Byggnadsfysik
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Om loftets bredd är 2,4 meter räcker din 70 mm vägg. Helst bör reglarna i väggen vara av hållfasthetsklass C 24, men det räcker med C 14 även om marginalerna blir sämre. Kravet på c/c 450 gäller våtrummets golvbjälklag, inte våningen ovanför. Det är för övrigt en branschregel, inte ett normkrav. Om loftets golvbjälkar har en total längd
fredrik.johansson: Min förta markis var fäst enbart i panelens horisontella spikregel. Där kunde man se att hela panelen inkl spikregel hade lossnat flera mm under fästena. Den nya fäste jag med långa franska skruv i de stående reglarna. Du kan behöva plocka ner några brädor för att hitta var reglarna sitter, eller mäta dig fram om du kan hitta dem lättare från insidan. Kan också vara bra att skruva
justusandersson: Jag tycker det borde kunna fungera. Helt säker kan man nog inte vara utan att ha provat det under en längre tid på plats, men det är ju inte realistiskt. En erfaren byggare som man känner är alltid en bra ingång i ett projekt.
Johanbergman: Bor i ett radhus byggt 1971. Betongbjälklag med kulvert under. Var nere och tittade i kulverten och såg att det är mellanrum på ca 5-10 cm mellan varje betongplatta, dvs alla hushåll har sin egen platta. Finns säkert en bra anledning till det, bla med tanke på ljudöverföring hushållen emellan. Vi har markradon i huslängan, inte särskilt mycket men ändå så att jag vill göra något
Sunners: [citat] Tackar ödmjukast för ett snabbt och utförligt svar! Har ej flyttat in än, får kolla på balken då.
justusandersson: Den var lite bättre men inte perfekt. Min tolkning av ritningarna är att takstolarna har samma riktning som de väggar du vill riva, vilket i så fall inte är något problem. Men det är lite dimmigt för att kännas bra. Du har inget utomhusfoto på takfoten?
justusandersson: Treledsramar kan vara en intressant lösning när man vill ha högt och fritt i tak. Du kan också pröva på att vrida sadeltaket 90 °.
justusandersson: Det är i väldigt hög grad en smaksak, hur stor nedböjning på mitten du är beredd att godta. Den fuktiga utomhusmiljön påverkar trä negativt, så man måste överdimensionera lite. 45x145 kommer att böja ner några mm på sikt men helt OK enligt min åsikt. Välj C 24 klass det har stor betydelse.
justusandersson: Hej Peter! Planket behöver stöd i sidled på någon punkt, annars blir det svajigt. Dubbelplank blir nog onödigt tätt. Luftspringor minskar vindens påverkan. Satsa på 500 mm plintar. Det är ett plank, inte ett hus. Med tät lerjord gräver du till rätt djup. Bärlager kommer du inte åt att komprimera. Lite sand eller stenmjöl kan hjälpa till att få plinten i kod, men absolut inga
jesper33: Vatten med stänk från ovan samt rinner mot grunden samt att plattorna kanske är av betong, då kan det bli utfällning på annat som ser ut som kalkavlagring, se till att inte lutningen är mot huset, allt vatten ska bort luta utåt
Workingclasshero: [citat] 0.5 meter........Hoppsan vilket stort hus jag fick plötsligt :-)
utbygget: Förr hade jag trekammarbrunn och det var rätt tätt mellan lock och brunn så jag mins inte att det smet ut så mycket stinkångor som jag gissar uppehöll sig där nere. Nu är det en modern sak med luftpumpar som syresätter allt så det är säkerligen mycket renare vatten som kommer ut. Dessvärre kommer det även ut en del "luft" som luktar apa. Fler verkar har det problemet
justusandersson: En spaljé behöver diagonaler för att vara stabil. Läs granntråden "Hur fästa strävor på bästa sätt" under "Byggmaterial och byggteknik".
xmlp3: Så här typ ett år senare så kan jag tillägga att anledningen till att ni inte får rätt nedböjning är för att ni räknat balken som fritt upplagd när så inte är fallet. Att påstå att de mothållande krafterna har "hävarmen noll" stämmer inte då det är hävarmen mellan stöd "3" och stöd "2" man får använda för att räkna ut tillfört moment. Punktlasterna mellan 1 och 2
redander: Tack för alla svar! Uppskattas! Vi har valt att inte öppna upp något
Dowser4711: Helt riktigt. Själv hade jag nöjt mig med gräset. (Förvisso håller jag precis på och ska göra något liknande, även om det lutar åt murade kullerstenar eller liknande i en slänt på ena sidan av huset, men det beror mer på att det växer så illa där, så jag behöver något som binder jorden)
justusandersson: Det golvet kan du köra en stridsvagn på! En 2,4 m lång bjälke med dessa dimensioner med c/c 1 m klarar en utbredd last på flera ton per meter. 20x20 cm motsvarar en bjälke på 45x330 mm.
blackarrow: De kanske har ersatt den vanliga öresavrundningen med att helt enkelt stryka dessa (avrunda nedåt), så man slipper betala ören?
epw: [citat] Du har varit till stor hjälp! Tackar så jättemycket (y)
justusandersson: Skulle du bygga samma hus idag på samma plats så skulle takstolarna vara något kraftigare. Tittar man på träguidens dimensioneringsförslag av en s.k. W-takstol med 8 meters spännvidd i snözon 2,5 så skulle överramarna vara 45x195, underramarna 45x170 och övriga stänger 45x145. Vad som kan hända är att du kan få en liten nedböjning från takstolarna snörika vintrar. Jag skulle nog
Patrik Hazard: Skönt att höra! Då är det bara att skaffa lite rediga blad till sågen!
Zzzf: Vet att det går en golvbjälke parallellt med väggen som vi vill riva, ca 1m in i vardagsrummet. Mäter in övriga ikväll. Men hela taket i vardagsrummet bågnar, lågpunkten är nära väggen som murstocken sitter i. Diffar ca 2 till 3 cm som mest
FredrikR: [citat] Haha nej, det blev nog lite syftningsfel av mig, men ja menade att trappen har ett stöd vid andra steget. Började skissa på en sågmall till vangstyckena i helgen och det blir närmare 140mm kvar (vinkelrätt sett, från undersidan av vangen) kvar efter urkap. Kör jag sedan hängslen och livrem och skruvlimmar säg en 45x120 så. Vilplanet känns mest besvärligt att få till en bra
Seerised1: [citat] Får nog satsa på lösningen med en luftspalt och kilar för att vara på säkra sidan, vad är det som du inte förstår Rickard