Hej.
Har ett hus från 1954. Innerväggarna är massiva gjorda med stående breda tjocka brädor (minst 8cm tjocka).
Jag hade tänkt att öppna upp genom att ta bort dörren mellan kök och hall. Jag undrar nu om jag också kan ta bort karmen utan att påverka bärigheten.

//Knallen
 
Det är en plankvägg, antagligen tre tum tjock (ca 75 mm). Mycket ovanligt i hus från 1954. Om du vill ta bort en dörr med karm i en befintlig öppning är det inget som kräver förstärkning. Ovanför dörröppningen sitter en balksom vilar på de omgivande plankorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.