
Jag har spårat boende på fastigheten till 1750 ca och jag tror att huset är samma hela tiden. Det är för många detaljer som stämmer in på den tiden för att jag ska tro att det är senare byggt.
Jag har en del foton och beskrivningar på tillbyggnaden som finns i tidigare trådar men själva "stugan"är så gott som orörd, förutom då kanske fönstren. Där är de kilsågade tak och golvbrädorna kvar och takhöjden lägre. I den tillbyggda delen har taket höjts något så där har nyare dörrar satts in, de äldre är ca190cm höga 90 breda och med plattgångjärn men de är också på bild i tidigare trådar.
Den gamla gaveln finns kvar på vinden som en mellanvägg och därifrån är det takstolar i den tillbyggda delen.
Jag har en del foton och beskrivningar på tillbyggnaden som finns i tidigare trådar men själva "stugan"är så gott som orörd, förutom då kanske fönstren. Där är de kilsågade tak och golvbrädorna kvar och takhöjden lägre. I den tillbyggda delen har taket höjts något så där har nyare dörrar satts in, de äldre är ca190cm höga 90 breda och med plattgångjärn men de är också på bild i tidigare trådar.
Den gamla gaveln finns kvar på vinden som en mellanvägg och därifrån är det takstolar i den tillbyggda delen.
Här är samma kombination av fönster som jag har.http://www.axebo.se/
Vindsfönstret är med 1700-talets mått stort, även om det hade suttit på bottenvåningen i ett enklare allmogehus från denna tid. Att man vid denna tid monterat sådana snickerier på en kallvind håller jag för uteslutet.
Byggnaden i Småland (Axebo) avviker på flera sätt från den som "aliback" vill datera. Här rör det sig om två hela plan. Om du läser under vinjett "historia" på Axebo-bloggen framgår att ägarna inte lyckats datera byggnaden mer exakt än genom några tidningar under tapeten från 1800-talet.
Alltså: "Alibacks" husgrund fanns säkerligen 1750. Men lika säkra kan vi vara att åtminstone brädfasad har senare datum. Ofta bytte man samtidigt fönstersnickerier.
Byggnaden i Småland (Axebo) avviker på flera sätt från den som "aliback" vill datera. Här rör det sig om två hela plan. Om du läser under vinjett "historia" på Axebo-bloggen framgår att ägarna inte lyckats datera byggnaden mer exakt än genom några tidningar under tapeten från 1800-talet.
Alltså: "Alibacks" husgrund fanns säkerligen 1750. Men lika säkra kan vi vara att åtminstone brädfasad har senare datum. Ofta bytte man samtidigt fönstersnickerier.
Jag försöker datera men det är svårt, därför har jag kontaktat Kalmar länsmuseum för att få hjälp.
Brädfasaden vet jag är av senare datum då den gamla gaveln som jag visade innan inte verkar ha varit skyddad på något sätt för väder och vind.
Brädfasaden vet jag är av senare datum då den gamla gaveln som jag visade innan inte verkar ha varit skyddad på något sätt för väder och vind.
Tar fram den här tråden igen då jag funderar på om den storleksskillnad som finns på fönstren på samma sida(framsidan).
Den vänstra änden av huset är förlängd ett par meter så det kanske inte ens fanns ett fönster här innan. Det är lite större än det högra som sitter i den gamla delen.
Frågan är nu om det är så stor skillnad att det stör ?
Vad tycker ni, märks det väldigt väl?
Den vänstra änden av huset är förlängd ett par meter så det kanske inte ens fanns ett fönster här innan. Det är lite större än det högra som sitter i den gamla delen.
Frågan är nu om det är så stor skillnad att det stör ?
Vad tycker ni, märks det väldigt väl?
Redigerat:
Jag tycker inte att du skall likställa dem i alla fall. Kan tycka det är charmigt om man ser hur tillbyggnader har skett. Man ser liksom husets tidslinje - spara den för framtiden.
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Jag tycker precis som frolsson att det är charmigt med fönstren som sitter olika långt ifrån ingången. Inte ska du ändra det heller!!
Det är klart att det spelar roll, jag tror den lilla skillnaden i storlek skapar karaktär. Man lägger inte märke till skillnaden direkt, men den finns där. Symmetri kan vara jätteviktigt i andra sammanhang, men absolut inte på det fina torpet.






