Jag har fått svar på min fråga om hur gammalt torpet är. Enligt bilder jag skickade till dem (fyllde säkert mailboxen) runt förrförra sekelskiftet, början av 1800. Fick också reda på att byn är med i kommunens kulturmiljöprogram, har inte satt mig in i vad det innebär än. Någon därute som bor i en sådan miljö och vet?
Nu vet jag ju att detta är baserat på bilderna, helst hade jag velat ha personligt besök men det kan bli en annan gång. Det är ju inte så att jag sitter på en kulturskatt av sällan skådat slag precis (fast det känns så för mig

)