OK, ok
Jag länkar igen då, folk kommer att tro att jag jobbar med clips tillverkning, det är femte tråden jag klipper in den här bloggen från någon byggahusare.
http://mysmirakel.blogspot.com/2008/11/fantastiska-uppfinningar.html

Köper man fabriksmålad MDF smyg så har den redan fräst kant, något som väldigt få förstår anledningen till när de köper skivan. Tar man hyvlat virke istället så får man veva ned klingan på bordssågen så bara 1-2 cm sticker upp och dra förbi långsidan på smygen.

När man använder trä (inte MDF) så låt överliggaren vara lite längre än de två vertikala smygarna eftersom träet kommer att torka ihop med tiden, så gera inte 45 grader eller nåt sånt dumt

Redigerat:
Ahaa... Då är jag med! Bra med bild.

Så, tidsbesparingen är alltså att man slipper spackla över skruvskallar?
Kontra borra hål i karmen, skruva in clips och såga/fräsa ur den utvalda skivan?
Bra pryl men jag tror jag kör på spackling ändå iom att jag ändå inte kan köpa färdigmålade skivor med spår i.

Ola78
Du kan ju också limma dit smygarna med sättlim, då slipper du både spackling och slipning, så jäkla roligt är inte det jobbet:)

Det gör även att smygen hålls in mot karmen när väder och luftfuktighet ändrar på sig eftersom den har hullingar. Den glipan som blir där syns väldigt tydligt

Det är inte så svårt att göra en fönsterbräda. Mät noga bara.
Så här blev det när jag gjorde min allra första fönsterbräda, lyckades till och med fräsa kanten lite.
4411661964_a9e45b74f9.jpg

Och här är en målad.
4496367766_0e5484e2f2.jpg

Redigerat:
Mina smygar sitter fast med en s.k. U-list som man limmar + skjuter fast med exempelvis dyckert runt fönsterkarmen sedan limmar man kanten på den skivan man vill ha och knackar in den försiktigt + att man med kan skjuta i dyckert igen för att vara extra säker.

U-listen är dock anpassad för 18mm skiva typ mdf eller limträsiva.

På så sätt slipper man spackla igen skruvhål.

Har tagit upp den här ulisten förr i någon liknande tråd förut men den verkar ju inte finnas på många ställen mest ett lokalt påfund kanske, smidig är den iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.