S
steppen7: Helt rätt! Det gick lite fort kanske. Precis, ett rör på vardera sida om locket. Har svårt att bestämma mig om jag ska köra på vanligt stål, rf eller alu. Det sistnämnda lockar lite för att få en ursäkta att köpa en AC/DC Tig :) men det blir såklart ett kostsamt projekt. Har MIG för stål och en billig DC Tig från Jula som ja aldrig använt. Stål är enklast men rostskydd inne i
2 svar · 2,1k läst
·
M
MartinS1980: [citat] Hej det är 65 cm på bredden mellan de två armarna, Vertikalt är det ca 15cm mellan översta och understa hålet, där i mellan är det ett tredje hål Med vänlig hälsning, Martin
3 svar · 4,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: En bit av den väggen kan vara nödvändig för att inte ytterväggen ska tryckas in av jordmassorna utanför.
2 svar · 1,9k läst
·
S
scorp1on: [citat] ?
6 svar · 4,0k läst
·
M
-MH-: Hej, jag försöker skissa lite på hur vår tillbyggnad är gjord. Anledningen är att jag vill jacka ur limträbalkarna på sidorna, och bygga en (bärande) regelvägg som kompensation. [bild] Såhär ser det ut. Har inte frilagt konstruktionen helt, så den röda triangeln där vet jag inte hur det ser ut. Har inte kunnat mäta balkarnas dimension heller. Taket är plåttak med isolering och
0 svar · 1,7k läst
·
B
Boan: [citat] precis, det var en fråga om var de var placerade, de är alltså två per 3 m fritt. Men kommer köra på en 56x225, sen limskruva den mot hammarbandet som är där nu, det har dock böjt sig rejält... skulle tro taklutningen är ca 15-20,
28 svar · 4,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Men det som vissa okunniga föreningar missar är att stadgarna inte kan strida mot bostadrättslagen. Och där finns det yttre och inre underhållsansvaret definierat. Stadgarna kan bara hantera gråzonerna där emellan. Så några "bygglov" från föreningen är det inte tal om. Just möjligheten att lägga trädäck för bostadrättsinnehavaren brukar begränsas rätt avsevärt av att
21 svar · 3,7k läst
·
S
scorp1on: "Spontad träpanel ger inte lika god skivverkan men är tillräcklig för mindre byggnader som småhus" https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-sys Jag tror inte det är några problem om du har panel på. Såklart ska vindkraften inverkan både parallellt och vinkelrätt huset tas hänsyn till.
1 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Jag föreslår att du laddar upp de konstruktionsritningar du har för då ökar chansen att någon kan svara. Markera eller beskriv väl vilken vägg det gäller på ritningarna.
1 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: Evigt liv lär den inte ha, men motortypen är hållbara och kan rulla 24/7 i 20-25 år utan nämnvärd service. Missljud kan sedan uppstå pga slitna lager. Den kan även sluta att rotera om driftkondensatorn ger upp. Inga dyra grejor att byta, kanske 200-300 kr.
1 svar · 1,7k läst
M
morr: Tack för era svar! Jag hittade en bordsskiva samt några elfa-delar på loppis. Det verkar funka alldeles utmärkt! Bordskivan är inte stabil i sidled och behöver fästas i konsollerna så jag är inte helt klar än. Men det kommer bli bra. :D Höjden är satt utifrån mitt gamla bord som var en aning för högt, det här blir något lägre och dessutom justerbart om jag vill ha ännu lägre.
3 svar · 5,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det är jättefint och går att lägga själv.
3 svar · 1,8k läst
T
tergo: att träet har krympt , torkat
1 svar · 1,8k läst
·
Huggedugge1
Huggedugge1: #Konstruktion Hej, Finns det någon site som man kan lägga in ”fakta informationen” iör att få fram hur mycket en aluminium L-balk klarar att bära upp? Aluminium: AW-6082 Längd: 840 cm Höjd: 10 cm Tjock: 1 cm Går inte att få ett svar från leverantören…. (Ej nedanstående)
0 svar · 1,6k läst
P
pfe: Bumpar tråden då jag fått samma problem med mitt program. Upptäckte dock att om man ställer tillbaka datumet på datorn till före problemet uppstod typ 2016, så fungerar programmet igen. //Patrik
12 svar · 7,3k läst
M
MartinS1980: [citat] jag hade väldigt gärna velat kunna svetsa :) Då hade jag nog prövat ditt förslag!! Tack!
