Ett framsteg är ju att regionala variationerna lyfts fram i typhus på frimärken, men man hoppas ju på lite mer... ;)

Mackmyra skrev:
Det låter som man medvetet försöker att lansera felaktigheter. Är det inte bara så att det finns fler varianter än vad som presenteras. Om inte gör ju du nu anspråk på att veta den rätta vägen och uppträder dogmatiskt :)

No offense, förstår ändå din ståndpunkt och respekterar den.:)
Fast jag säger inte att det han säger är fel. :) Jag säger bara att det han påstår i vissa fall är ofullständigt eller, i värsta fall, felaktigt på vissa håll men rätt på andra medan det presenteras som rätt i vad som lätt kan läsas som alla fall... Haha. Do I make any sense? :D Nu tänker jag inte på frågor och svar i Gård och Torp utan den litteratur han skrivit.

Jag sitter faktiskt och jobbar på en bok om byggnadsvård i övre norrland. Det behövs.

Åtminstonde en kund till en sådan bok finns i Roslagen...

konichiwa girl skrev:
Jag sitter faktiskt och jobbar på en bok om byggnadsvård i övre norrland. Det behövs.
Den boken ser jag fram emot! Så trevligt det skulle vara att äntligen få läsa om tex norrbottensgårdar och de fantastiska husen i Tornedalen.

Ett utmärkt inlägg Hermes, även om jag inte håller med dig i allt. Jag tror precis som du att samla information och väga olika källor mot varandra leder vidare. Men är inte den "personfixering" som till viss del diskuteras här naturlig? Eftersom han har en hel del makt i byggnadsvårdsvärlden så är en diskussion om hur han framför sina åsikter eller vad han säger väl inget konstigt? Precis som att det inte är konstigt att folk bryr sig i hur eller vad Borg säger om stadsfinanserna. JAg tror alltså, i motsats mot vad du verkar tycka (rätta mig om jag har fel), att byggnadsvården utvecklas både av att fylla i kunskapsluckor _och_ av att säga sin mening om de som leder den. Det tycker jag inte är något "specifikt svenskt och lite osunt", snarare tvärtom och leder till att byggnadsvården utvecklas. :)

(Har för den delen nu omformulerat blogginlägget för den som är intresserad, trots att de tidigare textraderna som var skrivna i lite affekt verkade ara bra på att skapa bra debatt.)

Redigerat:
Mackmyra skrev:
Vad kul, och som du säger behövs.
Passa dig bara så du inte går i fällan och blir sågad som ......antingen dogmatisk ELLER för oprecis. :)
...vilket nog inte blir så svårt med tanke på hur välskrivna, ödmjuka och reflekterande hennes egna blogginlägg är. :)

Var det någon som lyssnade på honom i radion igår?

Synd att det kom att handla så mycket om den andre snubben och världsarven, jag tyckte Göran kom lite i skymundan.

Ja nu när man sitter i efterhand och försöke minnas vad det hela handlade om så är det lite luddigt, inget som fastnade hos mig i alla fall.
Däremot ser jag fram emot nästa katalog;)

vilket program var det?

Skulle kanske haft en egen tråd för detta med radio men fortsätter här.
Det gick även ett annat program i P1 i början på veckan kallat återställarna, låter som något annat;)
Det går också att lyssna på nu, men det var väl inte riktigt i min smak det heller.
Som nämndes innan i tråden, det beror väl på vad man har för förväntningar och jag kanske får ändra lite på dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.