Hej!
Jag har påbörjat en renovering av vår ovanvåning och nu när jag kommit fram till takstolarna så hittade jag att en av takstolarna verkar vara angripen eller helt upprutten. Virket smulas helt i sönder när man tar i det. Hittade även något som jag tycker ser ut som larver, som visas på bilden.
Huset är från 1955 och när vi köpte det i somras gjordes en undersökning efter husbock men de hittade ingen, vad kan det i annars vara?
/Tack på förhand!
Jag har påbörjat en renovering av vår ovanvåning och nu när jag kommit fram till takstolarna så hittade jag att en av takstolarna verkar vara angripen eller helt upprutten. Virket smulas helt i sönder när man tar i det. Hittade även något som jag tycker ser ut som larver, som visas på bilden.
Huset är från 1955 och när vi köpte det i somras gjordes en undersökning efter husbock men de hittade ingen, vad kan det i annars vara?
/Tack på förhand!
Bild 1 visar kokonger av humlemott, de finns ofta i springor och under skivor. Motten ser ut som mal, kanske lite större, gråspräckliga. De gör ingen större skada på huset eller timret men kokongerna sitter som fastklistrade och får slitas bort. Skada kan de däremot göra om de bosätter sig i textil, som fräts sönder. Så man ska försöka minimera dem.
På bild 2 tycker jag det ser ut som murket trä intill stenullsisolering - gammal skada???
På bild 2 tycker jag det ser ut som murket trä intill stenullsisolering - gammal skada???
Tack för svar.
Jag har inte kunnat se något läckage från taket(Om det nu skulle vara från en fuktskada.), men fukten kan kanske komma från väggen? Det stämmer att isoleringen har legat mot takstolen och yttervägg.
Jag har inte kunnat se något läckage från taket(Om det nu skulle vara från en fuktskada.), men fukten kan kanske komma från väggen? Det stämmer att isoleringen har legat mot takstolen och yttervägg.
När gjordes påsalningen?
Skadan är ju upptäckt och förstärkt sedan tidigare..?
Är orsaken ådgärdad så är ju faran över
Skadan är ju upptäckt och förstärkt sedan tidigare..?
Är orsaken ådgärdad så är ju faran över
Jag skulle också ta bild 2 som husbocksangrepp. Försäkringsbolaget ska nog ta en koll på det.
Tänk på att förra ägaren kan bli ansvarig för detta om det är något han har vetat om men inte informerat dej.
Jag tyckte det såg ut som små hål i träet och kontaktade försäkringsbolaget igår, de ska skicka hit någon i nästa vecka som får kolla om det är skadedjur som orsakat det..
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Envisa trädgnagaren gillar väl värme den med? Den brukar vara som mest aktiv när temperaturen närmar sig eller passerar 30, gillar med andra ord sommarens fuktiga luftklimat, misstänkte den men det visade sig att det var humlor. Kanske låter konstigt att inte finna skillnaden tydligare men det var i grunden/bottensyllen och jag har inte möjlighet att kontinuerligt undersöka denna.
Klicka här för att svara