Hej!
Inför kommande köksrenovering vill vi utröna huruvida det är möjligt att öppna upp väggen/bredda dörröppningen mellan köket och matsalen. Vi vill alltså inte ta ner hela väggen utan bredda dörrhålet med cirka 10 centimeter åt båda håll. Villan är byggd 1979 och är enplans. Väggsektionen står åt motsatt håll mot takstolarna vilket jag förstått kan indikera att den är bärande. Jag har också förstått att vissa typer av takstolar är självbärande.
Kan någon vänlig själ bedöma vilken typ av takstol vi har?
Takstolar:
Teknisk beskrivning:
Ritning med röd pil som visar var vi vill bredda dörrhålet:
Tacksam för all vägledning jag kan få
.
Inför kommande köksrenovering vill vi utröna huruvida det är möjligt att öppna upp väggen/bredda dörröppningen mellan köket och matsalen. Vi vill alltså inte ta ner hela väggen utan bredda dörrhålet med cirka 10 centimeter åt båda håll. Villan är byggd 1979 och är enplans. Väggsektionen står åt motsatt håll mot takstolarna vilket jag förstått kan indikera att den är bärande. Jag har också förstått att vissa typer av takstolar är självbärande.
Kan någon vänlig själ bedöma vilken typ av takstol vi har?
Takstolar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Teknisk beskrivning:
Logga in
Skapa konto
Ritning med röd pil som visar var vi vill bredda dörrhålet:
Logga in
Skapa konto
Tacksam för all vägledning jag kan få
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Utan en sektion blir det bara gissningar men den väggen kan mycket väl vara bärande då 1a diagonalen på vänster halva ser lite grövre ut samt har lite mindre lutning än på motsvarande sida. Mät in takstolarna och öppningen så kanske ni har tur att öppningen hamnar mellan två takstolar.
Enligt beskrivningen är bärande innerväggar 5 cm djupare (bredare?) än icke-bärande. Stämmer det att ni har två olika djup/tjocklek på innerväggarna? I så fall borde det väl vara lätt att avgöra vad som är bärande. Själv gissar jag att den väggen ni vill göra större öppning i är bärande.
Klicka här för att svara