2 955 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Välja golvbehandling
Vi har trägolv i hela vårt trettiotalshus, och nu ska vi bestämma hur vi ska behandla dem. De har tidigare varit lackade, men lacken är genomnött och vi vill inte lacka igen av just den anledningen. Vi har haft oljade golv där vi bott tidigare, och jag älskade den mjuka varma ytan golven hade. Men, nu funderar vi på skurgolv (med kalk). Fast...... är det vettigt när man har småbarn, är ganska lat och städar ungefär lika ofta och bra som Pippi Långstrump
? Å andra sidan, oljar man måste golven ändå behandlas ungefär lika ofta och min sambo menar att han föredrar oljan OM nu ungarna skulle springa in och falla med huvudet ner i skurhinken/oljehinken, plus att ångorna från oljan inte är så trevliga att sova i.
Men, det är trots allt hela huset som ska behandlas, alltså två våningar plus inredd vind, så det är en del jobb. Argumentet för skurgolv är väl att ser man till och är duktig i början har man igen det i längden. Vad säger ni som har skurgolv?
Ellr ni som valt bort det?
Nästa fråga är vad som egentligen skulle vara byggnadsvårdsmässigt korrekt? Vad hade man från början tror ni? Alla hus/lägenheter jag sett från den här tiden har haft lackade golv (fast en del sett ut att vara vaxade), jag har aldrig sett några skurgolv i lägenheter här i stan.
Men, det är trots allt hela huset som ska behandlas, alltså två våningar plus inredd vind, så det är en del jobb. Argumentet för skurgolv är väl att ser man till och är duktig i början har man igen det i längden. Vad säger ni som har skurgolv?
Nästa fråga är vad som egentligen skulle vara byggnadsvårdsmässigt korrekt? Vad hade man från början tror ni? Alla hus/lägenheter jag sett från den här tiden har haft lackade golv (fast en del sett ut att vara vaxade), jag har aldrig sett några skurgolv i lägenheter här i stan.
Du skriver trägolv. Är det plank/underlagsgolv eller lite "pampigare" typ fiskbensparkett?
Visst finns skurgolv och kilsågat i stan men man måste bakåt i tiden en bit i jämförelse med ert hus.
Sannolikt är att parkett varit lackad och plankgolv obehandlat men med ett annat ytskikt ovanpå typ lineoleummatta...
Eller finns bättre bud att ge?
Visst finns skurgolv och kilsågat i stan men man måste bakåt i tiden en bit i jämförelse med ert hus.
Sannolikt är att parkett varit lackad och plankgolv obehandlat men med ett annat ytskikt ovanpå typ lineoleummatta...
Eller finns bättre bud att ge?
Alla golven har samma smala brädgolv, ca tio centimeter breda. Alla golven låg framme utom i vardagsrummet där det låg en nyare, skadad parkett. Under parketten låg brädgolvet. Vi blev lite förvånade, jag trodde det skulle ligga parkett under men det är väl möjligt att det gjort en gång i tiden. Det är fortfarande inte helt framtaget så vi kan inte se hur det är lagt eller i vilket skick det är.
Jeg vil ändå föreslå skurgolv då det är så himla trevligt att gå på.
Jeg har ett sekelskiftehus (OK, lite äldra än ditt)
I sovrummet har jag slipat och såpat golvet, det satt tjock äcklig fernissa innan. Och det är underbart att gå på med bara fötter, det värmer på något sätt.
När barnen var helt små och grisade ganska mycket hade vi en gammal lägenhet där vi gjorde samma. Oavsett vad som hamnade på golvet försvann det lätt med vatten och återsåpning
Jeg har ett sekelskiftehus (OK, lite äldra än ditt)
I sovrummet har jag slipat och såpat golvet, det satt tjock äcklig fernissa innan. Och det är underbart att gå på med bara fötter, det värmer på något sätt.
När barnen var helt små och grisade ganska mycket hade vi en gammal lägenhet där vi gjorde samma. Oavsett vad som hamnade på golvet försvann det lätt med vatten och återsåpning
De var fernissade från början. Med 99% sannolikhet.Coco Krokodil skrev:
Nu har jag kollat runt lite och ni har säkert helt rätt, de borde ha varit fernissade. Måste erkänna att jag aldrig hört talas om fernissade golv, så jag måste nog läsa på lite. Spontant känner jag att det blir ett litet dilemma - å ena sidan passar mörka fernissade golv mycket bättre ihop med huset; huset har kvar mycket av sin 20-talskaraktär. Å andra sidan har jag hela tiden varit inställd på ljusa golv och gillar den där luftigheten som blir med ljusa trägolv. Men åtminstone i hallen är nog fernissat en väldigt bra ide.
Trappan har kvar sin ursprungliga mörkbruna färg både på trappsteg och räcken. Är den också fernissad?
Jag klarade ju inte ens av två aternativ, och så slänger ni på ett tredje
.
Trappan har kvar sin ursprungliga mörkbruna färg både på trappsteg och räcken. Är den också fernissad?
Jag klarade ju inte ens av två aternativ, och så slänger ni på ett tredje
Men fernissade golv måste inte vara mörka... 
Man kan fernissa utan pigment oxå. Fernissan i sig är klar (lite gul) och ger inte så stor färgförändring. Men golven gulnar nog efterhand då on jag inte har fel.
Vi fernissade sovrumsgolvet i vårt förra hus och det blev jättebra. Men då hade vi i 2 olika bruna pigment så golvet blev mörkt.
Man kan fernissa utan pigment oxå. Fernissan i sig är klar (lite gul) och ger inte så stor färgförändring. Men golven gulnar nog efterhand då on jag inte har fel.
Vi fernissade sovrumsgolvet i vårt förra hus och det blev jättebra. Men då hade vi i 2 olika bruna pigment så golvet blev mörkt.
Klicka här för att svara