A
AG A: Det är så stort och mycket, så du behöver typ gipsbruk för att fylla det där. Tyvärr finns det inte färdigblandat, mig veterligen.
5 svar · 1,4k läst
·
T
Tubie: Sagt och gjort. Och huset står fortfarande. :) Fantastiskt skön känsla att veta att kidsen numera har huvudkudden mot en regelvägg och inte längre blåbetong.
5 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Svajar den så är den bara en lös vägg och kanske en regel i tak och på golv
6 svar · 2,1k läst
·
L
LukasK: Sitter i ett tråkigt läge där jag precis blivit färdig med nästan all omdragning av ventilationen samt bygge av isolerad låda för att kunna flytta det fula och brummande FTX-aggregatet från köket till vinden. Skulle nu ta tag i den sista länken och när jag öppnat upp golvet ser jag att den lösningen jag kallt räknade med skulle funka nu kanske inte kommer göra det. Ventkanalen som
0 svar · 2,0k läst
·
K
Karejdas: [citat] Tvättstugan?
20 svar · 10,6k läst
·
M
myrstack: I princip så pallar du upp mot överliggande konstruktion för att hindra exakt det du är orolig över när du växlar av. Så nedböjningen av balken inte innebär att nedböjningen märks i överliggande konstruktion. I vissa fall kan du behöva gissa dig till då vad du praktiskt kommer få för nedböjning så får du köra lite mellanlägg i motsvarande tjocklek. Tyvärr måste man i denna
4 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: Normalt är väggar som går ungefär under taknocken bärande.
1 svar · 1,9k läst
·
M
-MH-: Jag skall sätta upp ett innertak, spännvidden är 3220 mm (ungefär :p). Innertaket är skall hålla 30cm isolering ca 10 kg/m2. Tillkommer glespanel och gips på ca 15 kg/m2. (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hallfasthet-innertak.433128/). 25 kg/m2 alltså, plus bjälkars egenvikt. Det är inspektionslucka upp ovanför isoleringen som man kan krypa in in, men inte stort nog att
0 svar · 1,3k läst
I
Installation: [citat] Krysset i väggen på bild 2 känns lite mysko. Vridstyvning?
3 svar · 1,6k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Eller så köper man en dragvajer som har lägre friktion och som betalar sig redan vid första användningen i form av uteblivna svordomar. Dammsugare och tråd fungerar också rätt bra, jag har använt det för att dra in dragvajer där inte ens den kommer igenom...
7 svar · 3,4k läst
·
M
-MH-: Jag skall sätta innertak under ett yttertak som är "självbärande" på takås och ytterväggar. Spännvidden är ca 5,6m. Ungefär i mitten hamnar en innervägg, som jag räknar med att bära upp innertak med isolering. Det skall bli 20-30cm lösull på. Innerväggen blir av 45x95, men hur skarvar jag bäst takreglarna över denna? Har ritat ut tre alternativ enligt bild. Omlott blir väl
0 svar · 1,5k läst
·
K
Karl132: Hej, Jag håller på med en grund just nu till en en-plansvilla med källare. En del utav bjälklaget över källaren kommer att bestå utav ett betongbjälklag som är tänkt att det skall gjutas med samverkansplåt 45/peva45/ Cofraplus. Tanken är att betongbjälklaget skall vara 150mm tjockt, flerfack och armerat med 8150 nät. Det bör klara mina spännvidar på 3m, 4.5m och 4m enligt
0 svar · 1,9k läst
C
Carlf81: [citat] Redan gjort, utan framgång. Fanns bara planskisser etc, inget matnyttigt för att se konstruktionen.
5 svar · 3,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Som sagt, bilder ger ingenting egentligen, men nu är du ju snart klar med jobbet och damm ska ju behandlas även om det inte är asbest i det som hälsovådligt så det är bara börja våttorka.
4 svar · 2,6k läst
·
PeterFalun
PeterFalun: Kolla akustikpanel
1 svar · 2,0k läst
·
P
Per Eriksson6: Ja. Bilder kommer.
