D
delafonte: Hej, Har köpt ett tegelhus med rött tegel. På vissa tegelbrickor så har de vitnat, vad kan detta bero på? kan man åtgärda detta på något sätt? kanske beror på fukt? MVH John
0 svar · 2,6k läst
R
Renée: Aha, nu förstår jag :)! Tack Anders! // Renée [citat]
4 svar · 7,9k läst
G
GREGOLINA: Hej på er! Då har jag fått det bekräftat från fler håll. Tråkigt att det inte finns, vi e juh fler som önskar att det fanns. Vi kommer att ta bort ytterligare ett klickgolv på övre plan för att se hur det ser ut under det. Sedan ska vi bestämma hur vi gör med golven, dvs försöker rädda alla, eller delar alternativt lägga helt nytt. Vi har utrymme att lägga 15mm för att slippa
15 svar · 8,9k läst
F
Farzan: Nacka byggnadsvård säljer en massa gamla fönster, så då borde de ju rimligen köpa också.
4 svar · 3,0k läst
F
Farzan: Videung/BiFuel - bra tänkt, jag har själv plockat bort flytande masonite + plastmatta från ett gammalt undergolv som jag tänkte slipa upp och man var ju innerligt tacksam för att de hade lagt något som var så lätt att ta bort och inte var spikat eller skruvat!
13 svar · 8,2k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Det är ju arbetstiden som sätter priset och det skiljer egentligen inte så mycket. Något billigare bör ju rörspisen bli då man spar kaklet, och då särskilt mot en mer "dekorativ" kakelugn. Det som kan skilja är hur och om man har sotluckor eller stenar invändigt för ändamålet, men så har ju riktigt gamla kakelugnsmodeller med...
2 svar · 3,2k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: om det finns lister intill dörrposten (finns ibland en smyglist) kan du lyfta en sådan och titta. Annars får du nog plocka bort en vägglist och se om du kommer åt att se...
1 svar · 2,0k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Vid sekelskiftet fanns tvåkupigt. Man kallade enkupiga för enkelt S och tvåkupiga för dubbelt S. Den vanligaste är vid tiden såklart enkelt S eller enkelkupigt... vid 20-30-talet kan man nog säga att tvåkupiga slagit genom ordentligt, men det varierar givetvis lokalt... Som parentes användes även annat tegel även om det var i ringa omfattning. Det fanns halvcirkelformat, nån prematur
15 svar · 4,1k läst
Per_N
Per_N: Jag hittade (lite förvånande) en rejäl och trevlig hasp till min nysnickrade vedboddörr på närmaste Järnia.
4 svar · 2,9k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Nu när det är limmat så antar jag att du redan gjort de viktiga valen. Vet inte om det finns så mycket mer att tillägga då, posta gärna en bild, har nämligen inte sett trekantiga konsoler tidigare...
13 svar · 4,9k läst
A
Alko: Vi lät golvsliparn köra nåt vitpigment i såpan som polerade in, för att få en liten kickstart. Den såpskurar vi på traditionellt vis (gysinges linoljebaserade såpa) efter det, max 2 ggr/år, borde väl vara oftare... Snyggt blir det iallafall, och även om det är en del jobb att flytta möbler för att få tomt rum inför skurning, så är det en härlig känsla när det är gjort. Det
5 svar · 10,1k läst
AstaS
AstaS: Men som sagt. Ovolins såpa kostar 220 kr och frakten är bara 26 kr dyrare än hos Gysinge så det blir betydligt billigare. Ovolins har en massa rolig färg och annat som är värt att prova också. Olika sorters såpa också, någon med tallolja t.ex.
8 svar · 2,8k läst
shieldfire
shieldfire: ah, utmärkt, utmärkt, då blir det pengar över till köket =) Taget mellan tummen och pekfingret naturligtvis. Fast vi ska ju måla fasaden åsså, så det lär väl sluka en hel del i färgkostnader... =/
26 svar · 11,9k läst
·
S
Stefan_hallsberg: Går det inte att "plugga" med en rundstav och en lång borr?
1 svar · 2,4k läst
Azkel
Azkel: Det var inte kalkfärg jag tänkte på. Jag syftade på kalk i pulverform som löses i vatten och målas på. Men om vissa ytor är helt släta(?) så är det inte puts utan nog spackel/husfix eller liknande. Den enkla varianten blir väl att fortsätta med spackel/husfix med risk för att det släpper igen efter ett tag. Den jobbigare blir att skrapa bort det så att du kommer fram till putsen
3 svar · 1,0k läst
shieldfire
shieldfire: Heh, ja. hemmablindhet är ju möjligt. Märkte först nu är själva trappan framför dörrarna är nyare än bilden ... Jaja, nu kommer takbytet igång om en vecka, sedan är det timmer (se annan tråd) och ommålning av fasaden och sedan är det kanske köket, och taket på uthuset, och ... och .... =)
2 svar · 920 läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Den här tråden får väl sägas ha nått vägs ände vid det här laget, och låses därför nu.
