Jag ska ha dubbla skivor på väggen, spånskiva under som skruvas i regeln, gipsskiva på som också ska skruvas, men måste jag skruva gipskivan i regeln också, går det att bara skruva den i spånskivan.

Du bör skruva den i reglarna 13 mm är lite väl tunt för att få bra fäste för skruven

Skivan skall spikas i regeln och gipset skall skruvas. Skivorna är 1200mm breda och reglarna sitter CC60. Du lägger skivans skarvar och gipsets skarvar om lott. Gör aldrig så kallade generalskarvar, när skarv i de två lagren hamnar på samma ställe.

På detta sätt får du bra fästmöjligheter både för din skiva och ditt gips.

Hmmm fattar inte hur man undviker "generalskarvar"
Och jag tycker inte du ska spika spånskivan, den bör skruvas.

I övrigt håller jag med mats_o

..//N

Att undvika generalskarvar blir hur lätt som helst..
Sätt t.ex. första spånskivan hel (120 bred) och kapa första gipsskivan (60). Sedan ger det sig själv..

Däremot är jag inte så säker på att det alltid tillämpas ute på byggen... Jag har mer än en gång sett gips skruvas där det passar om det finns Plyfa/OSB under.. Inte lätt att känna om skruven drar heller eftersom den i vilket fall som helst drar i plyfa/OSB och med skruvdragare smäller det ju bara till så sitter skruven där..

Alltså, sträva efter att sätta skruv i regel, men skulle du missa är det inte hela världen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.