Byggnadsfysik
justusandersson: De sista bildern visar rätt klart tycker jag att väggen mellan kök och bad har tillkommit efter att takbrädorna har spikats. Frågan är bara vad som håller bjälklaget uppe? Du skulle kunna pröva med en regelsensor på golvet i rummet ovanför.
Strontus: Du har ju fortfarande plastning/tejpning mellan blocken och i taket, plus genomföringar för ventilation mm. Sedan så hade åtminstone vi med det som en punkt i det tekniska samrådet.
justusandersson: [citat] Jo, troligen men det måste man kontrollera. Punktlasten blir i storleksordningen 30 kN, dvs ca 3 ton.
Gynthers: [citat] Okej, ja jag blev själv förvånad när jag såg balkens upplag över dörrpartiet. Får klura ut en bättre lösning på det. Hur många pelare är det räknat med då? Kan jag klara av denna sträckan utan någon pelare? Återigen stort tack för att du hjälper till :)
justusandersson: Kunskaperna om murverk är tyvärr dåliga hos yngre personer, även om de är utbildade konstruktörer. I ditt fall handlar det inte om att beräkna diensionerna på en avväxling, utan att konstatera att det som finns där under det gamla valvet är värdelöst. Försök hitta en äldre murare som nästa steg.
Avemo: Förmodligen har du det mesta du behöver. Du måste ha antalet graddagar per år för orten där huset ligger. Det går inte rakt av att ange energibehovet per år bara utifrån värdena du angett.
justusandersson: Husets byggnadssätt ger olika förutsättningar. Om ytterväggarna är helstens murverk kan jag tänka mig att det är lättare att höja än om det är fråga om en regelstomme. Även ett korsvirkeshus borde kunna höjas.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det beror nog på hur t.ex. bjälklagret är gjort. Det behövs alltså konstruktionsritningar för huset. Men väldigt långa balkar blir också väldigt höga så att det kan upplevas som lite konstigt, så 2-3 kortare balkar med pelare som upplag emellan kan ge ett bättre intryck.
Ulltand: [citat] Tänkte börja med att göra den som en skärmvägg (inte hela vägen upp till tak, vindsvåning) och hoppas att det skall räcka. Väggen är till för att avskilja en sovrumsdel i ett stort vardagsrum. Ytorna har kan få vara det som är bäst för ljudet,
Marinad: Hej! jag har en lägenhet i ett hus byggt 1988. I sovrummet har jag två betongväggar och två väggar av gips. Gipsväggarna släpper tyvärr allt för mycket ljud, jag hör det mesta som händer hos min granne som bor under mig, till och med stegljud. Förutom detta hör jag även ljud från vattenrör i ena väggen. Så nu sitter jag och funderar om man ens kan lösa det. Fick följande
wildeside: Bara att prova, glöm inte att köpa med gevalia när ni besöker grannen under.
BirgitS: Vad är det för sorts takstolar på vinden? Har du tur är det fackverkstakstolar (W-form) och då är inga innerväggar bärande.
bossespecial: Då de med största sannolikhet utgår från helt olika normer kommer resultaten du jämför alltid att skilja sig. Tibnors tabeller bygger på Eurocode, med ledade inspänningsförhållande och det är denna norm som gäller. Du har ingen skiss på förslaget?
Evakarin54: [citat] Nej det är nog lite speciellt. [bild] [bild]
Svenfabian72: Jag har köpt en maskinhall som demonterades för flera år sedan. Konstruktionen är att takstolar tillverkade av fyrkantsrör (100x50x4) till en fackverkslösning med 16m spännvidd. Längden på byggnaden är 45m och takstolarna är placerade med 2500mm cc (19 takstolar) Problemet är att när hallen demonterades så kapades benen från själva takstolen och dessa ben saknas nu. Änden på
justusandersson: Ännu en mäklarritning (suck)! Den inringade väggen kan rimligen inte vara bärande, men det går inte att begripa stomsystemet med ledning av "ritningen". Vill du veta vilka väggar som verkligen är bärande krävs mer information. En av de viktigaste upplysningarna är alltid byggnadsår.
FrippeFlyer: Jag vet faktiskt inte vilken typ av isolering som ligger på vinden. Den är från då huset byggdes och är säkert inte den bästa jämfört med dagens alternativ. Skulle tippa att den är ca 125mm. Den har tunn papp på båda sidorna...
justusandersson: 1 Redovisningen är för begränsad. Man vill alltid se hela planritningen. 2 kan du ta foton på takstolarna över garaget respektive bostadsdelen?
stinky747: Tack för det snabba svaret, uppskattas mycket! Uttryckte mig nog lite klumpigt, menade att vi vill öppna upp så mycket som möjligt mellan vardagsrum och hall, men inte fälla in balken i mellanbjälklaget. Vad tror du om dimensionering på en avväxling i ett sådant läge?
16386: Enligt beskrivningen är bärande innerväggar 5 cm djupare (bredare?) än icke-bärande. Stämmer det att ni har två olika djup/tjocklek på innerväggarna? I så fall borde det väl vara lätt att avgöra vad som är bärande. Själv gissar jag att den väggen ni vill göra större öppning i är bärande.
Jonatan79: [citat] Mer som ditt inlägg #4 fast fällbar om det behövs. Vi hade stenkista och trästomme på vår för många år innan is och storm mosade den. Har inte byggt en ny brygga för det blir bara problem och dyra pengar. VI kör med boj och funderar annars på flytbrygga.
Cerb: [citat] Sant. Kanske gör det till ett större problem än det är. om inte annat kan jag ju försöka att vara mindre bekväm och lyfta på mattan då och då.
hapazard: Om du kör med dubbla skivor gå ner i regeldimension så sparat du lite bredd!
sir j david: [citat] Hade helst sluppit det. Men som jag tolkar summan av svaren här kommer det att ordna sig.
Michael92: [citat] Ja det var väl det jag någonstans misstänkte Nu har jag fått svar på de frågor jag har. Jag får tacka så hemskt mycket för dina svar
Jim_the_one: Klarar takstolarna belastningen? Spontant känns det som att extra golvbjälkar är rätt väg att gå.