3 704 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Behöver hjälp/råd om kakling.
Hej,
Vet inte om det är rätt avdelning att ställa denna fråga i, men provar ändå.
Håller på att frächa till det befintliga köket och kommer strax till momentet kakling.
På väggen sitter idag ett kakel med storlek 15x15cm. Jag skulle vilja sätta nytt kakel på det gamla för att slippa ta ner det och säkerligen ha sönder gipset bakom. ( Har gjort det på ett mindre område och det blev bara skit kvar av väggen.)
Hur gör man? Blir det bra att göra så?
Jag har aldrig kaklat förut, men klarar av en hel del annat och har absolut inte tummen mitt i handen. Mitt stora krux är. Hur gör man när man kommer till elluttag som sitter på kaklet? Skära? Borra? Vilket är enklast, stora eller små plattor?
Helt novis på detta område och ingen att ta hjälp av. Klarar man detta som nybörjare?
Med elluttag och allt?
Ge mig gjärna råd och en bra arbetsbeskrivning.
Tacksam för svar och hjälp.
// Fia
Vet inte om det är rätt avdelning att ställa denna fråga i, men provar ändå.
Håller på att frächa till det befintliga köket och kommer strax till momentet kakling.
På väggen sitter idag ett kakel med storlek 15x15cm. Jag skulle vilja sätta nytt kakel på det gamla för att slippa ta ner det och säkerligen ha sönder gipset bakom. ( Har gjort det på ett mindre område och det blev bara skit kvar av väggen.)
Hur gör man? Blir det bra att göra så?
Jag har aldrig kaklat förut, men klarar av en hel del annat och har absolut inte tummen mitt i handen. Mitt stora krux är. Hur gör man när man kommer till elluttag som sitter på kaklet? Skära? Borra? Vilket är enklast, stora eller små plattor?
Helt novis på detta område och ingen att ta hjälp av. Klarar man detta som nybörjare?
Med elluttag och allt?
Ge mig gjärna råd och en bra arbetsbeskrivning.
Tacksam för svar och hjälp.
// Fia
Det går utmärkt att kakla utanpå det gamla!
Du bör kanske "spackla" först ett varv med fixet innan du sätter det nya kaklet.
Så har jag sett det göras av proffs.
Du bör kanske "spackla" först ett varv med fixet innan du sätter det nya kaklet.
Så har jag sett det göras av proffs.
Underarbete kan aldrig överskattas... det brukar oftast innebära mycket mer jobb att försöka ta genvägar. Jag bytte visserligen hela köket men sågade helt enkelt ovanför och under kaklet och lyfte ut hela skivor med gips och kakel. Sedan var det bara att skarva i nya skivor... det går snabbt och enkelt att sätta upp kakel ifall man har en bra yta under.
Men skall du inte byta varken skåp eller bänkskiva samt ifall du inte ser kaklet från sidan (så att man ser att det är dubbla lager...) är det säkert snabbast och enklast att kakla på det gamla kaklet. Tror att jag såg ett avsnitt av Roomservice på femman där de kaklade ovanför ett gammalt kakel.
Vet inte ifall detta tvetydiga svar gav något, men bättre än att inget säga...
Men skall du inte byta varken skåp eller bänkskiva samt ifall du inte ser kaklet från sidan (så att man ser att det är dubbla lager...) är det säkert snabbast och enklast att kakla på det gamla kaklet. Tror att jag såg ett avsnitt av Roomservice på femman där de kaklade ovanför ett gammalt kakel.
Vet inte ifall detta tvetydiga svar gav något, men bättre än att inget säga...
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det vfunkar säkert. Vi har ett helt badrum som är gjort så av förre ägaren. Antagligen helt förkastligt i badrum med avseende på fuktspärr osv. Men plattorna verkar sitta som berg. Och det är snart 15 år gammalt nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vad gäller eluttag så finns det lite alternativ. Dels finns det olika håskärare som man kör i borrmaskin (eller tom. handjagade). Det kan fungera om hela uttaget hamnar på samma platta. Annars så kan man köra med sticksåg (eldriven), finns speciella hårdmetallblad för ändamålet. Ytterligare en metod som kanske är lite mer gammalmodig är att "gnaga" ut hålet med en kakeltång (ser ut som en liten hovtång). Räkna med att kassera en del plattor när du gör hålen.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Om man skall göra uttag i kaklet så tycker jag att det går lättast med en vinkelslip med diamantskiva.Och om det skall vara hål så fungerar det enligt mig bäst med borr.
Sticksågsbladen fungerar bra på sådant kakel som inte är så hårt men på mina hårda kakel fungerade dom inte.
Sticksågsbladen fungerar bra på sådant kakel som inte är så hårt men på mina hårda kakel fungerade dom inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden