Är det någon som bytt syllstock själv, och som kan beskriva hur man går till väga gärna med bild? Är driftig och har inte tummen mitt i hand så jag tänkte ge mig på detta projekt på vårt timmerhus från 1600-talet. Har precis skaffat mig 2 husdomkrafter för 10 ton men fick höra att man inte behöver lyfta huset utan man kan byta syllstocken bitvis? hur går man till väga då?
Huset är reviterat så jag måste först knacka ner puttsen men inte behöver man väl plocka upp golvet på insidan? man kan väl byta på utsidan?

Vill gärna bolla ideer för det är så jäkla kul att lära sig nått nytt!
 
De flesta böcker i http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/113229-litteratur-laenk.html, 12:20 (Byggnadsvård generellt) har beskrivningar. Sen vet jag att, om du söker, finns en fantastisk länk där någon lyft ett hus och fått upp det på rätt köl (ett hus intill en väg vill jag minnas men minns inte var denna fanns)

Ett oortodoxt sätt att byta syll finns i "VI RUSTADE ETT TORP. Författare: Arne LIND Förlag: Byggförlaget ", låna den/köp den...
Man byter timmer mot regel som isoleras. Tror dock man bör överväga bärigheten i denna lösning.
 
Tackar, är genast på väg till bokhandeln. Får väl posta lite bilder när syllbytet startar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.