Byggnadsfysik
Anna.p: [citat] Ja det var så jag tänkte också, att sätta upp en regel 15 cm från väggen. Biten som var tänkt att hamna vid dörröpningen
witten: I en takstol skulle en tumregel krasst vara totalt hålförbud om inte ok från konstruktör finns.
skägg: [citat] Mycket intressant tråd! Är förvånad över att A och B skiljer så lite. Nu var det ju länge sedan du gjorde dom här simuleringarna, så du kanske inte har modellerna eller intresset kvar, men jag undrar hur stor skillnad blir det av att ha sådana här förskjutna och/eller korslagda reglar jämfört med att ha en enda regel/köldbrygga från gips till gips?
Adamrenoverar: Hej igen, Föreningen har nu sagt att jag måste ta dit en person som kollar på väggen och intygar att den inte är bärande. Vet någon här var man kan hitta en person med den kunskapen i Malmö området? Mvh Adam
Kahn-d: [bild] Knustorr spikläkt direkt mot betonginnervägg. Funderar faktiskt på att sluta riva, det har ju uppenbarligen fungerat i snart 50 år.
Martin_355: Hej. Har gjort en snabb skiss. Det är framför garaget. Betongtrappa som går neråt som inte syns pga av busken. Dräneringsrör framför nya muren. [bild]
justusandersson: Väggen är bärande. Det kan man läsa ut av ritningarna trots att det är mäklarritningar. För en diskussion om möjliga lösningar behövs riktiga ritningar. Balken på bilden är en avväxling bara för dörröppningen. Såga inte i några fler reglar, det är ingen bra metod.
tobbbias: Tror ni (de som svarat) inte det behövs pelare ned mot marken i framkant av balkongen? Sen bor det säkert någon i lägenheten bredvid som måste godkänna det hela antar jag. Sen vill säkert kommunen ha en liten peng för bygglov... Men det ser ju absolut inte omöjligt ut att kunna bygga något där (y)
justusandersson: Om huset är byggt på 40-talet så är det stående plank. Det kan man för övrigt se även på andra sätt. När timret ligger ner brukar man inte tala om plank eftersom det blir fråga om grövre dimensioner. Att lämna kvar en bit av väggen är viktigt i båda fallen. Plank brukar vara 6-8 tum breda, så åtminstone två plankor i bredd.
Paul1040: [citat] Kommer att ha fläkter i källaren, fukten som trängs upp på väggarna ska komma i luften som ska ventileras ut.
Jabadabadoo: Lite otydligt kanske men, är det här syllen? Samma nivå som vardagsrumsgolvet och jag står i källaren när bilden togs. Våran första plan är cirka 1 meter ovanför mark Och under är källarplan som går under marknivå, om ni förstår vad jag menar. Den är inte mjuk eller så, mörk i färgen och lite ojämn längst ner, varför tror ni?
sponken: Supertack för svaren! Jag misstänker också att valet av VKR är av estestiska skäl men för mig blir det enklare att fästa en limträ pelare i befintlig konstruktion. Tack
wrang: Bygger vidare i tråden. Motsatta sidan kommer blir 45x195 och en liggande 45x95 Bör jag ha en 6meters längd eller kan jag skarva ovan de stående reglarna Tror det heter förstärkt hammarband [bild]
justusandersson: Väggarna till smårummen som finns i garagets "volym" är sannolikt inte bärande, men det går inte att säga med säkerhet med hjälp av din ritning. Den har alldeles för dålig upplösning så det går inte att zooma in. Det behövs en sektionsritning eller en teknisk beskrivning så man förstår hur garaget är byggt.
Sillen611: Ok, kul med input från fler! Det där med drag är intressant och nog en bra åtgärd för att få ner uppvärmningskostnaden. Får se om vi får samma problem. Tack!
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Hjärtväggen är med säkerhet bärande. Huset är ca 9 meter brett och övervåningen är inredd, så där finns ingen tvekan. Vill ni ta bort en del av hjärtväggen så måste den ersättas av en balk. Jag är tveksam till att det kan bli bra med en så lång sträcka. Balkens dimensioner blir väldigt stora. Ni får nog tänka er en pelare på mitten
Blixtmaskin: Hej Skall limma ihop plankor med reglar som skall fungera som enkla takstolar i ett växthus/uterum, ca 4 meter långa. Vilket lim bör jag välja? Om jag förstått rätt är PU att föredra, men 1 eller 2-komp? Förstår att 1-komponent är enklare och lättare att hitta men fungerar det med avseende på hållfasthet? Dessa färdiga reglar skall även brännas på ytan (shou sugi ban) så kan
mangeroffe: Hittar inte hur man editerar, men av nedersta bilden framgår rätt tydligt att det inte är mkt till marginaler på sidorna. Tror ni det finns ngn möjlighet att byta balk utan att mura om?
A-Man_08: Täck över skorstenen tillfälligt för att se om det upphör.
justusandersson: Något liknande bifogade bild tycker jag skulle kunna bli bättre. Ovanför entrédörren till det mindre (till höger) av barnrummen placerar ni ett fönster som ger dagsljus till det lilla utrymmet mellan barnrummen. Det är säkert högt i tak, 3,5 m? Öppningen till vardagsrummet sätter ni igen (måste inte vara permanent). [bild]
Klas-Kenny: Att inte kunna använda loftet är inga som helst problem, det räknar jag inte med. Vidare så kommer väggpelarna inom en väldigt snar framtid att få hjälp, hela väggarna ska så småningom reglas upp cc60 med 45x195. Så bara det håller ihop tills dess så, och det kommer förhoppningsvis att ske innan nästa stora storm..
Stefan1972: Var det nå fel på lösullen som låg där då? Om det är torrt och fint så är det ju bara fortsätta med samma koncept och kanske bara täta dreva lite mer ute efter väggarna och komplettera med mer likvärdigt.
tobbew: Hej Jag ska flytspackla en våning på 130 m2. På grund av väntetid från leverantören tänkte jag ev flytspackla ett rum själv, vilket är en lagom mängd arbete. Jag vet att vi har bärighet som räcker med råge, men jag blir ändå nyfiken på om hur bärigheten påverkas. Leverantören säger att spacklet blir i princip fribärande. Gäller detta även om vi har kakor som delar armering,
justusandersson: Med bjälkar som är 45x170 i klass C 24 kan du lasta 50 kg per kvm vilket brukar vara en normalt last på ett vindsgolv. Klenare virke är det ingen mening med att sätta upp.
arkTecko: Nu är det ett tag sedan, men så här blev det. Trappan uteblev i slutändan. Tack för hjälpen! [bild] [bild]
elbas: Det går att fästa reglar direkt i fasaden med skruv, Jag sågade bort nedre delen av fasaden och satte dit en extra syll samt isolerade 70mm, använd vindpapp eller motsvarande, förläng även taket så blir det snyggt. Som redan sagts kolla golven, kolla om dom sviktar (inte bra) jag har rivit ut fem golv, värmeledningar att det inte läck i kopplingar, om det är sådana som ligger på
Lärospånet: Nja dörrarna är infästa i murade innerväggar så där finns inga gjutformsmärken. Men just den dörren är alltså lite lägre än övriga. Ja det är märkligt att rummet ritades helt utan dörrar och fönster.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Det behövs mycket mer information om hus och tomt för att kunna kommentera detta. När det uppstår sättningar beror det ofta på att husets grundläggningssätt inte matchar markens bärförmåga.