2 svar · 1,3k läst
frejoh86
frejoh86: Lyfter tråden. Nya taket är byggt nu under sommaren. Avväxlingen kvarstår. Jag hade en person här via forumet som skulle räkna på avväxlingen. Men tyvärr har han inte möjlighet längre. Någon som har tips på konstruktör som kan hjälpa mig? Jag har summerat alla fakta som behövs i beräkningen, så långt hann vi. //Fredrik
1 svar · 2,2k läst
·
K
Krille404: https://images.app.goo.gl/eqeXghFXVBj1PrX6A Har byggt egna fackverkstakstolar enligt länk/bild. Åsarna är i dimensionen 45x170, övrigt 45x120. Hanbjälkarna är skarvade med spikbleck på mitten, spännvidden är 7 m. Nu är det så att jag har tänkt att sätta ett innertak i detta bestående av lockpanel 22x145. Kommer takstolarna hålla för den extra vikten? Skulle tro att innertaket
0 svar · 1,4k läst
Matti_75
Matti_75: Det är ett hemmabygge upplagt på en balk i närheten v nock
1 svar · 1,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Finns rätt många träbroar av olika slag med och utan limträ så att något händer är inte särskilt förvånande, det rasar stål- och betongbroar lite då och då. Man tycker det aldrig ska ske men det gör det ändå.
3 svar · 2,1k läst
Mieliez
Mieliez: Hello everyone. Will there be a problem if I remove the soil around my basement walls?
0 svar · 1,4k läst
Bart
Bart: Tänk också på att få varje takstol att sitta så att en regel tar upp kraften precis under. Eller så använder du en infälld bärlina så kan takstolarna komma lite var som helst.
6 svar · 3,0k läst
·
S
Solskensbonden: Hej, Har lyckats få tag i fina gamla tegelstenar (ca 100 år) som ska användas till en mur till växthus. De är relativt rena (bortsett från byggdamm) men har lite gammalt murbruk kvar här och där, ofta mest som en slät beläggning på ett 2-4 millimeter. Hur viktigt är det att ta bort ALLT innan vi murar? Hade det vart stora bitar murbruk så absolut fattar jag att det inte går att
0 svar · 1,7k läst
P
Posselosse: Kul med bygge på stolpar! Jag undersöker just nu möjligheten och kostnaden att bygga liknande. Har du möjlighet/lust att dela detaljer kring det virke och dimensioner ni använt, utmaningar ni stött på och ev hur/var ni fick hjälp med beräkningar?
21 svar · 6,6k läst
·
A
abakar: [citat] Tack igen för input. Uppskattat! Blir mer att fundera på. Nu hamnade tråden något off-topic. Tillbaka till ursprungliga frågan, så troligen inte bärande väggar men behöver troligen få dit en konstruktör som kikar.
6 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Självbärande fackverkstakstolar brukar se ut som W och det gör ju inte dina. Men för att vara säker är det bäst att ta in en byggkonstruktör (www.sbr.se).
1 svar · 1,1k läst
·
F
Fredrik-: [citat] Ja det är så jag tänker också, och det är väl också skillnad på vad den ska bära upp. Men med mina förutsättningar där vikten på ovan bjälklag (27cm betong), så skulle väl dessa 7cm väggar rasa ihop om man hostar på dom. Då fokuserar jag på att få ett Ok från styrelsen.
7 svar · 2,4k läst
·
P
Peter787: [citat] Att vinkeljärnen över fönstret ger sig är inte konstigt då fönstret inte (borde) ta någon last alls. Tegelraderna över fönstret är säkert en prefabricerad balk med armeringsjärn ingjutna. Den balken ska bara klara av egenlasten plus lasten av teglet ovanför, definitivt inte 10 kN extra last från altanen. Jag skulle ersatt balken över fönstret med en längre och kraftigare
1 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: I en källare finns det inte bara bärande väggar att ta hänsyn till utan även stabiliserande, t.ex. väggar som ska förhindra att ytterväggarna trycks inåt av jordmassorna utanför. Det vore därför bäst om du laddar upp en planlösning och markerar den vägg det gäller.
1 svar · 1,0k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Då känns det som svärdet vinkel inte är parallell med banan. Smuts i infästning eller något som skapar vinkelslip.
5 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.