2 360 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dubbla skivor på väggen
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Skivan skall spikas i regeln och gipset skall skruvas. Skivorna är 1200mm breda och reglarna sitter CC60. Du lägger skivans skarvar och gipsets skarvar om lott. Gör aldrig så kallade generalskarvar, när skarv i de två lagren hamnar på samma ställe.
På detta sätt får du bra fästmöjligheter både för din skiva och ditt gips.
På detta sätt får du bra fästmöjligheter både för din skiva och ditt gips.
Att undvika generalskarvar blir hur lätt som helst..
Sätt t.ex. första spånskivan hel (120 bred) och kapa första gipsskivan (60). Sedan ger det sig själv..
Däremot är jag inte så säker på att det alltid tillämpas ute på byggen... Jag har mer än en gång sett gips skruvas där det passar om det finns Plyfa/OSB under.. Inte lätt att känna om skruven drar heller eftersom den i vilket fall som helst drar i plyfa/OSB och med skruvdragare smäller det ju bara till så sitter skruven där..
Alltså, sträva efter att sätta skruv i regel, men skulle du missa är det inte hela världen...
Sätt t.ex. första spånskivan hel (120 bred) och kapa första gipsskivan (60). Sedan ger det sig själv..
Däremot är jag inte så säker på att det alltid tillämpas ute på byggen... Jag har mer än en gång sett gips skruvas där det passar om det finns Plyfa/OSB under.. Inte lätt att känna om skruven drar heller eftersom den i vilket fall som helst drar i plyfa/OSB och med skruvdragare smäller det ju bara till så sitter skruven där..
Alltså, sträva efter att sätta skruv i regel, men skulle du missa är det inte hela världen...
Klicka här för att svara