4 673 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Ersätta lera i bjälklag..?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag är i färd med att renovera golvbjälklaget i mitt gamla hus (1904) med källare och behöver lite tips..
I bjälklaget var det tidigare lera som jag tyvärr behövde ta bort för att kunna byta ruttna bjälkar mm.
Leran gjorde golvet tungt och väldigt stabilt... Nu utan leran låter som man går på en tomlåda...
Jag vill ju få tillbaka den gamla stabila golv-känslan på något sätt och jag har fått förslag på att isolera med elefantmatta (tyngd och isolering) alt. lecablock.
Hur skulle ni gjort??
/Fredrik
Jag är i färd med att renovera golvbjälklaget i mitt gamla hus (1904) med källare och behöver lite tips..
I bjälklaget var det tidigare lera som jag tyvärr behövde ta bort för att kunna byta ruttna bjälkar mm.
Leran gjorde golvet tungt och väldigt stabilt... Nu utan leran låter som man går på en tomlåda...
Jag vill ju få tillbaka den gamla stabila golv-känslan på något sätt och jag har fått förslag på att isolera med elefantmatta (tyngd och isolering) alt. lecablock.
Hur skulle ni gjort??
/Fredrik
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tidningar ibotten och ett lager sand bör kunna ge samma effekt.
Vill du bara ljudisolera är väl tidningar och sand oslagbart.
Vill du även, åtminstonde delvis, stoppa värmetransport föreslår jag tex:
http://www.ekoisolering.se/produkter_pellets.asp
/ Fredrik
Vill du även, åtminstonde delvis, stoppa värmetransport föreslår jag tex:
http://www.ekoisolering.se/produkter_pellets.asp
/ Fredrik
Tack för tipsen!
Eftersom leran är kasserad och även värme isolering behövs så verkar Ekoisolerings isolering pellets lovande.
Men eftersom det bara är tillverkat av tidningspapper (inga tillsatser)... hur inbjudande är det egentligen för möss mm. ?
Thorhill 2... Har du någon uppfattning om priset ?
/Fredrik
Eftersom leran är kasserad och även värme isolering behövs så verkar Ekoisolerings isolering pellets lovande.
Men eftersom det bara är tillverkat av tidningspapper (inga tillsatser)... hur inbjudande är det egentligen för möss mm. ?
Thorhill 2... Har du någon uppfattning om priset ?
/Fredrik
Den isoleringen är tillsatt borsalter/borsyra troligen för att minska brandrisken. Å andra sidan tror jag inte mössen gillar boret. F ö har jag hört mer än en som berättat om möss i glasull/stenullsisolering, så jag tror inte man behöver vara mer orolig för den här produkten. Och katter är trevliga djur.......
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag såg en artikel som varnade för att vissa av dessa cellulosaisoleringar har en benägenhet att mögla. Ska se om jag hittar den...
Här:
http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=367:isoleringen-klarar-eld-men-inte-vatten&catid=44:isolering&Itemid=68
Här:
http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=367:isoleringen-klarar-eld-men-inte-vatten&catid=44:isolering&Itemid=68
Redigerat:
Jo, om det verkligen är borsalt som tillsatts. Många tillverkare av cellulosaisolering använder andra slags brandskyddsmedel som funkar bra mot brand, men inte står emot mögel. Läs artikeln!karin_h skrev:
Nej, skriver dom att dom har bor, så ska väl det stämma!
För att vara på den säkra sidan kanske man ska förvissa sig om att dom inte har några konstgödningsliknande tillsatser dessutom.
Min varning var inte alls angående just detta företag, utan mera rent allmän ang. cellulosaisolering. Är själv intresserad av att använda cellulosa, men på grund av fuktigt hus skulle jag vägra totalt. om jag inte var säker på att det var motståndskraftigt mot mögel. Jo, artikeln var från 2002, och man kan i och för sig kolla med författaren om hans varning fortfarande är aktuell.
För att vara på den säkra sidan kanske man ska förvissa sig om att dom inte har några konstgödningsliknande tillsatser dessutom.
Min varning var inte alls angående just detta företag, utan mera rent allmän ang. cellulosaisolering. Är själv intresserad av att använda cellulosa, men på grund av fuktigt hus skulle jag vägra totalt. om jag inte var säker på att det var motståndskraftigt mot mögel. Jo, artikeln var från 2002, och man kan i och för sig kolla med författaren om hans varning fortfarande är aktuell.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Mössen kan stoppas (den vägen) om man kalkar lite i fyllningen, men tänk på att använda rätt typ av kalk...