Byggnadsfysik
scorp1on: Vill du räkna dem deformationerna så se mitt tidigare inlägg
Nyblivenmedhus: [citat] Tack!! Ja, eller hur? Det ser heltokigt ut som det är nu:crysmile: Hela pannrummet är för övrigt som en orange krigsbunker, så ni förstår nog viljan att fixa till...:D
ranzor: Hej, Undrar om det är någon konstruktör eller annan som har koll på bärande väggar här på byggahus? Behöver göra om planlösningen på ovanvåningen i vårat 30-talshus som innebär att en bärande kattvindsvägg behöver försvinna. Originalritning, så här byggdes huset på 30-talet [bild] Så här ser det ut idag, en vägg på nedervåningen är borttagen och en balk är uppsatt med
je_le: Hej, Det är en kommod av sten, eller egentligen terrazzo. Den är limmad och formstabil i sig så den behöver ingen ram eller dylikt att vila på utan jag har tänkt mig 3 upplag/konsoler som får vägas in och bära tyngden.
rikard454: [citat] I det här fallet funderar jag på att ha väggar, visserligen låga sådana (ca 1000mm) med ett CC på 600 mm. Men det hade ju varit trevligt om det gick att göra taket med CC 1200 med den dimensionen på virke jag funderade på - typ halva jobbet och halva materialkostnaden… /Rikard
Browex: Nej det finns inget på garaget. Småsten som dränering eller varför man hade det , är det ända.
paros: Rev den gamla grillen, admin får gärna ta bort denna tråd.
BirgitS: [citat] Okej, det är nog annorlunda med ytterväggar än det kan vara med innerväggar.
Krozz: Vet inte hur man redigerar inlägg, men även om huset är enplanshus idag, så har vi tänkt att byta tak till inrett 1,5plans längre fram.
Avemo: Du kan se det som en hävarm ledad vid hyllans underkant. Om föremålet står mitt på hyllan är dess tyngdpunkt 0,1 m ut från väggen. Vridmomentet runt hyllans underkant mot väggen blir då m * g * L. m = 10 kg. g = 9.81 m/s². L = 0,1 m. 10 * 9,81 * 0.1 = 9,81 Nm. Draget ut från väggen vid infästningen blir då momentet dividerat med hyllans höjd. 9,81 Nm / 0,8 m = 12,3 N fördelat på
sturnus: [bild] You can also use reinforcement in the attic. It must reach the trusses that rest on the walls outside the living room / kitchen, the beam laid on the ceiling joists and the other trusses suspended to it
sepani: Jag har skada som på bilden. Terrassen har tidigare varit öppen men har inretts. Grunden isolerad med frigolit, därefter spånskivor och golvbeläggning. Min tanke är att förhindra frost sprängning i underlaget. Funderar skära av plattorna längs med hela och gjuta på med cement i glappet längs med hela. Vill inte lappa bara där sprucket då måste vara snyggt. Sannolikt ska gjutas med
BirgitS: [citat] Att det behövs ritningar med planlösningen för de tre planen. Sektionsritning och när huset byggdes är också bra. Dessutom behöver man veta i vilken snözon som huset finns i eftersom mycket snö innebär att taket är tyngre. Inför ingrepp i bärande konstruktioner ska man skicka in en bygganmälan till kommunen och den ska godkännas innan arbetet påbörjas. Normalt ska man i
BirgitS: Det är inte ovanligt att det saknas ritningar till så gamla hus och då behöver en byggkonstruktör med erfarenhet av 20-talshus komma ut och undersöka. Eftersom bärighet i så gamla hus ofta handlar om hur bjälkarna i bjälklagret ovanför ligger och har sina ändpunkter så kan kan man inte veta vilka väggar som är bärande och de behöver absolut inte ligga i en rät linje. Eftersom
MCarls: Fick ett tydligt svar från husleverantören, men tyvärr inte det svaret jag önskade...: "Q-värdet är den maximala linjelasten från huset som sedan grundentreprenören gör sin egna projektering för grunden på. Jag dubbelkollade linjelasten igen och får den till 36 kN/m, 21 kN/m kommer bara ifrån takstolarna, sedan bjälklaget har ytterligare 10 kN/m pga badrum och vi räknar med
Håkanen67: Hej Detta är en bra plats att börja läsa på. https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/bygga-innervagg/
Aron Roger: Det går alldeles utmärkt att blanda bärande element av stål och trä i samma konstruktion. Det är mer eller mindre standard i lite större byggen än villor. Till exempel så är nockbalkar i stål tillsammans med takbalkar i trä väldigt vanligt för att hålla ned höjd på nockbalk.
Snidarn: Vi har blivit stolta ägare till ett hundraårigt trähus där originalritningar nog aldrig upprättats. Större delen av övervåningen var oinredd och kallställd fram till 70-talet, då man reglade ner ett innertak och isolerade mot kallvind. Alla planritningar jag refererar till här är alltså efterkonstruktion från 1971. Vi vill riva en del av innervägg på övervåningen, illustrerat i
FixarPillan: Hej! Jag bor i en villa från 20-talet i Skåne (lergrund) med en 55 m2 källare med höjd till innertak på 187 cm. Huset är dränerat för 20 år sedan och är försett med platonmatta. Vi har bestämt oss för att bila ur befintligt betonggolv (3-4 cm) i källaren och gräva ur så mycket som ytterväggarna tillåter (maximalt 30 cm). Syftet är att öka höjden till innertaket med 10-12 cm
BirgitS: [citat] Har du mätt på ritningen hur lång den streckade väggen i hörnet är resp. från hörnet och till andra sidan öppningen? De två måtten ger ju hur stor del av sträckan som var tänkt att vara hel vägg från början. Sen är det bara att mäta sträckan i verkligheten också.
Aron Roger: https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/ https://www.isover.se/berakningsprogram/u-vardesberaknaren Två bra gratis-alternativ annars där man enkelt kan beräkna räkna u-värden för diverse byggdelar (y)
Fahlborg: Stort tack för snabba och bra svar! Det var precis så jag hoppades att det skulle vara
huggan: Insida som räknas. Tänk på att fönster och dörrar har andra u-värden än övrig vägg.
Tjockberg: [citat] Har bara rivit upp i badrummet. Tror att utbyggnadena är endast att dem rest sne taken och gjort standard höjd i rummen. För dem gamla golvåsarna ligger hela vägen ut till yttervägg
Testarn: Jag gissar att det här är löst redan men det kan ju komma någon senare som läser tråden.... De gummiexpandrar som är på bild används för ledstångsfästen som inte har en platta med skruvhål, utan bara har rundjärnet med ett gängat hål i mot väggen. Möjligen finns en platta utan hål också. Har man platta med hål så sätter man träskruv om man hittar regeln eller har träskiva
klaskarlsson: [citat] Nuproduktion har ju stora krav både på isoleringsvärde och ventilation samt uppvärmning, så då närmar man ju sig gränserna mer. I ett gammalt hus är det svårt/dyrt att få till, då får man nog ta ned alla innerväggar och tak och sätta ny ångspärr (samt tejpa osv) och sen bygga ett 45mm installationsskickt så man inte punkterar den osv Jag tror ångbroms är en bra
Fotografen: Kan ju vara sånt som går mellan lägenheter, centralantenn eller telefon tex.