Hej.
Jag ska byta ut betongpannorna på mitt torp nu mot enkupig lertegel.
Under ligger det gamla spåntaket kvar, det ser ok ut sett på insidan från vinden.
Kan man lägga underlagspapp på spånen som en extra tätning under pannorna eller blir
spånen påverkade av det?
 
Vet inte själv, men såg ett renoveringprogram på kunskapskanalen där dom renoverade ett torp. Där lade dom skivor av asfaboard på spånen och sedan läkt och taktegel.
 
Pappen behöver nåt jämnare underlag än spåntak. Oljehärdad masonit tror jag folk oftast brukar använda istället för papp ovanpå spåntak sen läkt direkt ovanpå det. googla lite så hittar du nog nån som gjort detta.
 
Jag tror den metoden som sommartorparn tipsar om är ganska vanlig, och taken på de hus jag sett ser fina ut nu sisådär 10 år efter. Oljehärdad masonit tror jag är vanligast, sen läkt och pannor.

(gogu han före)
 
Ok tänkte inte så långt och jag vill nog inte offra spånen.
Man kanske kan fixa spåntaket i stället så det är 100% och hoppa över ytterligare
tätning. Det har ju funkat i alla tider så varför inte nu? ;)
 
Vet inte om jag hade velat ha asfaboard under mina pannor med tanke på hur mycket småfåglarna käkat på min asfaboard på väggarna innan jag fick på panelen. Sen är den ju inte lika tät som papp heller.

Varför inte vara på den säkra sidan och slänga på lite masonit, det går ju snabbt bygger inget extra direkt och du har ju spåntaket kvar?
 
Tänk såhär: Om spåntaket är helt så är det ett perfekt undertak under tegel. All fukt som kommer in luftas ut. Du har inga täta skikt, ingen kondens eller daggpunkter. Kommer det in vatten under teglet så rinner det av på undertaket av spån. Om spånen är perfekt skulle jag bara lägga läkt och tegel ovanpå.
Å andra sidan.... Om spånen är defekta någonstans, så kommer du att ha svårlagade läckage. Ett sådant tak har jag. Varje gång vindarna kommer från ett visst håll eller snön blåster in under takteglen så rinner vattnet nedför innertaket av spån och sedan in på vinden där spånen är dåliga. Typiska ställen där spånen kan vara ruttna är vid takfoten, nära vindskivorna, runt skorstenarna och vid ränndalar. Ofta kan skadan ha uppstått genom att det samlats skräp under teglet och så blir fukten stående till dess att spånen ruttnar och släpper igenom vatten.
 
Och spån är inte sågade bitar ytan "klyvda klabbar".
Försök hitta det till vettigt pris och bestämmer du dig för att isolera taket så måste spånet bort (?) för att vara säger på att du inte släpper in fukt i isoleringen
 
Jag vet att spån inte är sågade, tanken fanns väl att försöka hitta spån.
Nej det ska inte isoleras någonstans i torpet.
Jag ska se hur spånen ser ut och är de för dåliga så blir det oljehärdad masonit under pannorna.
 
Jag hittade spån, i ladan flera högar:D . Jag hittade även en tvättmaskin modell äldre, halv tunna med en lös del som är som en vagga, får ta kort och starta en ny tråd,
Tillbaka till taket, börjat med nedplockning av pannor och spånen ser än så länge bra ut men nu har jag ju ett lager i reserv:)
Det blev oljehärdad masonit.
Ja jag vet att min "byggställning" inte följer säkerhetsföreskrifterna, men spännande var det;)
 
  • taket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spånen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket sett från insidan, de understa spånen ser bra ut tycker jag. Där har varit en läcka (under lång tid) p.g.a en trasig panna som inte åtgärdats av dåvarande ägare. Den är nu åtgärdad och nya spån ska dit innan jag lägger på masoniten så spåntaket är komplett under, kanske nästa generation uppskattar det ;)
 
  • vind-(6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind-(12).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första och sista gången jag lägger på ett begagnat lertegel, vilket pusslande!!!:eek:
Jag har fortfarande över hälften kvar. Skulle jag mot förmodan komma på en sådan
tanke igen så blir det inte utan teknikens alla under, såsom skylift och Men visst det är ju mer sport
att göra som jag, krälarunt med en lina runt magen, en packe pannor under varje arm och en make på
marken (höjdrädd)som var tvungen att komma med "goda råd":mad:. Det är lustigt att jag inte "tappade"
en panna;)
 
  • nya-pannor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Villa Tunnbrödet
  • Laddar…
Wow, vad effektiva ni är! Det var inte så länge sedan ni frågade hur ni skulle göra och nu är det redan gjort!
Vi har inte lyckats genomföra ett enda av sommarens planerade projekt.....

Hade det varit för dyrt om ni hade hyrt en byggnadsställning så ni hade kunnat gå runt huset?
 
Jag vet faktiskt inte vad en sådan ställning kostar men till baksidan blir vi nog tvugna att göra det . Där är det en bit högre då huset står på berg som "går i dagern".
Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli riktigt så marigt att få ihop det. På en del ställen fick jag prova säkert 10 pannor innan jag hitta en som passa.
Men ok.....det blir fint :)
 
Framsidan lagd, resten kvar; suck ;)
För mycket jobb att sortera de som legat på "skuggsida" så det blev lite färgskillnad men den jämnar väl ut sig med tiden, hoppas jag.
 
  • 20080831561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.