Hej

Vårt hus är byggt på 40-talet och har en uppmurad terass/altan/balkong på drygt 10 kvm (ca 2,08x5,5 m) med rundel runt hörnet av huset i funkisstil. Vi har länge inte vetat vad vi skulle ha för användning av terassen (finns två trädäck som vi använder idag) men de senaste åren har vi mer o mer funderat på att placera ett runt utomhusspa i "rundeln".

Altan från 40-talet på murade väggar, möjlig framtida plats för spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundad terassdel på hus från 40-talet i funkisstil, möjlig plats för spabad.
Skapa konto
Rundad 40-tals terass med uppmurade kanter och gjutet golv med golvbrunn, omgiven av grönska.
Skapa konto

Nu till vårt problem: kommer golvet på terassen hålla för ett runt spabad med 4 personer på strax under 1,5 ton totalt?
Som ni ser på bilderna är det ett gjutet golv med golvbrunn. Jag har studerat ritningen av huset och konstaterat att "väggarna" under terassen respektive fasaden består av murad cementsten. Utrymmet under terassen är inte åtkomligt i dag. Finns ingen inspektionslucka. Och från ritningen kan jag inte få ut hur golvet på terassen är konstruerat sam infäst i fasaden. Kan det vara annat än armerad betong? Finns det några risker här? Kan någon expert hjälpa mig tolka ritningen?

Arkitektritningar över ett hus från 40-talet med planlösning och sektioner som visar terass och möjlig placering för spabad.

Tack vare att terassen hänger ut ca 25 cm över de murade väggarna (tjock linje) kan spaet (streckad linje) till stor del stå rakt ovanpå väggen. Vad tror ni?

Rund betongterass från 40-talet med streckad linje som indikerar planerad placering för spabad.
Skapa konto

Vet inte om man kan likställa överhänget med att det finns en "klack" under golvet. Man skulle väl vilja ha ett titthål in under kanske (eller skapa ett förvaringsutrymme) och/eller konsultera en konstruktör eller nåt som kan räkna på belastningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.