7 svar · 4,1k läst
·
surris
surris: [citat] Du får räkna ut motståndet för varje skikt det gör du genom tjocklek/lambda. Sen summerar du motsånden och tar 1 genom motståndet, 1/totala motståndet. I skikten med lättbalkar för du räkna ut förhållandet mellan lättbalkar och pir/lösull.
5 svar · 2,3k läst
J
jon021: Tack, ja det skulle fungera. Jag såg att Cramo hyr ut något som kallas Alplyft som som också skulle kunna fungera.
6 svar · 2,0k läst
·
Ö
Överstyvt: [citat] Stort tack för hjälpen!
4 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: Det Erik talar om är som jag uppfattar det sidostabiliteten. Denna är viktig, men man kan inte lösa den med hjälp av takstolar eller tvärgående golvbjälkar utan det krävs tvärgående väggar. Skivkonstruktioner eller diagonaler är det enda som skapar den sortens stabilitet.
12 svar · 3,5k läst
·
R
Raspberry: [citat] Efter lite extra mätning känns det som att det borde gå! Rummet ligger i ett hörn av huset, behöver innerrummet ha fyra väggar eller "räcker" två om man låter de andra två vara husets ytterväggar?
2 svar · 1,5k läst
K
kentyts: Jaaa.. säkert. när de var som varmast där inne rätt stor skillnad
2 svar · 1,8k läst
Isch
Isch: Ok, tack.
5 svar · 1,5k läst
·
Isch
5 svar · 1,5k läst
·
hordak
hordak: Låter som ett bra förslag, tackar! :)
19 svar · 6,3k läst
·
O
oswim: tjena alla kingar! finns det någon king där ute som har en rekommendation på takstolar till mitt ladhus. 15,6x4,8m (plattans mått) spännvid: 4,8m (grundens yttermått) 45graders vinkel inga bärande innerväggar va tror ni?
0 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Det är hanbjälkar. Deras huvuduppgift är att hindra takstolarna från att trycka ut husets sidoväggar. De är utsatta för dragkrafter och troligen rejält överdimensionerade från början. De har nog sett ut sådär i ett sekel eller däromkring. Jag skulle inte vara särskilt orolig.
3 svar · 1,8k läst
·
Wille Johansson
Wille Johansson: Hej! Ska installera en kamin inom kort i gillestugan och funderar på om hålet som behöver göras genom källarväggen behöver förstärkas på något vis? Det nya rökröret ska kopplas till det gamla rökröret från oljepannan som stått i pannrummet intill. Det är en murad vägg med lättbetongblock som är 220mm tjock inkl. puts. Hålet kommer vara ca 250mm i diameter och hamnar ca 750mm
0 svar · 977 läst
·
H
hyggabus: Bygg balkongen utan stolpe, invänta godkänt på bygget och sätt dit ett tunnt galvat rör som stolpe därefter. Sätt en vintergrön klätterväxt vid stolpen så syns den inte.
15 svar · 8,0k läst
·
J
justusandersson: Vinkelstål 120x120x13 går också bra.
4 svar · 4,7k läst
·
J
justusandersson: 1 Bra med lokal konstruktör. Leder förmodligen till mindre överdimensionering. 2 Det måste bli lättare att riva väggen med det utseendet. Konstruktionen är nog typisk för Gotland. Sommartid kan man ta bort kalkstenen, knappast på vintern utan att stämpa. 3 Murstockens "vingar" får nog räknas till murstocken, särskilt om de går igenom flera våningar. De är säkert inmurade i
12 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.