Byggahus.se
H
Hallerudsbo: Är du rädd så under och lägg plattor mellan plintarna och dit med extra stöd under bärlinorna.
7 svar · 2,9k läst
A
apankoko1: [citat] Pingar upp denna... Ingen som vet?
1 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Ritningarna innehåller nog det som en konstruktör behöver veta. Personligen tycker jag inte att nyttan med att flytta dörren motsvarar kostnaderna och ansträngningarna. Använd ingången via vardagsrummet. Då får ni dessutom mer plats för en bra kökslösning. Den tiden är förbi när trafiken till köket inte skulle märkas. Ett större badrum är mycket viktigare.
20 svar · 4,2k läst
·
B
bladhet: Hej. Jag håller på att renovera badrum/tvättstuga, hall och garage i vårat 90-tals Vittjärvshus. Oisolerad platta på mark med flytande golv. Har nu rivit bort allt ända ner på plattan. Ska bila och flytta lite avlopp för att sedan lägga nytt flytande golv med exakt samma princip. Cellplast och golvspånskivor. De tråkiga är att nu är inte cellplasten 60mm utan bara 50mm, och skivorna
0 svar · 884 läst
·
S
scorp1on: Tycker också att det låter dyrt. Även om de inte använder något program eller färdiga excelark så kan det inte ta mer än 2-3h att sätta sig in i problemet och utföra beräkningen som är rätt så simpel. Men tack, då vet jag.
8 svar · 2,2k läst
·
S
scorp1on: Om du vill att man kontrollberäknar så behöver man veta stöden för badrummet, vart de är placerade.
5 svar · 1,8k läst
·
D
dkhansson: [citat] Då får jag kolla upp en mekanisk verkstad
28 svar · 3,1k läst
·
J
justusandersson: Ur normsynpunkt brukar kravet vara 1/300 av spännvidden, men det finns situationer när det är för mycket. Primärbalkar, t.ex. nockbalkar, som bär andra balkar, är särskilt känsliga. En estetisk bedömning är beroende av sammanhanget. Balkar som ingår i pergolor ser tråkiga ut även vid mycket små nedböjningar. Balkar över skjutfönster är också känsliga. Där brukar man ofta
5 svar · 1,1k läst
N
Novisen10: Tack, ok, ser det någorlunda ut för övrigt med "laskar", skarvar och förband med tanke på byggår 1970? Eller något ni skulle förbättra när man ändå har chansen/öppnat fasadgavel?
4 svar · 1,4k läst
·
1
16386: Tror detsamma. De bärande väggarna är de två som syns på den nedre ritningen.
3 svar · 662 läst
·
D
Daniel 109: [citat] Nockbalken får ju samma funktion.
7 svar · 1,8k läst
N
Nybörjaren!: Nu är problemet löst! Köpte en limträpelare i lämplig storlek och använde 2 stämp till att lyfta bjälken, satt sedan en liggande förstärkning uppe på pelaren för att undvika den höga punktbelastningen som den gamla pelaren haft. Använde syllpapp för att finjustera höjden.
1 svar · 1,1k läst
S
Skurket: [citat] Tjena, förstodd det och slutade riva. En snickare tar över och växlar av. Tack för hjälpen
2 svar · 1,0k läst
·
J
justusandersson: Mycket gammalt är < 1850.
7 svar · 1,4k läst
·
P
psu: Om man skulle vilja sänka källargolvet, vad är den korrekta proceduren och är det safe att gräva ner och lägga golvet vid den röda linjen? Bör man isolera och isf hur mycket under? Är det vettigt att göra ett rum i taget eller bör man göra allt på en gång? Om man skulle leja bort det, går det att uppskatta pris (mellan tummen och pekfingret)? Jag hade helst fått ner golvet ca 30cm
0 svar · 888 läst
·
F Scott
F Scott: [bild] [bild] [bild] Hela historien är att huset jag försöker köpa ligger i Grekland med olika byggnormer, men att använda stålstänger och cement görs också har -och jag kan inte komma dit på grund av Corona så jag undrar om det är en dum och kostsam att ta på mig detta renovering- naturligtvis byggare kan hyras där men jag har begränsade medel och därför fråga jag er om råd.
