Finns det någon här som beställt en pardörr i gammal stil (glasbrytande spröjs mm) och som kan rekommendera en tillverkare?

Tack på förhand!

Tycker definitivt att du skall försöka specificera vad du vill ha i en ritning eller i text och kontakta närliggande mindre snickerier. Detta för att dom kan ge dig vad du vill ha, ofta inte alls är särskilt mycket dyrare än serietillverkade dörrar och exempelvis kommer komplettera din lista och motivera varför du skall göra si eller så... Ett exempel på vad som kan bli lite galet när man säger "pardörr i gammal stil" är att speglar etc kan bli oisolerade, vilket gör att om man rakt av tolkar "pardörr i gammal stil" innebär en från båda sidorna infälld spegel (visst, det finns 1700-talsdörrar och tidigare med förskjuten spegel, dvs infälld på ena sidan och utskjutande på andra som troligen ger god isolering)

Jag har låtit tillverka en enkeldörr lokalt med kopplade 1+1glas 10lufts (genomgående tistypisk efter befintlig fönsterförlaga), isolerad spegel.

När du säger gammal stil med glasbrytande spröjs vill jag gärna tolka det som en pardörr till veranda eller liknande är jag än mer övertygad om att lokala snickeriet löser dina önskemål bättre än serietillverkning. Är det så så finns lite mer att tänka på som att man vill anpassa virkestjockleken i överkant så att det inte känns som dörren hänger nedan övriga fönster mm. Här finns isåfall lite andra saker att tänka på med...

Behöver du tips på en tillverkare i Roslagen kan jag tipsa dig, sänd i så fall ett PM (pga forum-etiska regler som jag önskar följa)...
Ett PM kanske även passar om du vill ha lite mer feedback på en verandadörr...

Pardörrar diskuteras även i en annan tråd i närheten av denna tråd.

Om du nu letar serietillverkade så tycker jag att att Qvesarum har estetiskt tilltalande dörrar: http://qvesarum.se/1/1.0.1.0/91/1/?group=prod_prod_grp-s1/1853

har en Simrishamn parytterdörr ifrån Qvesarum som alltid tar många poäng. Visserligen har de nog höjt priserna 25% på något år men den kostade fortfarande mindre än doorias dito. Jag har lyckligtvis glömt vad jag betalade men det är värt det...

Eftersom delsvis glasad-spröjsad parytterdörr generellt betyder andra hälften av 1800-talet (och framåt), där begagnatutbudet är ok, och då glasdelen bör vara enkelglas för rätt utseende, tycker jag att du skall skaffa en begagnad dörr från tiden, renovera den och använda i kombination med innerdörrar, kanske även de begagnade och renoverade, dvs om de skall ha glas med. Skall du ha nyproduktion på en delvis glasad dörr måste du ha äldre glas från tiden annars kommer det att se väldigt stumt ut.

Att köpa en begagnad dörr var vi inne på från början men släppte den tanken pga risk för drag/kyla. Men det kanske går att få till det bra med en separat innerdörr.

Någon som rrenoverat gammal dörr och kan berätta?

Har ni bara en tät innerdörr så är det inga problem, i alla fall inte för oss. Våra ytterdörrar är absolut inte täta, men det är innerdörrarna. Samma tanke som fönster med innanfönster, ytterfönster som luftar lite och täta innanfönster, och de isolerar ju skapligt.

Finns det något magiskt avstånd mellan inner och ytterdörrar för att det inte ska bli irriterande att behöva öppna två dörrar hela tiden ?

tallmilan skrev:
Finns det något magiskt avstånd mellan inner och ytterdörrar för att det inte ska bli irriterande att behöva öppna två dörrar hela tiden ?
Öh?

Menar du bredden mellan dörrarna, eller längden mellan dörrparen?

Kan tänka mig minst 60cm på en enstaka dörr i en pardörr, men utrymmet mellan dörrparen... inte en aning

I vårt fall så är detta inte huvudingången så det meckiga med att öppna 2 dörrar vore inget problem. Men hur ´hittar man en tät innerdörr i rätt storlek för en beg. ytterdörr? Kan man beställa det separat någonstans?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.