Jag behöver tips till en en smart konstruktion för att försärka altanmarkisen när den är i utvevad läge.

Alltså, den markis jag har är 3,6m bred och sträcker sig 2,5 meter ut. Markisen har inget stöd i framkant och när den är utvevad skulle jag vilja en "grej" som jag kan stadga upp den med.

Min ide var att montera en rundstav mellan altanens räcke som stagar upp markisen så att den ej lyfts upp eller trycks ned av vinden

För att fästa denna rundstav hade jag tänkt att montera en utstickande järnnplatta både på markisen ram framtill och på altanräckets yttersida. I rundstaven skulle det då vara en franskrkuv där jag har kapat bort skallen och borrat ett hål i bulten.

Bultarna sticks således genom järnplattorna för att sedan låses fast med en spint.

Denna konstruktion borde fungera, men känns aningen krånglig.

Jag är tacksam för andra ideér.

PS. hoppas någon fattade min beskrivning... :-)

Edit: Klämmer in en bild.
Och som alla på Blocket skriver... "det är inte min på bilden, men likadan".

b1Stor.jpg
Kasnke bilden hjälper till att förklara vad jag menar.

Jag tänker mig at du tar och borrar hål längst ute i aluminiumlisten i var sin sidan, precis där du markerat, sedan sätter du fast en 5 millimeters rundstång i hålet på nåt sätt.. Denna rundstång kan du sedan gömma bakom markisflärpen, eller framför men då syns det väl lite mer kanske. Sedan så när du vill ha stöd så "viker" du ner stängerna mot altanräcket och där akn du ju ha någon sorts ögla som du fastgör dom i...

Ja det var min vision, men betoning på vision, för att förstå vad jag menar med hjälp av texten kan inte vara lätt.

Det positiva är att det blir en snygg lösning som inte syns, och förhoppningsvis så håller den även bra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.