2 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Konstruktionen är olämplig av flera skäl. Risken för sprickor i urjackningen är betydande. Det hade blivit bättre om reglarna på väggen suttit ett snäpp längre ner så att hela bjälken hade fått stöd. Sedan måste man tänka på att det kan bli ganska höga tvärkrafter vid upplaget, inte minst i Västerbotten, vilket kräver en tillräcklig materialmängd på bjälken. En 45x145 C
7 svar · 7,6k läst
·
W
Wallawhoa: Dum fråga kanske! Bräknas U-värdet för hela konstruktionen med innermått på väggar/tak osv, eller utsida? Antar det är insida men hittar ingenstans för verifiering Tack!
0 svar · 832 läst
J
justusandersson: Du kan använda 95x180 om virket inte ser alltför skräpigt ut (vilket jag inte tror).
10 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Du behöver inte blanda in kommunen. Om du måste fråga styrelsen beror väl på vilka regler ni har inom föreningen. Det är ju ingen bärande vägg.
12 svar · 1,6k läst
·
frma71
frma71: Hej och tack igen för engagemanget. Mitt problem är ju just att jag inte litar leverantörernas beräkningar. Har du något förslag/ide på hur jag borde gå vidare med det här ? Är det bara empiriska försök som gäller ? Då jag inte känner att jag kommer längre är jag just nu är jag inne på att strunta att isolera mellanbjälklaget, isolera rören så mycket som möjligt (typ 19mm
54 svar · 6,6k läst
·
V
vithaj: Hmm, en sista fråga - latmasken i mig undrar om det inte borde räcka att såga ett jack i Lecamuren där limträpelaren hamnar och ställa den (Med syllpapp imellan) direkt på sulan? Då slipper man gjuta iaf... fast då får man organiskt obehandlat mtrl i grunden och det vill vi inte ha...lite jobbigt för bärighetens skull om de blir angripna av något oxå... kom jag på.....så det var
24 svar · 3,1k läst
·
A
Alexn72: som jag tolkar din beskrivning så är det lugnt, tror du utan att blinka kan ställa dig på röret om du vill utan att det ger vika
4 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: Borde finnas på kommunens bygglovsavdelning om inte BRF-styrelsen har några.
3 svar · 641 läst
·
J
justusandersson: Det jobbiga med den här typen av hus är att golvbjälkarna kan ha olika riktning på samma plan! Med de uppgifter som du har skaffat fram talar allt för att väggen är bärande. Streckningen på ritningen kan betyda att där finns en balk.
4 svar · 1,6k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] vad säger du Justus, hade det varit ett alternativ ? Jag hade också kunnat tänka mig att använda pelarna, genom innertaket och isolering för att fortfarande avlasta ovanifrån (om det är ett lämpligt alternativ).
29 svar · 4,2k läst
·
R
Robban.D: Vågar man lita på husritningen? Vad jag tolkar som är inte hjärtväggen bärande, planen är att öppna upp från kök till vardagsrum. Ca 2,5meter till murstock( markerat rött) . Även ta bort väggen markerat (blått) helt... den väggen för övrigt är det redan ett stort valv i och har nog varit det senaste 30 åren, men på ritningen så får jag det till att den är bärande, vilket
0 svar · 961 läst
·
S
sökande: Har uppfört ett uterum med prefabricerade delar och uppförandet har genomförts av byggn firma. I efterförloppet visar det seg att altangolvet är 2 cm högre än innegolvet, så det blev problem när glasfirma skulle etablera en altandörr. Stomme och väggar sitter på plats med förankring i husvägg så detta innebär fys problem när dörr skulle sättas på plats.. Vi anlitade en
0 svar · 876 läst
F
Flopgunder: [citat] Tack för svaret, det verkar som jag varit lite överambitiös med andra ord, men då minskar jag ner lite så blir det kanon.
2 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: Om jag tolkat ritningen rätt (och räknat rätt) får jag det till i runda svängar 30 kN per pelare.
1 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.