1 551 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Svenska Trähus - Bollstabruk
.. jag köpte Svenska Trähus på bokrean - många fina bilder, kan rekommenderas.
Men jag föll pladask för Missionskyrkan i Bollstabruk (Kramfors/Västernorrland för oss Stockholmare...)
Det står att den är rivningshotad - synd på så vackert hus, så jag undrar om någon vet hur det går med det ?
(Och så råkade jag hitta en herrgård på hemnet i trakten - man får ju inte en etta med pentry för dom priserna :eek: - jag vill byta jobb och flytta....)
Men jag föll pladask för Missionskyrkan i Bollstabruk (Kramfors/Västernorrland för oss Stockholmare...)
Det står att den är rivningshotad - synd på så vackert hus, så jag undrar om någon vet hur det går med det ?
(Och så råkade jag hitta en herrgård på hemnet i trakten - man får ju inte en etta med pentry för dom priserna :eek: - jag vill byta jobb och flytta....)
10 mil till läkare.
Ingen tandläkare alls.
En bra bit till affären också, som innehåller ungefär samma saker som en dålig Tempo i förorten.
Kallt.
Mörkt.
Dåligt med aktiviteter för barn om man inte vill spela ishockey.
Skolbuss ca 5 mil för att gå i skolan.
Myggor.
Dåliga vägar.
Hög skatt.
Inga kommunala kommunikationer.
Tågen stannar inte.
Flygplatsen håller på att läggas ner.
Bokhandeln har stängt.
Inga restauranger, möjligen under en kort period på sommaren.
--- men det finns ingen vackrare plats på sommaren ----
Ingen tandläkare alls.
En bra bit till affären också, som innehåller ungefär samma saker som en dålig Tempo i förorten.
Kallt.
Mörkt.
Dåligt med aktiviteter för barn om man inte vill spela ishockey.
Skolbuss ca 5 mil för att gå i skolan.
Myggor.
Dåliga vägar.
Hög skatt.
Inga kommunala kommunikationer.
Tågen stannar inte.
Flygplatsen håller på att läggas ner.
Bokhandeln har stängt.
Inga restauranger, möjligen under en kort period på sommaren.
--- men det finns ingen vackrare plats på sommaren ----
Riktigt så illa är det väl inte jag bor 4 mil från Bollsta så jag borde veta. 
1,5 mil till tandläkare (kramfors) läkare (sjukhus) finns 4 mil bort Vårdcentral närmre.
1,5 mil till större stad och där finns även affär som har hyffsade priser (kramfors)
Kallt håller jag med om men det beror snarare på mikroklimatet dvs att det ligger i en dal. Å andra sidan kan vi köra skoter
Ljust på sommaren HELA dygnet så gott som
Skolbuss se ovan, lägre klasser är det inte så långt.
Vägen är kass ja
Mygg finns överallt där vatten finns tyvärr ett jäkla otyg.
~34% skatt
Alla har ändå bil och bussen är svindyr så ingen skulle ändå åka den gratis till skolan iaf.
1,5 mil till tågstation (kramfors)
Flygplatsen ska samordnas tror jag det är tal om men just nu är den kass, man får åka 8 mil för att komma till en.
Finns bibliotek och internetbokhandel.
Restauranger finns men inte samma utbud såklart.
Lägg till detta att en mil här uppe tar ungerfär som 1 kilometer i stan.
Stress är något som vi saknar också.
Alla byggvaror finns 8 mil bort i Sundsvall så även alla affärer man kan tänkas önska sig.
Mao det mesta finns men kanske inte lika tillgängligt som nere i stan.
Träkyrkan är det synd på men underhåll kostar multum, någon ska ju betala.
Största nackdelen är väl pappersbruket en bit bort som kan lukta mindre gott.
1,5 mil till tandläkare (kramfors) läkare (sjukhus) finns 4 mil bort Vårdcentral närmre.
1,5 mil till större stad och där finns även affär som har hyffsade priser (kramfors)
Kallt håller jag med om men det beror snarare på mikroklimatet dvs att det ligger i en dal. Å andra sidan kan vi köra skoter
Ljust på sommaren HELA dygnet så gott som
Skolbuss se ovan, lägre klasser är det inte så långt.
Vägen är kass ja
Mygg finns överallt där vatten finns tyvärr ett jäkla otyg.
~34% skatt
Alla har ändå bil och bussen är svindyr så ingen skulle ändå åka den gratis till skolan iaf.
1,5 mil till tågstation (kramfors)
Flygplatsen ska samordnas tror jag det är tal om men just nu är den kass, man får åka 8 mil för att komma till en.
Finns bibliotek och internetbokhandel.
Restauranger finns men inte samma utbud såklart.
Lägg till detta att en mil här uppe tar ungerfär som 1 kilometer i stan.
Stress är något som vi saknar också.
Alla byggvaror finns 8 mil bort i Sundsvall så även alla affärer man kan tänkas önska sig.
Mao det mesta finns men kanske inte lika tillgängligt som nere i stan.
Träkyrkan är det synd på men underhåll kostar multum, någon ska ju betala.
Största nackdelen är väl pappersbruket en bit bort som kan lukta mindre gott.
Med Bottniabanan så kommer det bli bra trafik, men det går (i nuläget) även tåg från Kramfors. Fast bussen går ju snabbare iom att spåren är värdelösa. RIKTIGT tåg går bara från Sundsvall (X2000) och även Härnösand ibland.
Men egentligen spelar det ingen roll då man kan lösa tågbiljett direkt från kramfors sen om man får åka buss eller ej en bit det gör ju inte så mycket för min del.
Tyvärr är tåg så föbannade dyrt att det lönar sig för en person att åka bil till Sthlm T/R i de flesta fall när man inte visste att man skulle åka en månad i förväg.
Finns även snabbt flyg till stockholm(bromma) från sundsvall 40-45 minuter som ändå är billigt (sundsvallsflyg).
Jag tycker vi i ångermanland är väldigt bra rustade ur kommunikationssynpunkt med många val. Dock är ju som tidigare sagt BIL en förutsättning men det tycker jag nästan det är i Sthlm också iaf för en barnfamilj.
Men egentligen spelar det ingen roll då man kan lösa tågbiljett direkt från kramfors sen om man får åka buss eller ej en bit det gör ju inte så mycket för min del.
Tyvärr är tåg så föbannade dyrt att det lönar sig för en person att åka bil till Sthlm T/R i de flesta fall när man inte visste att man skulle åka en månad i förväg.
Finns även snabbt flyg till stockholm(bromma) från sundsvall 40-45 minuter som ändå är billigt (sundsvallsflyg).
Jag tycker vi i ångermanland är väldigt bra rustade ur kommunikationssynpunkt med många val. Dock är ju som tidigare sagt BIL en förutsättning men det tycker jag nästan det är i Sthlm också iaf för en barnfamilj.
Klicka här för att svara