Byggnadsfysik
Cerb: [citat] Sant. Kanske gör det till ett större problem än det är. om inte annat kan jag ju försöka att vara mindre bekväm och lyfta på mattan då och då.
hapazard: Om du kör med dubbla skivor gå ner i regeldimension så sparat du lite bredd!
sir j david: [citat] Hade helst sluppit det. Men som jag tolkar summan av svaren här kommer det att ordna sig.
Michael92: [citat] Ja det var väl det jag någonstans misstänkte Nu har jag fått svar på de frågor jag har. Jag får tacka så hemskt mycket för dina svar
Jim_the_one: Klarar takstolarna belastningen? Spontant känns det som att extra golvbjälkar är rätt väg att gå.
Gralov: [citat] Okey, då förstår jag. Jag tackar för all din hjälp.
justusandersson: Ritningarna ger inte underlag för att spekulera om självbärande takstolar eller inte. Återkom när du fått tillträde.
justusandersson: Titta uppåt i huset och se efter om det finns något som kan vila på den väggen.
Simmeman: Hej, håller på att bila upp källargolvet i pannrummet. Där oljepannan stod tidigare i anslutning med murstocken. Var det ca 5-10cm högre betonggolv än resterande del av golvplatta . Det visade sig att det inte bara var högre utan även gick djupare än resten av plattan. fråga 1 : Kan denna delen ha någon stabiliserande/bärande funktion för murstocken? Fråga 2: Är väggen mellan
Anhyan: Just det, och om ja så att säga "skitit i det blå skåpet" kan jag fixa det på nåt sätt?
Chippe: Det måste vara skråspik. Hittade annan tråd på forumet där de skrev att det är ok fast i mitt fall borde jag kunna skruva från utsidan in i ändan på takbalken. https://www.byggahus.se/forum/threads/borde-takbjaelkarna-ha-balksko-eller-raecker-skraspik-altantak.371187/
scorp1on: Har du några ritningar som du kan lägga upp? Typ en plan- och sektionsritning?
Pattefnatee: [citat] Toppen, och grattis! Jag lyckades hitta en konstruktör för tidigare ärende i grannföreningen och de löste de gratis också, så lite tur här också :)
justusandersson: I sådana lägen ska man inte lita på snickare om de inte är väldigt gamla och erfarna och behärskar byggnadstypen. Tyvärr är väl de senare inte kvar i livet. Det låter inte som ett omöjligt problem, men jag skulle inte uttala mig utan en ritning.
Matti_75: Den kan inte tas bort utan att ersättas av något annat. Det avkapade bjälklaget bärs upp av denna.
KVC: Tusen tack för hjälp, det gick vägen!:D(y)
gluecifer: Smidigt att kunna avläsa siffrorna, en sån får det bli i förskott till julafton :) Har faktiskt en annan typ, https://www.hultafors.se/products/vinklar/H0107-geringsvinkel-gv/79408 men jag är väl inte helt kompis med den.
Gusten_Gnuk: Som Justus säger gör inte kortlingar så mycket jämfört med en skruvlimmad skiva tror jag med avseende på lastspridning Den skruvlimmade skivan ger ju både ökad styvhet och ökad lastspridning medan kortlingar bara ger ökad lastspridning. Ökad lastspridning kan ju hjälpa mot svikt, men löser inte problemet med att konstruktionen är för vek för utbredd last oavsett.
Havsslott: Ah ok, tusen tack för svar. Det låter som en rimlig anledning i mitt hus med om jag tänker på placeringen. Då river jag bort det!
ByggareB0bby: Oinredd vind och ett ventilationsaggregat (+ en massa bråte) finns där idag... Däremot är väl tanken att vi i framtiden ska inreda ytterligare ett sovrum eller allrum däruppe.
konne: [citat] (y) Då kör vi på det från och med nu
oswim: [citat] Bra där! jag gör ut en skiss inkluderad bärande innerväggar. Grundläggningspunkterna inser jag nu är helt underdimensionerade för mitt val av bärlina (Träguidens dimensioneringstabell). Markförhållanden vet jag inte eftersom jag inte har någon tomt i nuläget, tittar på tomter med berg dock, men det kommer behöva anpassas när jag vet underlaget :)
link74: [citat] Jo det visade sig att det fanns en byggnadsingenjör på jobbet som motvilligt hjälpte mig med både beräkning och kontrollplan!
Gabbe1: I ditt fall går det utmärkt med en HEA120. Den blir lättare och billigare.
justusandersson: Tvärgående takåsar står det, vilket är lite tydligare. Det är dock ändå en felaktig benämning. En ås är alltid längsgående. Anmärkningsvärt att Svenskt Trä är så dåliga på svenska! Utan att ha granskat uträkningarna kan jag säga att det bör vara möjligt att ersätta 45x245 c/c 1200 med 45x220 c/c 600.
justusandersson: Låt diagonalen gå ut i hörnet. Det räcker eftersom du bygger mot en vägg. Annars kräver växthus diagonaler i alla vägg- och takplan.