33 svar · 14,9k läst
·
Sophie
Sophie: Torpet på vår gård har pappspända väggar i flera rum som klarat sig bra. De har suttit uppe i många år och det har inte värmts där på vintern på väldigt länge. Där har inte bott någon permanent på säkert några decennier. Visst buktar det lite men det är inte på något sätt dåligt eller förstörs.
2 svar · 2,1k läst
R
rikke andersen: Tack för tipset förresten. Ser ju ut som mitt golv. (mitt är lite ojämnare)
3 svar · 2,2k läst
Skogsta
Skogsta: Vi har lagat taket på ett uthus. Vi tvättade de gamla pannorna med högtryckstvätten på marken och lade tillbaka. Det gjorde att lagningarna visserligen syns, men inte alls på samma sätt. Egentligen skulle man väl ha haft något rengöringsmedel också så hade det blivit ännu bättre, men det glömdes liksom bort. Nöjd ändå med resultatet.
11 svar · 6,9k läst
·
Skogsta
Skogsta: Hej! Vi hade ett avloppsrör som var av i väggen från över till undervåning. detta hade givit rötskador i den timrade mellanväggen samt blött ned bjälklaget ganska ordentligt. Det jag är fundersam över är det förhållandevis lilla luftutrymme som finns under undefär halva golvet. Den andra halvan är mer av ett bråddjup. Halva trossbotten är bortriven då den var rutten. Resterande
2 svar · 1,7k läst
M
-MH-: Fick lite tips i den här tråden på timmermän, men tar gärna flera. http://www.ekahagensbyggnadsvard.se (som verkar ändra sin verksamhet, till vad är okänt än så länge) Gullvinger Bygg i Kungsbacka Nackagårds snickeri och byggnadsvård utanför Falkenberg Fler tips mottages tacksamt, jag har ringt Byggnadsvård i Nääs men fick inte särskilt mycket hjälp därifrån tyvärr.
0 svar · 1,7k läst
A
anilov: Jag fick wibo rekommenderat av en bekant byggnadsantikvarie, som alternativ till limfärg. Hon har själv målat med de färgerna i sitt hus, fast då inomhus, och det blev bra. Så jag har en andrahandsrekommendation iallafall (vi valde till slut limfärg iallafall, så vi får testa wibo en annan gång).
13 svar · 11,1k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Ingen orsak... Det är ju ett fint hus och vill folk återställa är det ju roligt!
8 svar · 4,3k läst
·
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: MEd det menar jag att det bästa vore om du från början hade putsat hålen med cementbruk och inte spaclat, men eftersom gjort är gjort skulle jag ta bort de spacklade områdena och putsa istället om den limfärgsmålade betongen är så "råsnygg". Det är ofta bra att laga lika med lika. Är den inte så råsnygg så kan man ju välja att tex bredspakla allt istället så du får en slät
3 svar · 2,5k läst
R
rikke andersen: Plus att fogskummet definitivt inte är hälsosamt om jag inte minns fel.
2 svar · 1,6k läst
Snurre
Snurre: Jo han har annons på blocket och blir de inte sålda under helgen åker de ut för att regna bort. Lite sorgligt tycker jag med tanke på att det bara skall förstöras till ingen nytta.
2 svar · 1,5k läst
R
Renée: Stocken är rutten inifrån och jag hade tänkt lägga isolering mot den mycket stora glipan mot yttervägg. Först trätjära skadan - som jag gjort plan först - och sen sätta dit nya golvregeln med isolering mot ytterväggen där det glipar men det låter väldigt vettigt att lägga in trä. När vi tog av taket och gjorde nytt la vi på ett par varv timmer och då dymlade vi med järn. Blir
9 svar · 6,9k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Håller med Macarus, passar sällan. Möjligen måla. Men, det var nog inte en helt ovanligt med synligt timmer i äldre och fattigare tider, kanske klinade i skarvarna, stänkmålade eller helt omålat.
3 svar · 10,0k läst
·
M
Macarus: Det mest byggnadsvårdsmässiga (och enklaste!) är som strumpa säger att köra utan luftspalt. Då måste ni dock hålla er borta från plastfärger.
5 svar · 23,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.