Spisen är murad och långt senare är det satt in en insats. Nere vid golvet har det trillat loss några bitar av puts (man ser teglet under). Men sen har jag sett en spricka ca 1 dm lång som sitter högre upp. Den står ut något så det går att trycka på den någon millimeter.

Jag har nu börjat fundera lite på att byta putsen (själv?) Måste väl först knacka bort den som sitter osv. Men jag har aldrig hållt på med puts eller spackel tidigare.

Är detta svårt? Blir det fort fult? Måste man bygga ramar runt? Är KC-bruk det som gäller?

Vad skulle det kosta leja bort en sådan här sak? Ytan som skulle behöva göras om ligger på ca 2-3 kvm (max). Iom att jag tagit beslut att köpa hus själv, vill jag även kunna utföra renoveringar själv. Om det inte är för svårt dvs..

Svårt - nej, fort fult - nej, ram - kanske, kc-bruk - nej

Putsen spricker troligen pga av att det är just KC-bruk. Du ska knacka ner lös puts men behöver inte ta bort det som sitter fast. Det är inte särskilt svårt men kräver en del arbetsmoment med vattning av teglet, blandning av puts och själva putsningen. Nu vet jag inte hur det ser ut men lejer du bort det tar det max en dag plus målning som du kan göra själv. Du bör använda kalkputs, och sandlådesand på påse funkar bra, som är mjukare och inte spricker med tiden (men smular lite). Vattningen är viktigast och du kan alltid putsa om..... det är roligt att göra och värt ett försök. // Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.